Kodėl šių metų Formulės 1 bolidai atrodo kaip paplūdimio šlepetės? Ar saugos „aureolė“ neblokuoja matomumo pilotams? (Video) ()
Šių metų Formulės 1 bolidai atrodo stipriai pasikeitę. Šalia aerodinamikos įrangos pokyčių matomas ir keistos formos saugos lankas. Ši „aureolė“ turi apsaugoti pilotus nuo galvos traumų, bet ar vertikalus statramstis tiesiai priešais piloto akis netrukdo matomumui? Kaip jie gali į jį nekreipti dėmesio? Buvęs lenktynininkas Stefanas Johanssonas tai paaiškino prisėdęs prie virtualios realybės simuliatoriaus vairo.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
2014 metų sezone Japonijoje Jules Bianchi iš „Marussia F1“ patyrė sunkią galvos traumą, kai nuskriejo nuo trasos ir rėžėsi į šalia jos kitą bolidą vaduojantį keltuvą. Kitais metais taip ir nepabudęs ir komos Bianchi mirė. Formulė 1 seniai suprato, kad yra reikalinga kokia nors konstrukcija pilotų galvoms apsaugoti. Daugelis suvokia, kad tik laiko klausimas, kada bolidų kabina nebebus atvira. Tačiau paplūdimio šlepetę primenantis saugos lankas su tiesiai priešais piloto veidą esančiu vertikaliu statramsčiu neatrodo kaip geriausia išeitis.
Prieš tai buvo svarstoma įrengti polikarbonato skydą - tarsi priekinį stiklą. Nors jis buvo visiškai permatomas, Sebastianas Vettelis po bandymų atsakė vienareikšmiškai - jis blogina matomumą. Kad ir koks skaidrus būtų polikarbonato skydas, jis vis tiek atspindi ir iškraipo per jį einančią šviesą. Prie to dar pridėkite lietų ir nuo kitų bolidų skriejančias mažytes gumos daleles. Taigi, buvo pasirinkta „aureolė“. Bet kaip toks įrenginys gali užtikrinti saugumą, kai jis pats blokuoja matomumą ir, atrodo, galėtų tapti avarijos priežastimi?
Neskubėkite manyti, kad toks saugos lankas yra visiška nesąmonė. Tačiau jei jis jums nepatinka, nesate vieni. Dar 2016 metais, kai prasidėjo bandymai, Lewisas Hamiltonas pareiškė, kad jam „aureolė“ nepatinka dėl to, kad ji atrodo negražiai. Vėliau Hamiltonas ir Valtteris Bottas reiškė savo nepasitenkinimą ir dėl papildomo įrenginio svorio - šis saugos lankas sveria apie 8 kilogramus, o to gali pakakti pakeisti automobilio balansą greituose posūkiuose. Nico Hulkenbergas taip pat mano, kad papildomas saugos lankas yra tiesiog nereikalingas ir gadina bolido vaizdą. Sąrašą būtų galima tęsti ilgai - „aureolė“ nepatinka ir Maxui Verstappenui, Kevinui Magnussenui, Romainui Grosjeanui ir eilei kitų pilotų.
Vettelis irgi nebuvo didelis šio saugumo lanko gerbėjas, tačiau vėliau savo nuomonę pakeitė - pilotas yra įsitikinęs, kad jei tai gali išsaugoti gyvybę, nesvarbu, kaip toks įrenginys atrodo. Fernando Alonso taip pat sakė, kad laiko sugrąžinti neįmanoma - jei tik tai būtų galima padaryti, būtų verta sumontuoti tokius saugos lankus ir žuvusių pilotų boliduose. Ginčijamasi dėl grožio, bet kaip dėl matomumo?
Maxas Verstappenas pastebėjo, kad lankas blokuoja matomumą, tačiau neturi įtakos trasos įveikimo laikui. Kodėl taip yra? Priežastis yra labai paprasta - pilotai labai retai žiūri tiesiai į priekį. Pilotai stengiasi savo bolidus įvesti į posūkius taip, kad šie vos paliestų posūkio viršūnę. Taigi, jei dažniau į trasą žiūri bent kelių laipsnių kampu. Visgi, jei pavejamas kitas, lėtesnis bolidas, matomumas tiesiai priešais yra labai svarbus, tačiau vertikalus statramstis yra pakankamai plonas. Nors jis tikrai trukdo matomumui, pamatyti tai, kas dedasi priekyje, tikrai įmanoma.
Tai išbandė ir buvęs švedų Formulės 1 pilotas Stefan Johansson. Virtualios realybės simuliatoriuje jis nesunkiai prisiminė savo įgūdžius ir teigė, kad „aureolė“ nėra tokia jau bloga, gal net šiek tiek primena LMP1 klasės ištvermės lenktynių bolidus. Aišku, pilotai jaučiasi tarsi būtų uždaroje kabinoje, o ir horizontalus lankas blokuoja starto šviesos signalus. Tačiau visumoje saugos lankas nėra tokia jau bloga naujovė.
O ką jis gali? Visi lankai yra vienodi, gaminami to paties gamintojo ir komandų inžinierių darniai įliejami į bendrą bolido dizainą. 8 kg sveriantis lankas suteiktų papildomos apsaugos, jei bolidas apsiverstų, įvažiuotų į trasos konstrukcijas ar patirtų smūgį nuo atitrūkusių detalių. 20 kg sveriantis ratas šiam įtaisui nėra lygus varžovas.
O ką apie tai mano Formulės 1 gerbėjai? Jie nori gražių, greitų ir įdomių bolidų. Tai, kad jie vienodėja, dingsta jų garsas, o vaizdą gadina paplūdimio šlepetes primenantys saugos lankai, tikrai nesugrąžins nusisukusių fanų. Viską puikiai susumavo danų Formulės 1 pilotas Magnussenas - „Manau, kad yra riba, kuomet bolidai tampa per daug saugūs ir nustoja jaudinti. Galėtume juos priversti važiuoti 80 km/h greičiu, bet juk tai būtų nuobodu“.