Koks tikrasis JAV oro pajėgų pasirengimo lygis? Paskelbta išsami statistika - įdomi situacija ne tik su 5 kartos naikintuvais „F-22“ ir „F-35“, bet ir su kitais karo lėktuvais  (5)

Dažniausiai lygindami skirtingų šalių karinį pajėgumą paimame pačius paprasčiausius skaičius. Jei Petriukas turi 4 obuolius, o Jonukas tik 2, viskas paprasta ir aišku. Vis tik vertindami skirtingų šalių karinius pajėgumus reikia įvertinti ir tai kiek turimos technikos galėtu būti panaudota. Bent jau amerikiečių esamus pajėgumus paskaičiavo žurnalas „Scramble“.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Žurnalas visus šiuos skaičius gavo remdamasis oficialiomis JAV oro pajėgų ataskaitomis, tad abejoti jų patikimumu nereiktų. Vis tik jei ką nustebins vėliau parodyti skaičiai, reikėtų supažindinti ką tai reiškia.

Patikimumas buvo apskaičiuotas pagal tai ar tas technikos vienetas gebės per tam tikrą laiką įvykdyti jam suformuotą užduotį. Visi įvykę gedimai, atidėjimai, remontai iki sekančio skrydžio tiesiogiai paveikė pasirodymus. Tarkime senstantį lėktuvą reikia kur kas kruopščiau apžiūrėti. Dėl to parengimas sekančiai užduočiai užtrunka kur kas ilgiau.

Jei vertinimas būtu atliekamas tik vienu aspektu, ar lėktuvas galėtu išskristi į vieną užduotį, statistika būti blizganti. Tačiau, kai vertinamas realus pajėgumas koviniams veiksmams, svarbu ne tas kartas, o rutininė užduočių atlikimo galimybė. Tarytumei konvejeriu viena po kitos slenkanti operacija. Jei kuris modelis nespėjamas parengti, jo vietą ar funkciją turi perimti kitas. Negebėjusiam atlikti įsirašo minusas.

Tokia apibendrinta statistika padeda atpažinti neefektyvius lėktuvus. Surasti besiformuojančias ateities problemas aviaparke. Jei lyginsime metai iš metų tuo pačiu būdu apskaičiuotus pajėgumus.

Dabar prie reikalo, ką mes matome statistikos lentelėje?

Pirmiausia visiem turbūt aktualiausi išgirtieji 5 kartos naikintuvai „F-22“ ir „F-35“. Grėsmingai savo technologiniu pranašumu gluminantys priešus naikintuvai atrodo stebėtinai prastai.

Oro pajėgų naudojami „A“ versijos trisdešimtpenktukai šiemet pasiekė kuklius 54,6% rezultatus. Lyginant su pernykščiais rezultatais, tai dešimčia procentų blogesnis rezultatas. Naujas lėktuvas, kurio gamybos pajėgumai tik įsibėgėja, bet atrodo vis prasčiau? „F-35“ pernai tikrai nesisekė: buvo sprendžiamos naujų variklių įdiegimo problemos, pilotų katapultų saugumo klausimai. Galiausiai po pilotų skundų vienoje JAV oro bazių, kurį laiką visi šio tipo naikintuvų skrydžiai buvo sustabdyti.

Garsiai riaumojantis „Raptor“ taip pat kažkaip sugebėjo nuo buvusio 60% pasirengimo lygio nusiristi iki labai kuklaus 49%. Reiškiančio, kad reiks dviejų lėktuvų vieno lėktuvo užduotims atlikti. Kas kamavo šį amerikiečių ekskliuzyvą 2017 metais žinių nėra. Bent jau viešai apie problemas nebuvo kalbėta.

Paslapties šydą pabandykime praskleisti žiniomis ką jis tikrai darė. Pernai „F-22“ buvo dislokuotas Afganistane. Pirmoji kovinė misija sėkminga. Subombarduota narkotikų laboratorija. Matyt tokius reidus darė toliau. Reguliariai skraidė virš Irako ir Sirijos. Greičiausiai atlikdamas penktos kartos orlaiviams keliamas užduotis – paskirstyti informaciją tarp kitų tuo metu šalia esančių pajėgų. Ten pat patys lydėjo arba buvo lydimi rusų karo lėktuvų atskiriant kiekvienos šalies įtakos zonas virš karo draskomos šalies.

Galima spėti, kad rimtos kovinės užduotys - visai kas kitą lyginant su treniruotėmis. Didesnis naudojimo intensyvumas logiškiausia priežastis taip smarkiai suprastėjusio patikimumo.

Įdomiai atrodo vienintelio pasaulyje „nematomo“ bombonešio „B-2 Spirit“ pasirengimas. Vis garsiau kalbant, kad jis paseno ir jį būtina pakeisti nauju bombonešiu, pastarasis senėjimo požymių stengiasi nerodyti. Statistika metai iš metų išlieka panaši.

Vis tik bendras apie 50+ procentų tinkamumas koviniams veiksmams nėra džiuginantis. „B-2“ taip ir nesugebėjo tapti ne vien pavieniams veiksmams tinkamu bombonešiu. Greičiausiai tai ir yra viena priežasčių kodėl jis netarnaus ilgai kaip legendinis „B-52“.

Pastaroji supertvirtovė, pakilusi 1955 metais į orą, skraidys dar bent iki 2050 metų. Lentelės rodo jį kaip vieną iš patikimumo lyderių oro pajėgose. Kiekvienais metais septyniais iš dešimties galimų atvejų šis bombonešis gebėjo atlikti savo užduotis. Gal jis matomas radaruose iš toli, galbūt net modernizuotos technologijos nuolat primena jį esant istoriniu lėktuvu, bet jis skraido. Pigiai, efektyviai ir pasirodo patikimai.

Pats patikimiausias JAV pajėgų darbinis padangių pegasas? Tai nepilotuojamas karinis žvalgybos dronas „MQ-1B Predator“. Stulbinamas 91% rodiklis leistu jį pavadinti nepakeičiamu. Vis tik naujos eros pradininkas turi pripažinti, kad misijos vykdomos ne tik negendant. Dar pernai amerikiečiai nusprendė šį droną pamažu išlydėti į pensiją.

Jo pakeitėjas, „MQ-9A Reaper“ patikimumu beveik nenusileidžia. Technologiškai kur kas pažangesnė platforma beveik dvigubai viršija „grobuonį“ savo skaičiais.

Apibendrinant visą statistiką galime sutikti, kad bendras 70% pasirengimas tikrai turėtu gąsdinti visus oponentus. Juolab jokios kitos pasaulio pajėgos negali lygintis su JAV operuojamais technikos kiekiais. Jiems viltis tik viena, kad nurašant patikimus orlaivius juos pakeičiantys nebus tokie efektyvūs konkrečiose užduotyse kaip pirmtakai. Patikimumo problemos toliau bus sunkiai sprendžiamos.

 

Parengė Arnas Mulokas

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
Autoriai: Arnas Mulokas
(30)
(6)
(24)

Komentarai (5)