Beprotiška, tačiau geniali idėja? Nufilmuota, kaip raketomis aprūpinti visureigiai atlaiko mirtinus pakelės bombų sprogimus (Video) (3)
Seniems geriems Niutono dėsniams vis dar randama naujų pritaikymo galimybių
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kai po kariniu automobiliu detonuoja improvizuotas sprogdinimo įrenginys (IED), žmones viduje dažnai nužudo ne pats sprogimas, o didžiulis pagreitis, laužantis stuburus ir plėšantis arterijas. Bet naujajame mašinos dizaine viršuje pritvirtintos raketos akimirksniu sukelia didžiulį atoveiksmį ir gali išgelbėti viduje esančius žmones.
Idėja nėra tokia beprotiška, kaip iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti. Aukštyn nukreipta IED sprogimo jėga gali katapultuoti visą automobilį keletą metrų į orą. Nors sustiprintas automobilio dugnas apsaugo keleivius nuo karštų IED sprogimo dujų ir nuolaužų, žmonės dažniausiai miršta nuo vidinių sužeidimų, kuriuos gyvybiškai svarbiems organams sukelia šis didžiulis pagreitis.
O ką, jei sprogimo metu automobilį paveiktų tokio paties dydžio, bet priešingos krypties, nukreipta žemyn jėga?
Tokia galimybė nėra naujiena – tai tiesiog kūrybiškai panaudotas III Niutono dėsnis, – bet buvo manoma, kad IED sprogimai įvyksta pernelyg greitai, kad būtų galima suspėti imtis kokių nors priemonių.
Bet analizuodamas itin dideliu greičiu nufilmuotus bandomojo sprogimo po seno rusiško visureigiu vaizdus, Rogeris Slomanas pastebėjo kai ką netikėto. Slomanas, JK kompanijos Advanced Blast and Ballistic Systems valdantysis direktorius, suprato, kad po sprogimo automobilis į viršų pradeda judėti ne iš karto – ištisas 10 milisekundžių jis lieka vietoje. Per šį laiką jis galėjo kažką nuveikti.
120 tonų atatrankos
Tad Slomanas ėmė galvoti, kaip būtų galima pasipriešinti sprogimo sukeltam pragaištingam pagreičio poveikiui.
Jo sukurta sistema užfiksuoja sprogimą šarvuotose automobilio grindyse įtaisytais jutikliais. Kartu su Danieliu Jubbu iš Falcon Project, kieto kuro raketų gamintoju, įsikūrusiu Westcotte, Buckinghamshire, jie sukūrė ir užpatentavo visiškai naujo tipo kieto kuro raketos variklį. Šis vadinamasis linijinis raketos motoras (LRM) gali sureaguoti per 3 milisekundes.
LRM sudaro 1 metro ilgio stačiakampio skerspjūvio plieninis vamzdis, kuriame yra 50 elektra uždegamų kieto kuro raketų.
Liepą vykusiuose bandymuose, kuriuos stebėjo JK Gynybos ministerijos atstovai, IED susprogdintas Snatch Land Rover be technologijos išlėkė daugiau nei 5 metrus į orą. Bet LRM aprūpinta mašina liko stovėti ant žemės. „Tik jos galas truputėlį šoktelėjo,“ sako Slomanas.
„Šių raketų pikinė stūma tiesiog netikėtina,“ sako Jubbas – vos du LRM bandyme mašinos momentinį svorį padidino iki maždaug 120 tonų.
Tyrimas šią savaitę buvo pateiktas šią savaitę Londone vykusioje šarvuotų automobilių išgyvenamumo konferencijoje.
Nors IED incidentų pasaulyje mažėja, jie dažnėja Afganistane – tad JAV pajėgoms LRM gali prisireikti. „Atrodo, ši technologija bus itin naudinga,“ sako Gregory Chambers, buvęs JAV jūros pėstininkų šarvų specialistas.
LRM galima panaudoti ir kitur: žemyn nukreiptos raketos galėtų suminkštinti sraigtasparnių avarinius nusileidimus, sako Slomanas, kas tikrai praverstų dabar atsirandantiems Google ir Uber kuriamiems „skraidantiems automobiliams“.
Paul Marks
newscientist.com