Kaip iš tiesų veikia lėktuvų sparnai (Video) (12)
Lėktuvo sparno veikimo principo paaiškinimas, kad jo keliamąją jėgą sukuria oro srautas, judantis viršutiniu paviršiumi greičiau, nei apatiniu, nes viršutiniu, kreivesniu paviršiumi jis turi nueiti ilgesnį kelią ir judėti greičiau, kad abu srautai pasiektų sparno galą tuo pačiu metu, nėra teisingas.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kembridžo universiteto profesorius Holgeris Babinsky'is (Holger Babinsky) sukūrė minutės trukmės video įrašą, tikėdamasis, kad šis mitas bus pagaliau išsklaidytas.
Norėdamas parodyti, kad šis paaiškinimas yra klaidingas, jis filmavo dūmų gijų tekėjimą aplink sparną. Kuomet įrašas yra rodomas sulėtintai, akivaizdu, kad tranzito per sparno paviršių laikas viršutinėje ir apatinėje pusėse yra nevienodas: viršutinis srautas pasiekia sparno galą gerokai greičiau, nei srautas, judantis jo apačia.
„Keliamąją jėgą iš tiesų sukelia sparno sukurta oro srautų forma, kuri ir sukuria slėgio pokyčius dėl skirtingu greičiu judančių oro srautų – mažesnį spaudimas į viršutinį paviršių ir didesnį spaudimas į apatinį“, šio eksperimento rezultatus paaiškina Babinskis. „Todėl ir popieriaus lapas, kuris yra vienodo storio, gali sukurti keliamąją jėgą: nors abiejose jo pusėse srautų nueinamas kelias yra vienodas, tačiau pučiant vėjui popierius kiek išlinksta ir tampa aerodinaminiu paviršiumi. Kitaip tariant, keliamąją jėgą sukuria paviršiaus kreivumas, o ne skirtingą atstumą per vienodą laiką turintys nueiti oro srautai“.
Babinskis pabrėžia, kad jis tikrai ne vienintelis aerodinamikas, norintis paneigti plačiai įsitvirtinusį mitą – daug jo kolegų jau anksčiau tai išsakė ir spaudoje, ir internete. Tačiau jis tikisi, kad šis vaizdo įrašas padės galutinai demaskuoti neteisingą keliamosios jėgos paaiškinimą.