Kodėl lėktuvų susidūrimai su paukščiais virsta katastrofomis?
(2)
Rugsėjo 28 d. Nepale įvykusią aviakatastrofą, kurioje žuvo devyniolika nedideliu lėktuvu į Everesto kopimo bazę susiruošusių žmonių, sukėlė kylančio lėktuvo kelyje pasipainiojęs paukštis. Sparnuočiai tebėra viena didžiausių grėsmių civilinėje aviacijoje – kalbant net ir apie moderniausius, didžiausius oro lainerius. Kodėl?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia
tik entuziazmo.
Mažas dviejų propelerių lėktuvėlis sėkmingai atsiplėšė nuo Katmandu oro uosto pakilimo tako, tačiau skrido tik keletą minučių. Nors oficialiai avarijos priežastis nėra patvirtinta, BBC praneša apie tai, jog prieš lėktuvui nukrentant pilotas skrydžių kontrolės centrui pranešė, kad lėktuvas numušė paukštį.
Paukščiai retai kada lėktuvams ore pridaro tiek žalos, jog tokie incidentai atsidurtų žiniasklaidos akiratyje. Tačiau orlaivių susidūrimai su sparnuočiais yra labai dažnas reiškinys. JAV Federalinės aviacijos administracijos (FAA) duomenimis, 2011 m. kasdien apie incidentus, per kurį lėktuvas susiduria su gyvūnu, buvo pranešta vidutiniškai 28 kartus. 97 proc. tokių atvejų fiksuoti susidūrimai su paukščiais. Likę 3 proc. – ant pakilimo tako atklydę keturkojai.
Visame pasaulyje nuo 1988 iki 2011 m. lėktuvų susidūrimuose su gyvūnais žuvo mažiausiai 231 žmogus ir nepataisoma suniokota daugiau kaip 220 orlaivių.
Kaip menkas paukštelis gali numušti daugybę tonų sveriantį plieninį monstrą? Lemiamos įtakos tokiame paradoksaliame santykyje turi didžiulis orlaivio greitis. Kadangi kinetinė energija yra proporcinga masės ir greičio kvadrato sandaugai, net ir kelis šimtus gramų sveriantis plunksnuotis, pasimaišęs kelių šimtų km/val. greičiu skriejančio lėktuvo kelyje, gali išprovokuoti eilę mechaninių gedimų lėktuvo variklyje.
Anot JAV Susidūrimų su paukščiais komiteto, 5,5 kg sverianti kanadinė žąsis, numušta 240 km/val. greičiu įsibėgėjusio ir kylančio lėktuvo, generuoja tiek kinetinės energijos, kiek jos generuotų iš 3 metrų aukščio numestas 450 kg betono luitas. O ką, jei lėktuvas įskrenda į stambių žąsų pulką, kaip kad nutiko 2009 m., kai pilotui Čelsiui „Saliui“ Salenbergeriui III (Chesley ‚Sully‘ Sullenberger III) komercinį lainerį teko tupdyti Hadsono upėje?..
Kalbant apie aviakatastrofą Nepale, lėktuvas kliudė ne tokį masyvų paukštį. Tačiau žąsys yra vieni pavojingiausių paukščių virš JAV teritorijos skraidantiems lėktuvams. FAA sudarė 108 lėktuvams didžiausią pavojų keliančių paukščių rūšių sąrašą, kuriame juodieji grifai ir kalakutiniai grifai atitinkamai užima antrąją ir ketvirtąją vietą.
Pavojingiausios lėktuvams yra snieginės žąsys, trečioje vietoje pagal pavojingumą – smailiauodegės antys. Minėtos dvi grifų rūšys kartu yra atsakingos už susidūrimus su 518 lėktuvų virš JAV teritorijos, įvykusius nuo 1988 iki 2011 m. Daugiau kaip pusėje iš šių incidentų lėktuvai buvo rimtai pažeisti.
Oro uostai spręsti opią plunksnuotų ir plieninių sparnuočių kaktomušų problemą mėgina įvairiais būdais – pradedant augmenijos valymais netoli oro uostų, baigiant moderniausiomis paukščių baidyklėmis ar specialiai dresuotais sakalais. Tačiau efektas – menkas: per pastaruosius du dešimtmečius šio reiškinio mastai tik auga.