Sudie „Energomašui“: Orbital ATK ir SpaceX ėmėsi kurti RD-180 alternatyvą (0)
JAV KOP su Orbital ATK ir SpaceX sudarė kontraktą, pagal kurį kompanijos turi sukurti raketinius variklius (RV), kurie pakeis rusiškus RD-180 ir taip užtikrins JAV nepriklausomybę karinėje ir kosminėje srityje nuo V. Putino režimo. Apie tai praneša Defense News.
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kaip praneša Pentagono atstovai, dabar aviacijos/kosmonautikos ir gynybos kompanija Orbital ATK, kuriai KOP suteiks 47 mln. dolerių, turi sukurti naujos kartos RV sistemos prototipą.
Kompanija turės sukurti penkių segmentų greitintuvą kosminių paleidimų sistemai (Space Launch System, SLS) — amerikiečių supersunkiai raketai nešėjai, kuri bus naudojama pilotuojamiems skrydžiams už Žemės orbitos ribų ir įvairių krovinių iškėlimui. Pagal krovinio, pakeliamo į Žemės orbitą, masę, SLS taps galingiausia pasaulyje veikiančia raketa nešėja.
Ji galės iškelti į kosmosą pilotuojamą daugkartinio naudojimo erdvėlaivį „Orion“, kuriuo ateityje bus vykdomas žmogaus išsilaipinimas Marse, o taip pat pristatys krovinius ir kosmonautus į TKS. Bazinis SLS variantas į orbitą galės iškelti 70 t krovinį, o sustiprintoje versijoje šis rodiklis galės siekti 130 tonų, kai tuo tarpu RD-180 varikliais galima pakelti tik 8,5 t naudingo krovinio.
Pirmasis bandomasis raketos nešėjos SLS-1/EM-1 skrydis planuojamas 2018 metų galui: SLS pakels erdvėlaivį „Orion“ į Mėnulį (be astronautų), kurį ji, pagal bepilotės misijos planą, turės apskrieti orbita.
„Orion“ pakeis kosminius erdvėlaivius „Space Shuttle“, kurių iškėlimui naudoti keturių segmentų greitintuvai. Kurie, savo ruožtu, taps penkių segmentų greitintuvo kūrimo pagrindu. Priminsime, kad pagal „Space Shuttle“ programą skrydžiai į kosmosą vyko nuo 1981 m. balandžio 12 d. iki 2011 m. liepos 11 d.
Tuo tarpu Elono Musko SpaceX bus skirta 33,6 mln dolerių RV prototipo Falcon 9 ir Falcon Heavy kūrimui, kurių vystymu suinteresuotas ir Pentagonas. Sunkiosios klasės raketa nešėja Falcon Heavy nuo savo giminaičio skirsis papildoma šoninių greitintuvų pora. Ji taip pat taps rusiškų RD–180 alternatyva.
Bendra Pentagono programos kaina bus 180 mln dolerių.
Pažymėtina, kad dar neseniai amerikiečių kompanija United Launch Alliance (ULA) — bendra Boeing ir Lockheed Martin priklausanti įmonė — RD-180 aktyviai naudojo sunkiųjų „Atlas V“ klasės raketų nešėjų paleidimui, tačiau paskui šio tipo RV pritaikytos antikremliškos sankcijos: Kongresas uždraudė naudoti rusiškus variklius, ir ULA teko pasitraukti iš konkurso, kurio neabejotinas favoritas yra privati Elono Musko kompanija SpaceX, praktiškai neturinti konkurentų. Pagal patvirtintą 2016-ųjų metų biudžetą teoriškai galima ir toliau pirkti RD-180, tačiau dabar amerikiečiai rezerve turi tiek šių variklių, kad jais bus galima leisti raketas dar du metus — tiek truks amerikiečių alternatyvos RD-180 kūrimas.
Ankstesnis aršus Putino režimo kritikas senatorius Johnas S. McCainas, savo laiku inicijavęs RD-180 pirkimo uždraudimą, svarstomą biudžeto projektą pasmerkė. Dėl rusiškų variklių situacijos jis pavadino šį projektą „Rusijos agresijos subsidijavimu“. McCainas apkaltino senatorius, kad jie faktiškai remia Vladimirą Putiną ir jo „galvažudžių gaują“.
„Kaip mūsų vyriausybė gali raginti europiečius laikytis sankcijų prieš Rusiją — kas jiems yra daug sunkiau, negu mums, — kai patys šios linijos nesilaikome? — klausė McCainas. — Kaip galime reikalauti iš savo sąjungininkų prancūzų atsisakyti parduoti V. Putinui desantinį laivą kaip kad atsisakėme mes (pirkti karinę įrangą iš RF — red.), o paskui viską apversti ir stengtis pirkti raketų variklius iš Putino draugelių?“
Tuo tarpu gruodžio 22 naktį kompanija SpaceX pirmą kartą istorijoje sugebėjo nutupdyti kosminę raketą nešėją.
Šis skrydis svarbus pačiai kompanijai ir visai JAV kosmoso pramonei: Falcon 9 v1.2 yra Falcon Heavy, turinti „į kapą“ pasiųsti RD-180, „jaunesnioji sesuo“. Sėkmingas skrydis reiškia, kad rusiškų variklių gamintojas — AB „Akademiko V. P. Gluško vardo mokslinis gamybinis susivienijimas Energomaš“ — galutinai praras vienintelę RD-180 realizavimo rinką, kadangi ši prekė skirta vien eksportui, antra, skirta išskirtinai JAV poreikiams“.
„Pasenę, tačiau iki šiol neturintys visaverčių analogų RD-180 varikliai — vienas iš nedaugelio technologinių RF pranašumų, kuriuos Maskva dar prieš keletą metų galėjo naudoti manipuliavimo žaidimuose prieš Vašingtoną, labai suinteresuoto karinio– kosminio lyderiavimo išlaikymu“, — rašė Newsader.
Александр Кушнарь
Newsader