Per Vakarų Saharą autobusu, varomu panaudotu aliejumi (1)
Įsivaizduokite, kiek litrų aliejaus išmetama greito maisto, kiniečių restoranuose kiekvieną dieną. Ar kada nors pagalvojote, kokios yra aliejaus perdirbimo ir panaudojimo galimybės jūsų kasdieniniame gyvenime? O ką pasakytumėte apie panaudotą aliejų kaip kurą jūsų dyzeliniam mašinos varikliui?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tai nėra naujiena, daugelis yra girdėję apie šią dyzelino alternatyvą. Bet kodėl netgi sparčiai kylant kuro kainoms ir senkant naftos resursams, žmonės vis dar yra priklausomi nuo naftos produktų? Ieškote atsakymų? Tikriausiai galime padėti. Mes esame studentų komanda iš alternatyvaus koledžo DNS necessary teacher training college Danijoje ir šiuo metu darome praktinius tyrimus būtent šia tema. Ir tai ne tik iš jaunatviško maksimalistinio smalsumo - mūsų tikslas yra pervažiuoti Vakarų Saharą, visą kelią iš Danijos iki Gvinėjos Bisau, savo autobusais, varomais perfiltruotu, panaudotu augaliniu aliejumi.
Ieškodami informacijos savo bandymui, pirmiausia aplankėme Nordic Folkecenter: nepriklausomą, ne pelno siekiantį, atsinaujinančių energijos šaltinių tyrimų centrą Danijoje, mielai besidalinantį tyrimų rezultatais ir žiniomis su plačiąja visuomene (Nordic Folkecenter turėjo partnerius Kaune, vykdant saulės baterijų plėtros projektą, tačiau kontaktas, deja, nutrūko). Taigi, apsilankymas šiame centre davė labai daug praktiškos informacijos, kuria norime dalintis.
Truputis istorijos…
Pirmasis vidaus degimo variklis, dabar vadinamas dyzeliniu varikliu, buvo išrastas Rudolfo Dyzelio (Rudolf Diesel) kaip variklis naudojantis žemės riešutų aliejų ir tik vėliau buvo pritaikytas naftos produktams. Mąstant globaliai, jau gerą amžių žmonės nuolat ardo, kasa žemę, pompuoja ir nesaikingai vartoja naftą. Dabar mes susiduriame su to pasekmėmis - natūraliųjų išteklių atsargų mažėjimu, naftos produktų kainų didėjimu, todėl esame priversti grįžti prie pradinio taško - dyzelinio variklio varomu aliejumi. Žmonių susidomėjimas kyla, bet, nepaisant to, stovime toje pačioje vietoje: patogumų zonoje, kai užtenka tiesiog užsukti į degalinę, pripildyti baką dyzelino, susimokėti ir važiuoti toliau. Šiuo atveju išimtis yra Vokietija, kuri pirmauja panaudoto aliejaus perdirbimo srityje. O mes norime skleisti žinią, kad šis sprendimas nėra mitas ir tai prieinama kiekvienam vairuotojui.
Šių metų lapkričio mėnesį mūsų studentų komanda (DNS 2013) pradės savo kelionę Danija - Gvinėja Bisau 4 autobusais. Mūsų laukia 16 000 kilometrų. Atstumui įveikti reikia apie 3680 litrų kuro vienam autobusui. Naudojant dyzeliną vien kuro išlaidos vienam autobusui siektų 13 000 litų (jei negelbėtų pigus Afrikos dyzelis, kaina siektų beveik 19 000 litų). Beskaičiuojant kilo idėja savo autobusams naudoti perfiltruotą kepimo aliejų. Ant vieno autobuso stogo jau iškelta saulės baterija pagrindiniams elektros poreikiams kelionėje patenkinti; kodėl gi nepanaudojus ir alternatyvaus kuro? Tokiu būdu atliekas paverčiame degalais ir į aplinką išmetamas 40-50 % mažesnis CO2 kiekis. Taip pat galime kalbėti apie įtaką rūgštiesiems lietums ir nuodingų medžiagų koncentracijai ore, nes aliejuje, priešingai nei naftos produktuose, nėra sieros. Mūsų motyvacija - kuo mažiau kenkti aplinkai, todėl rimtai dirbsime, kol įgyvendinsime šią idėją.
Truputį fizikos…
Pagrindinė mintis yra ta, jog visi senesni dyzeliniai varikliai puikiai veikia naudodami aliejų. Kadangi aliejus yra gerokai klampesnis už dyzelį, jis turi būti pašildytas iki 70-80 °C, kol skystumas ir klampumas tampa panašus į dyzelino. Pačiam varikliui nereikia jokių pakeitimų, tačiau rekomenduojama papildoma įranga:
- Papildomas kuro bakas;
- Kuro pakaitinimo sistema;
- Kuro perjungimo mechanizmas.
Visų pirma, įranga prijungiama prie kuro padavimo sistemos. Šaltas variklis užvedamas naudojant dyzeliną ir sušyla iki darbinės temperatūros; kuro pakaitinimo mechanizmas sujungtas su variklio aušinimo sistema kartu pašildo ir aliejų. Kai temperatūra pakankamai aukšta, kuro perjungimo mechanizmas pakeičia degalus ir mašina važiuoja aliejumi. Labai svarbu nepalikti aliejaus šaltame variklyje, todėl likus keliems kilometrams iki kelionės pabaigos būtina mechaniškai perjungti aliejų į dyzeliną. Visi šie papildomi įrenginiai priklauso nuo automobilio tipo, bet sistema nekainuoja daugiau 1000 eurų. Toks dyzelinio variklio pakeitimas ne tik sumažina eksploatacijos išlaidas iki 50 %, bet taip pat prailgina variklio tarnavimo laikotarpį; dyzelinio kuro sutepimo savybės pagerinamos sieros elementų pagalba, o augalinis aliejus ir taip yra natūralus lubrikantas.
Iš kur aliejus?
Paprasčiausias augalinis aliejus yra pigus ir ekologiškas dyzelino pakaitalas. Rapsų aliejus yra panašiausias į dyzelį savo sandara, bet taip pat puikiai tinka kanapių, sojų, kukurūzų, saulėgrąžų ir palmių aliejai.
Yra du populiarūs apsirūpinimo aliejumi būdai: SVO (Straight Vegetable Oil) ir WVO (Waste Vegetable Oil).
Pirmuoju būdu ivestuojame į aliejinių augalų agrokultūrą ir gaminame gryną aliejų. Kaip pavyzdį pateikiame rapsų kultūros eksploataciją Danijos oro sąlygomis: iš vieno hektaro galima išgauti 1000 l aliejaus, 2000 kg baltyminio pašaro gyvuliams ir gamybinės atliekos gali būti grąžinamos į laukus kaip biomasė. Šalto spaudimo būdu išgauname mažesnės fosforo koncentracijos aliejų, tai naudinga variklio ilgaamžiškumui. Bet nepamirškime, jog kalbame apie aukštos kokybės aliejų, tinkamą žmogaus maisto racionui praturtinti, todėl pritariame nuomonei, kad nereikėtų maisto naudoti kurui. Yra keletas išimčių, kaip Jatropha curcas augalas: jis kultivuojamas tropiniuose ir subtropiniuose regionuose ir yra tobulas aliejaus produkcijai, nes dėl savo kartumo yra nevalgomas ir netgi nuodingas.
Štai ir antrasis būdas: net panaudotas aliejus gali sėkmingai tapti kuru. Tačiau labai svarbu prieš naudojant aliejų perfiltruoti iki 1 mikrono, kitaip likusios maisto dalelės gali užkimšti sistemą ar sugadinti kuro siurblį. Daugybė tonų aliejaus restoranuose kasdien yra išpilama lauk. Tai nesunkiai gali būti surenkama, perfiltruojama ir panaudojama degalams. Mes pasirinkome būtent tokį būdą, nes tai keliavimas ir atliekų perdirbimas vienu metu! Pirmasis žingsnis jau žengtas - turime aliejaus filtravimo įrangą. Sekantis žingsnis - restoranų, galinčių teikti panaudotą aliejų, paieška. Iki kelionės pradžios planuojame surinkti ir perfiltruoti kuo daugiau aliejaus, neatmetant galimybės rinkti aliejų kelionės metu. Tikslas yra sunaudoti kuo mažiau pirktinio kuro.
Kaip matote, alternatyvos gyvena aplink mus ir viskas įgyvendinama ryžtu paprastų žmonių tokių kaip mes, tokių kaip jūs. Tereikia jaustis dalimi darnaus žemės vystymosi ciklo, kai žmogaus pažanga eina koja kojon su gamta. Paprasta. Daugiau informacijos, kaip sekasi mūsų eksperimentas rasite www.dns-tvind.dk.
Visuomet lauksime jūsų susidomėjimo ir idėjų info@dns-tvind.dk!