Kovą su automobilių ridos klastotojais prilygino prostitučių gaudymui (6)
„Tvarkingas automobilis, pirktas iš lizingo kompanijos. Niekada neturėjęs įvykių“, - vilioja pirkėjus automobilio „Toyota Avensis“ pardavėjas Jurijus. Ir rida nėra didelė – 157 tūkst. km. Ar tikrai? Paaiškėja, kad iš tiesų ši „Toyota“ nuvažiavusi beveik dukart daugiau, nei skelbiama.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pardavėjas dievagojasi apie tai nieko nežinojęs. Pirkėją nuo teoriškai saugo naujasis įstatymas, už ridos klastojimą numatantis net laisvės atėmimą iki dvejų metų. Tačiau nepagautas už rankos – ne vagis. Seimo nariai nesutaria: vieni sako, įstatymas yra bevertis, tuo tarpu kiti tikina, kad pardavėjas turės teisme įrodinėti, kad ne jis pakeitė odometro rodmenis.
200 tūkst. km. Tai yra riba, kurią peržengus automobilis lietuviams tampa nebetrauklus, pastebi specialistai.
Konkretus pavyzdys. Minėta „Toyota“ - 2011 metų gamybos. Kaina – 9,7 tūkst. eurų. Pardavėjas nurodo 157 tūkst. km ridą, tuo tarpu autoDNA.lt, pagal Lizingo automobilių internetinio aukciono duomenis, nustatė, kad šis automobilis nuvažiavęs net 299 tūkst. 674 km. delfi.lt žurnalistai susisiekė su „Toyotos“ pardavėju.
- Laba diena, domina „Toyota“. Kokia automobilio būklė?
- Tvarkinga mašina. Gal kažkokių kosmetinių dalykų galima surasti, bet iš esmės viskas gerai.
- Rida 157 tūkst. km?
- Jo, jo.
- Pagal VIN numerį automobilį patikrinome servise ir nustatė, kad tikra rida yra beveik 300 tūkst.
- Kokiam čia servise tikrinote? Geras... Nes mes prieš pirkdami ją Prancūzijoje tikrinomės „Toyota“ servise.
- Skelbime nurodoma, kad automobilis pirktas iš lizingo kompanijos.
- Kokią jūs čia mašiną žiūrite? „Toyota Avensis“? Ji iš Prancūzijos pirkta, iš prancūziškos lizingo kompanijos.
- Tai kokia situacija su rida, reikia išsiaiškinti.
- Tai va, neįsivaizduoju. Tuoj aš pabandysiu į „Toyota“ paskambinti. Mes prieš pirkdami pasitikriname ridas patys. Servisas pasakė, kad nemato išvis jokių aptarnavimų. Nu, geras. Aš tuoj pažiūrėsiu ir pasitikrinsiu. Gal galite atsiųsti man išrašą?
Netrukus Jurijus pats paskambino ir dar kartą pasiteiravo, kur tikrinome mašiną.
„Iš principo įdomu, kaip taip gali būti. Kaip čia tie prancūzai... nes mes ten pirkome iš aukciono. Na kaip, ta prasme iš prancūzų, kurie, ta prasme, atseit pirko tiesiai ir aiškino, kad čia negali būti tokio dalyko. Tai neįsivaizduoju. Mes pirkome su tokia rida, todėl taip ir pateikiame visą informaciją. Geras. Aišku“, - kalbėjo Jurijus.
Spalio pabaigoje Seimas priėmė Baudžiamojo kodekso pataisas. Pagal konservatoriaus Kęstučio Masiulio rengtą projektą, tas, kas suklastojo transporto priemonės ridą, bus baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki dvejų metų. Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas sako, kad pats asmeniškai nepalaikė pataisų ir balsavo prieš. Visų pirma dėl to, kad tokius atvejus įrodyti – labai sudėtinga.
„Mūsų komitetas pasiūlė nepritarti, kadangi būtų sudėtinga įrodyti. Komitetas iš ekspertų gavęs pastabas manė, kad įrodyti bus sunku, jeigu ne neįmanoma. Dėl to aš ir nebalsavau už tokį projektą. Aš pradžioje buvau pritaręs, bet po svarstymų komitete, išklausęs visų specialistų nuomones, nusprendžiau vieną – taip, galima nustatyti, kad buvo klastojama. Tačiau įrodyti, kad būtent tas asmuo klastojo – būtų sunku“, - teigė J. Sabatauskas.
Seimo narys įsitikinęs, kad iš užsienio atvykusiems automobiliams minėtas įstatymas yra neveiksnus. Tačiau jis gali kovoti su meistrais, kurie teikia ridos atsukimo paslaugą. „Mano manymu yra taip. Nebent su įstatymu galima išgyvendinti paslaugų teikimą, nes dabar skelbimų pilna apie ridos koregavimus. Kaip čia pasakius – tai panašu į prostituciją, kai policininkai apsimeta klientais ir kreipiasi. Kai darbas pradedamas, čiumpama už rankos ir griebiama“, - sako J. Sabatauskas.
Pataisų iniciatorius K. Masiulis nesutinka, kad nubausti nesąžiningų neįmanoma. Jei pats pardavėjas ir neatsuko ridos, tai jis turėtų įrodyti teisme.
„Faktas yra užfiksuotas. Aš vieną dalyką galiu garantuoti: jei jūs būtumėte pirkėjas, o pardavėjas parduotų tokį automobilį, tai nustačius šį neatitikimą galima tikėtis, kad pardavėjas teisme turėtų įrodinėti, kad ne jis atsuko, ne jis padarė ir panašiai. Jūs galite žinoti, kad jūs ne tik atgausite pinigus, bet ir pardavėjui grės baudžiamoji byla. Pirmiausiai švelnaus pobūdžio, o kitą kartą gautų ir tiurmos. Tai toks pat teisinis persekiojimas, kaip dėl kitų veikų. Tarkime, jei jums kas nors įkiš padirbtą banknotą“, - teigė K. Masiulis.
Nors atsekti pažeidėją būtų sunku, Seimo narys mano, kad tai – įmanoma. „Prasideda atsekimo grandinė. Tegul jis įrodo, kad ne jis padarė. Čia nebus taip, kad nežinau iš ko pirkau, o automobilis nukrito iš dangaus. Jam reikės įrodyti, kad jis nekaltas. Aš manau, kad įstatymas suveiks. Tai bus kaip vėzdas, kurio iki šiol nebuvo. Buvo labai chamiškų apgavikų, o dabar tegul policijos akivaizdoje įrodinėja, kad jie nekalti“, - sako K. Masiulis.