Kas turi pirmenybę? Užduotis tokia sudėtinga, kad egzaminas baigėsi skandalu (1)
Teismas – vairuotojo pusėje.

© Autokult (Ekrano nuotrauka) | https://autokult.pl/kto-ma-pierwszenstwo-zadanie-tak-trudne-ze-uniewazniono-egzamin,7131765789776832a
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Sankryža be jokių pirmenybę nurodančių kelio ženklų – lygiareikšmė sankryža. Tokiose situacijose galioja elementari Kelių eismo taisyklių (KET) nuostata – „dešinės rankos“ taisyklė, kuomet praleidžiamas iš dešinės pusės atvažiuojantis transportas. Vis dėlto, ką daryti, jei artėjant prie sankryžos matomas tik vienas ženklas arba jų apskritai nėra? Kodėl tokia situacija gali tapti itin pavojinga ir kaip reikėtų elgtis?
Nors realybėje lygiaverčių sankryžų didmiesčiuose beveik nebeliko, pasitaiko atvejų, kai dėl vandalizmo ar vagysčių pradingsta būtent pirmenybę nurodantys kelio ženklai. Toks ženklų „išnykimas“ sukuria dviprasmišką situaciją tiek patyrusiems vairuotojams, tiek pradedantiesiems.
Egzaminas, pasibaigęs skandalu
Puikus pavyzdys – neseniai įvykęs vairavimo egzaminas, po kurio kilo nemažas ažiotažas. Būsimasis vairuotojas, egzamino metu sukdamas į dešinę, nepastebėjo jokių pirmenybės ženklų ir vadovavosi dešinės rankos taisykle, manydamas turintis pirmenybę prieš iš kairės atvažiuojantį automobilį. Tačiau realybėje ten turėjo būti įrengtas ženklas „Duoti kelią“, kuris buvo pavogtas. Dėl šios priežasties egzaminuojamasis, išvažiuodamas į sankryžą, sukėlė pavojingą situaciją kairėje važiavusiam automobiliui. Tik egzaminuotojo budrumas ir staigus stabdymas padėjo išvengti nelaimės, tačiau egzaminas buvo nutrauktas.
Kodėl kilo painiava?
|
Vaizdo registratoriaus įrašas ir vėlesnis kelininkų paaiškinimas atskleidė, kad kairėje važiavęs automobilis iš tiesų turėjo pirmenybę, nes važiavo keliu su pirmumo teise. Tačiau šis ženklas egzaminuojamajam nebuvo matomas dėl pavogto „Duoti kelią“ ženklo. Esant tokiai situacijai, KET leidžia vairuotojui manyti, kad sankryža yra lygiareikšmė, ir vadovautis dešinės rankos taisykle. Būtent taip ir pasielgė būsimasis vairuotojas.
Teismas – vairuotojo pusėje
Egzaminuojamasis nesutiko su egzamino rezultatais ir kreipėsi į teismą. Galiausiai, tiek teismas, tiek vietos valdžios apeliacinė komisija pripažino jo argumentus pagrįstais. Teismas konstatavo: jei prieš sankryžą nėra nei vertikalių, nei horizontalių pirmumo ženklų, vairuotojas turi teisę laikyti sankryžą lygiareikšme ir pritaikyti dešinės rankos taisyklę. Vadinasi, egzaminuojamasis, manydamas turintis pirmenybę, formaliai KET nepažeidė.
Kas atsakingas už ženklų „dingimą“?
Ši situacija kelia klausimą dėl atsakomybės. Akivaizdu, kad tokiais atvejais teisinė atsakomybė gali tekti net kelio valdytojui ar prižiūrėtojui, kurie laiku neatstato pavogtų ar sugadintų kelio ženklų ir taip klaidina eismo dalyvius. Šis konkretus atvejis dar kartą pabrėžia, kaip svarbu užtikrinti aiškų ir nuoseklų kelio ženklinimą – tiek vertikalų, tiek horizontalų.
Egzaminuotojo klaida – neteisinga formuluotė
Nors egzaminuotojas turėjo pagrindą nutraukti egzaminą dėl sukeltos pavojingos situacijos, jo pateikta egzamino neišlaikymo priežastis buvo klaidinga. Egzaminuotojas nurodė, kad būsimasis vairuotojas „nedavė kelio sankryžoje“. Tačiau, atsižvelgiant į aplinkybes ir tuo metu matomus ženklus, egzaminuojamasis objektyviai pirmenybės nepažeidė. Tikroji klaida buvo būsimo vairuotojo neatidumas ir pavojingos situacijos sukėlimas, o būtent tai ir turėjo būti nurodyta kaip egzamino nutraukimo priežastis.
Šis incidentas turėtų tapti pamoka ne tik būsimiems vairuotojams, bet ir atsakingoms institucijoms, pabrėžiant būtinybę užtikrinti tinkamą kelio ženklų priežiūrą ir aiškų KET interpretavimą. Tik tokiu būdu galime sumažinti painiavą ir pavojų keliuose.