Elektromobilių pabaiga JAV? Pirmieji radikalūs Trumpo sprendimai (7)
JAV išrinko naują prezidentą. Donaldas Trumpas yra izoliacionizmo ir protekcionizmo šalininkas bei elektromobilių priešininkas, išskyrus „Tesla“. Ką D. Trumpo valdymas reikš Amerikos, ir ne tik, automobilių pramonei?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Vienas iš pirmųjų D. Trumpo sprendimų bus nukreipti Ameriką nuo elektromobilių kelio. Per rinkimų kampaniją išrinktasis prezidentas kelis kartus sakė, kad elektromobiliai „yra apgaulė“. Todėl D. Trumpas ketina apriboti ar net panaikinti visas paramos elektromobiliams programas. Daugiausia kalbama apie mokesčių lengvatas.
Tuo pat metu D. Trumpas nori sušvelninti JAV aplinkos apsaugos agentūros (EPA) nustatytus išmetamųjų teršalų standartus. Tai reiškia mažesnes išlaidas automobilių su vidaus degimo varkliu (VDV) gamintojams ir didesnį pelną, tačiau kartu tai turės įtakos įmonėms, kurios daugiausia dėmesio skyrė elektromobilių kūrimui.
Kelių transporto asociacija ragina Trumpą sušvelninti EPA standartus. Kita vertus, Amerikos nulinės emisijos transporto asociacija, vienijanti elektromobilių gamintojus: „Tesla“, „Rivan“ ir „Lucid“ bei akumuliatorius gaminantį LG koncerną, kitą dieną po rinkimų paskelbė pareiškimą, kuriame nurodė, kad elektromobilumo plėtros negalima atmesti.
|
„Ateinantys ketveri metai yra labai svarbūs siekiant užtikrinti, kad šias technologijas amerikiečių darbuotojai Amerikos gamyklose kurtų ir taikytų ištisas kartas“, – sakoma pareiškime, kuriame aiškiai bandoma įsilieti į Trumpo taip noriai naudojamą retoriką.
Ką darys D. Trumpas, kuris yra skolingas „Tesla“ savininkui Elonui Muskui? Jis tikrai turės subalansuoti abiejų pusių argumentus, tačiau viskas rodo, kad JAV elektromobilių padėtis prastės. Ypač Kalifornijoje.
Trumpas nori atimti Kalifornijos teisę nustatyti savo automobilių išmetamųjų teršalų reguliavimą. Kalifornija yra turtinga valstija, kurioje daugelį metų laimi demokratų kandidatai. Taip pat dabartiniuose rinkimuose Kamala Harris Kalifornijoje ryžtingai nugalėjo Trumpą.
Kalifornija nuo 2019 m. gali nustatyti savo išmetamųjų teršalų reglamentus ir tuo naudojasi. Ši valstija norėtų, kad jau 2030 metais 68 % automobilių pardavimų būtų nulinės emisijos automobiliai. Šis procentas turėjo būti padidintas iki 100 % 2035 m., nors galiausiai taisyklės buvo pakeistos, kad būtų galima registruoti įkraunamus hibridus. Tačiau panašu, kad naujasis JAV prezidentas šiuos planus išmes į šiukšlių dėžę.
Kitas Donaldo Trumpo žingsnis – „apsaugoti“ Amerikos rinką nuo importuojamų automobilių. D. Trumpas ne kartą yra sakęs, kad automobiliams iš Kinijos, esant reikalui, bus taikomas 100, 200 ar 1000 procentų tarifas, todėl „nebus parduotas nei vienas automobilis“. Tačiau D. Trumpas ketina žengti toliau ir įvesti muitus automobiliams, importuojamiems iš Europos, Azijos ir Meksikos.
Tęsinys kitame puslapyje:
Visų pirma tai itin paveiks Meksiką. Šioje šalyje yra daug gamyklų, kurios gamina automobilius daugiausia JAV rinkai, pasinaudodamos mažesnėmis darbo sąnaudomis. Pavyzdžiui, „Honda“ Meksikoje kasmet pagamina iki 200 000 automobilių, iš kurių 80 % išvyksta į JAV. Taip pat Meksikoje „Toyota“ gamina pikapą „Tacoma“, kurio pernai JAV buvo parduota 230 000 automobilių. Šioje šalyje pirmąsias gamyklas steigia ir Kinijos įmonės.
Įvedus muitus automobiliams iš Meksikos, norima paskatinti gamintojus perkelti gamybą į JAV. Rugpjūtį D. Trumpas „Reuters“ pareiškė, kad jei kuris nors automobilių gamintojas, įskaitant Kiniją, norėtų parduoti automobilius JAV, jis turėtų ten statyti gamyklas ir įdarbinti amerikiečius. Ir tada jis netgi gali tikėtis mokesčių lengvatų.
Trumpas ne kartą kritikavo Kiniją, bet kartu pabrėžė, kad su Kinijos lyderiu Xi Jinpingu vedė gerus ir konstruktyvius pokalbius. Pats Xi Jinpingas jau pasveikino D. Trumpą su pergale rinkimuose.
„Istorija rodo, kad Kinija ir JAV laimi iš bendradarbiavimo, o pralaimi iš konfrontacijos“, – sakė Xi. „Stabilūs, darnūs ir subalansuoti santykiai tarp Kinijos ir JAV tarnauja bendriems abiejų šalių interesams ir atitinka tarptautinės bendruomenės lūkesčius“.
Kinijos vadovas taip pat išreiškė viltį, kad „abi pusės laikysis abipusės pagarbos, taikaus sambūvio ir abipusiai naudingo bendradarbiavimo principų“, taip pat „stiprins dialogą ir bendravimą“ bei „tinkamai tvarkys nesutarimus“ tarp Vašingtono ir Pekino.
Akivaizdu, kad Kinijos lyderis bijo D. Trumpo nenuspėjamumo ir nori išvengti europietiško scenarijaus, tai yra baudžiamųjų muitų.
Vienas dalykas yra tikras. Netrukus JAV susidurs su dideliais pokyčiais, kurie gali turėti įtakos ir didžiausioms pasaulio korporacijoms.