Azijos tigras parodė savo nagus - tai radikaliai kitoks lėktuvas nei Kinija gamino iki šiol: oficialiai į tarnybą priimtas penktos kartos naikintuvas „J-20“, tačiau kažkas su juo yra ne taip (Video) (1)
Kai 2011 metais pasaulį apskriejo pirmosios nuotraukos su nežinomu lėktuvu itin primenančiu penktos kartos naikintuvą, Kinija tylėjo. Tylėjo ir po išplatintos vaizdo medžiagos parodžiusios vieną pirmųjų bandomųjų skrydžių. Nežadino naujų kalbų apie tai kaip sekasi projektas. Kol galiausiai šių metų vasario 9 dieną pasauliui pranešė, nuo šiol su „J-20“ teks skaitytis visiems. Jis pasiruošęs kovai.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Visiškai naujos kartos dizainas matomas vos pažvelgus į „J-20“. Tai radikaliai kitoks lėktuvas nei Kinija gamino iki tol. Išvis dizaino sprendimai analogų rado tik su nematomais JAV sukurtais lėktuvais „F-22“ ir „F-35“. Ir nors niekas nežino tikrųjų jo slaptumo rodiklių, bet kalbos apie įrodymus vedančios iki šios šalies dėl esą pavogtų ne vieno terabaito duomenų apie amerikiečių penktos kartos naikintuvus leidžia daryti prielaidą apie žinojimą ką kuria.
Tik nebūtinai viskas yra taip kaip atrodo. Tuo galime įsitikinti žvelgdami būtent į šį naikintuvą. Pasaulis jo bijosi kaip penktos kartos orlaivio. Kinija jau yra įvardijama antrąja šalimi po JAV gaminančią radarus apgaunančius lėktuvus. Šioje sėkmės istorijoje yra vienas nedidelis niuansas. Šalies kariuomenė ir net griežtai kontroliuojama vietinė žiniasklaida jį įvardijo tik kaip nematomą ketvirtos kartos ilgo nuotolio vidutinį naikintuvą. Kaip taip gali būti?
Penktos kartos lėktuvų trys pagrindiniai skiriamieji bruožai: nematomumo technologijos, didelė kompiuterizacija viso lėktuvo valdyme bei bendravime su aplinka ir galimybė skristi viršgarsiniu greičiu be forsažo pagalbos. Manoma, kad pastarasis parametras gadina „Liaudies Išlaisvinimo armijos“ planus.
Pastarieji skelbiasi jau nuo 1990 metų kuriantys visus naujausių laikų standartus atitinkantį „WS-15“ variklį. Nepatvirtintais duomenimis, bandymai patiems sukurti variklį kol kas nesėkmingi. Naikintuvas – didelis, galimai didesnis nei konkurentai iš JAV ir Rusijos. Su dydžiu ateina svoris, bet lėktuvas privalo būti manevringas. Tenka improvizuoti naudojant kažką pakankamai galingo.
Manoma, kad donoru ar net visiškai pilnai instaliuoti motorai – rusiški „Saturn AL-31 “. Versijai tinkami net keli paaiškinimai:
- Visi šios šeimos motorai sukurti „Su-27“ naikintuvų šeimai, kurioje randame: „Su-30“, „Su-34“, „Su-35“. Naikintuvų šeima savo dydžiu, kovos paskirtimi artima penktos kartos orlaiviams keliamoms užduotims. Kartu tai panašaus dydžio lėktuvai
- Kinija turi nusipirkusi didelį kiekį „Su-30“ naikintuvų. Dalį reikalingų variklių gaminasi patys, dalį nuolat perka Rusijoje. Juos dar naudoja savo gaminamiems „J-10“, „J-11“ („Su-27“ klonas). Manoma, kad nuo lėktuvnešių skirtiems „J-15“ („Su-33“ klonas) taip pat panaudojami rusiški varikliai
- Rusija savo penktos kartos naikintuvui variklius kuria „AL-31“ serijos pavyzdžiu. Kol kas jie susiduria su problemomis negalėdami pasiekti reikiamo greičio be forsažo. Iki sukurs tinkamus, rusai naudoja standartiniame „Su-35“ sumontuotus variklius
- Galiausiai dar 2016 metais Kinija užsisakė 24 vnt. „Su-35“, kurių pirmieji juos pasiekė pernai. Kaip tik tada, kai anot kinų jų „J-20“ pradėjo intensyviai dalyvauti pratybose. Šiemet, kaip tik prieš kelias savaites iki pranešimo apie priimamą į tarnybą vietinės gamybos naikintuvą, sulaukė dešimties Rusijoje pagamintų trisdešimtpenktukų
Vienaip ar kitaip, kol kas Rusija savojo naikintuvo neįtraukia į aviacijos gretas. Tuo tarpu kinai, manoma turėdami 9 prototipus ir 5 galimai serijiniu būdu pradėtus gaminti „A“ versijos žyma pažymėtus naikintuvus, negaišdami laiko imasi eksploatuoti.
Pirmąja dislokacijos vieta greičiausiai taps karščiausia Kinijos vieta esanti Pietų Kinijos jūroje. Ginčai dėl Spratlio salyne pilamų naujų salų sukėlė didelius apsižodžiavimus su JAV. Tokie ginčai kelia ir kitokią įtampą, amerikiečiai demonstratyviai plaukioja nesiskaitydami su kinų norimu administraciniu suskirstymu. Pastarosios šalies laivai keliskart turėjo išvyti sienas pažeidinėjančius atėjūnus.
Būtent šį salyną saugoti turės ką tik įsigyti „Su-35“. Tai buvo paskelbta prieš maždaug savaitę.
„J-20A“ jie dar niekur nepasiuntė, tačiau oro pajėgų atstovas spaudai, komentuodamas vietinei žiniasklaidai prasitarė apie tikruosius planus. Anot Sheno Jinkės, šis naikintuvas sužlugdys JAV ir jos sąjungininkių dabar turimą monopolį Azijoje. Jis užtikrins šalies savarankiškumą, saugumą, teritorinį vientisumą.
Salynas yra viena iš vietų kurią kinai laiko sava teritorija, bet kaimynės, remiamos JAV, teigia priešingai. Vykdomą plėtrą vertiną kaip slenkančią okupaciją. Taip pykdydama Kinijos ambicijas.
Naujasis orlaivis vieną gerą darbą jau atliko. Daugelis aplinkinių šalių turės įsivertinti ar jų pajėgumai pajėgūs aptikti „penktos kartos“ nematomumą turintį Kinijos pajėgų žaisliuką. Dar iki šio naikintuvo pristatymo Azijos regionas 2017 metais sudarė daugiausiai naujų kontraktų naujiems orlaiviams įsigyti. Šiemet reikia tikėtis priešlėktuvinių sistemų bumo. „J-20A“ gali būti išties rimtas jėgų persistumdymas regione net jei lėktuvas dar toli iki idealo.
Parengė Arnas Mulokas