Kaip atpažinti, kad turbokompresorius veikia netinkamai? ()
Turbokompresorių gedimus nėra lengva nustatyti, tačiau apie jų veiklos sutrikimus byloja aiškūs požymiai: variklio galios sumažėjimas, melsvi arba juodi dūmai, rūkstantys iš išmetamojo vamzdžio. Taip pat gali padidėti tepalų sąnaudos, atsirasti neįprastų garsų, tokių kaip švilpimas ar kaukimas.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Reikia turėti galvoje, kad turbokompresorius veikia sunkiomis sąlygomis. Pirmiausia jis yra labai apkrautas – jo turbinos sūkių skaičius siekia 250 tūkst. per minutę. Be to, turbokompresorius turi atlaikyti milžinišką temperatūrą – per jį einančios išmetamosios dujos būna įkaitusios iki kelių šimtų Celsijaus laipsnių temperatūros. Nors turbinos gaminamos iš atsparių medžiagų ir konstruojamos taip, kad patvarumu prilygtų varikliams, jų gedimų pasitaiko gan dažnai.
Atkreipkite dėmesį į galios sumažėjimą ir melsvus dūmus
„Inter Cars Lietuva“ produktų grupės specialistas Vitalijus Bedulskis teigia, kad svarbiausias turbokompresoriaus gedimo požymis – variklio galios sumažėjimas. Be abejo, tai pastebėsite, nes pajusite, kad automobilis praranda pagreitį. Nuolatinį galios kritimą dažniausiai lemia nesandarumas tarp turbokompresoriaus ir įsiurbimo arba išmetimo sistemos bei šio elemento susidėvėjimas.
„Signalas, rodantis, kad turbokompresorius veikia netinkamai, yra ir galios nepastovumas, t. y. periodinis jos sumažėjimas. Dažniausiai prietaisų skydelyje užsidega klaidos kontrolinė lemputė. Toks gedimas pasitaiko kintamosios geometrijos turbinose, kai judančios turbinos mentelės užsiblokuoja, pavyzdžiui, dėl tarp jų susikaupusių degėsių“, – aiškina specialistas.
Pasak V. Bedulskio, apie turbokompresoriaus būklę daug gali pasakyti dūmų, sklindančių iš išmetamojo vamzdžio, spalva. Jei jie yra melsvi ir turi nemalonų degėsių kvapą, vadinasi, į degimo kamerą patenka tepalo.
„Tepalas neturi prasisunkti pro turbinos elementus. Jis yra kameroje, apsaugotoje metaliniais tarpikliais, kurie, priešingai nei guminės žarnos, netrūnija ir netrūkinėja. Be to, turbokompresoriuje yra didžiulis slėgis, neleidžiantis tepalui ištekėti iš tepalų kameros“, – aiškina pašnekovas.
Nesandarumo reikia ieškoti ne tiek pačiame turbokompresoriuje, kiek tepimo sistemoje. Problema gali būti užsikimšęs DPF filtras arba EGR vožtuvas, užsikišę vamzdeliai, kuriais tepalas paduodamas į turbokompresorių, ir net per aukštas tepalo lygis variklyje.
Padidėjusios tepalo sąnaudos ir prasisunkimai
Pasitaiko, kad automobiliai su turbokompresoriais naudoja šiek tiek daugiau tepalo – tai normalu. Tačiau, jei tepalo reikia papildyti dažniau, nei įprasta, atkreipkite į tai dėmesį, o geriausia – patikėkite tepimo sistemos patikrą savo darbą išmanančiam mechanikui.
„Priežastis gali būti turbokompresoriaus gedimas. Kiekvienas tepalo pėdsakas ant vamzdelių turėtų kelti nerimą. Tepalo žymės ant turbokompresoriaus arba oro aušintuvo, kuris sumažina į cilindrus įpučiamo oro temperatūrą, – tai paskutinis įspėjamasis signalas apie rimtą variklio pažeidimą“, – teigia V. Bedulskis.
Automobiliuose su turbokompresoriais kartais atsitinka priešingai – į cilindrus patenka per mažai oro, kad degalų degimas vyktų sklandžiai. Tai rodo juodi dūmai ir variklio galios sumažėjimas. Problema dažniausiai yra grynai mechaninio pobūdžio, nulemta turbinos rotoriaus pažeidimo arba oro aušintuvo sistemos nesandarumo.