7 didžiosios „Tesla“ problemos ir investuotojų klausimai Elonui Muskui: kas sukuria milijardinius nuostolius ir ką daryti toliau?  ()

Gegužės 2 d., jau užsidarius biržai, „Tesla Inc.“ paskelbė savo pirmojo ketvirčio pajamas. Kol informacija dar buvo nepaviešinta, jos laukiantys investuotojai, klientai ir šiaip įmonės vizija tikintys bei ja abejojantys piliečiai nenustojo spėlioti, ką elektromobilių gamybos įmonės generalinis direktorius Elonas Muskas netrukus galėtų pateikti.


Visi šio ciklo įrašai

  • 2018-05-09 7 didžiosios „Tesla“ problemos ir investuotojų klausimai Elonui Muskui: kas sukuria milijardinius nuostolius ir ką daryti toliau?  ()

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Turint omeny pastarosiomis savaitėmis juntamą sujudimą, didžiausią smalsumą, matyt, kurstė „Model 3“ gamybos perspektyvos, kuriomis labiausiai pagrįstas „Tesla“ planas aprūpinti šiais elektromobilius plačius visuomenės sluoksnius ir galų gale užsitikrinti pelningumą. Vis dėlto šis klausimas, kad ir be galo svarbus, tikrai nėra vienintelis, atkreipia dėmesį portalas „Bloomberg“.

Per pastarąją finansinei įmonės veiklai skirtą telekonferenciją bendrovei „Tesla“ vadovaujantis 46-erių metų E. Muskas daugiausia kalbėjo apie tai, kad su „Model 3“ susijusius planus labiausiai stabdo akumuliatorių gamybos procesai, vis stringantys į rytus nuo Rino, Nevados valstijoje, įkurtoje gamykloje „Gigafactory“. Nuo to laiko, deja, nieko iš esmės naujo šiuo klausimu išgirsti neteko.

E. Muskas yra minėjęs, kad ne vėliau kaip kovą akumuliatorių gamyklą turėtų pasiekti iš Vokietijos siunčiami automatizuotos surinkimo linijos komponentai. Ar jie jau ten? Ar naujoji linija sureguliuota ir paleista? Ar darbus ir toliau vilkina akumuliatoriai, ar kokios nors kitos toje pačioje, o gal kitoje – Frimonte, Kalifornijoje, esančioje „Tesla“ surinkimo gamykloje iškilusios problemos, dabar pasakyti sunku.

Ne mažiau svarbūs ir su išlaidomis susiję klausimai. 2017 metus „Tesla“ baigė turėdama 3,4 mlrd. JAV dolerių (2,8 mlrd. eurų) nuostolių ir 9,4 mlrd. JAV dolerių (7,8 mlrd. eurų) neapmokėtą skolą. Išvydę balandžio pradžioje pateiktus pardavimo ir gamybos rezultatus, daugelis analitikų konstatavo, kad įmonei teks dar kartą galvoti, kaip mobilizuoti kapitalą, nepaisant visų jos tvirtinimų, esą, jokių tokio pobūdžio pertvarkų arba skolos didinimo šiemet tikrai neprireiks.

Nors daugiausia dėmesio neišvengiamai bus skirta gamybos perspektyvoms ir finansams, žurnalistai, analitikai ir potencialūs pirkėjai mielai išklausys samprotavimų ir dar keliomis temomis. Toliau išvardytos septynios, ko gero, labiausiai visus dominančios sritys.

1. Autopiloto sistema

E. Muskas tikrai žadėjo, kad „Tesla“ pagalbos vairuojant platforma, t. y. „Autopilot“ sistema, yra visiškai pajėgi veikti autonomiškai. Kartą net buvo žadėta pademonstruoti, kaip autonominė transporto priemonė pervažiuoja iš vienos valstijos į kitą: kelionė iš Kalifornijos į Niujorką turėjo įvykti dar nesibaigus 2017-iesiems. Deja, šis, kaip ir nemažai kitų E. Musko nustatytų terminų, buvo atidėtas.

Neskelbiamas skaičius klientų jau sumokėjo po 3 tūkst. JAV dolerių (2,5 tūkst. eurų) už galimybę naudotis visiškai automatinio vairavimo funkcija „Full Self Driving“, tačiau „Tesla“ jos dar neaktyvavo.

Tragiškai pasibaigęs incidentas su Walteriu Huangu (kovo mėnesį Kalifornijos greitkelyje žuvusiu 38-erių metų „Model X“ vairuotoju) privertė suklusti investuotojus iš JAV nacionalinio saugaus transportavimo komiteto.

Nemenką perversmą „Tesla Autopilot“ kūrėjų komandoje sukėlė Jimo Kellerio perėjimas į „Intel Corp.“

Ką, susiklosčius šitokioms aplinkybėms, E. Muskas galėtų pasakyti apie komandą, technologiją ir tolesnę gamybos eigą? Pagal jo sudarytą pagrindinį planą buvo numatyta sukurti „Tesla“ tinklą – bendrai eksploatuojamą transporto priemonių parką, kuriuo besinaudojantys vairuotojai galėtų leisti nuosaviems automobiliams uždirbti jiems pinigų, kol patys būtų biure arba išvykę atostogų. Paskutinį kartą tokią idėją E. Muskas apibūdino kaip „Uber“ arba „Lyft“ ir „Airbnb“ teikiamų galimybių derinį.

Tačiau principai, kuriais būtų pagrįstas tokios sistemos funkcionavimas, dar nenustatyti, o ir technologijos kol kas nėra. Tad ar šiandien siūlomas „Model 3“ tikrai veiks visiškai automatiškai, o ateityje galės būti integruotas į „Tesla“ tinklą, kol kas neaišku.

„Kiekvieną ketvirtį susidomėję laukiame, kad bent kiek paaiškėtų, kas laukia „Autopilot“, – sakė Tasha Keeney iš „Ark Investment Management“, kuriai priklauso tam tikras kiekis „Tesla“ akcijų.

2. Vietoj žmonių automatai?

E. Muskas kartą yra sakęs, kad, žvelgiant į ateitį, vienu iš „Tesla“ konkurencinių pranašumų ilgainiui turėtų tapti net ne gaminami automobiliai, bet pati gamykla. Gamykla kaip mechanizmas, kuriantis mechanizmus. Vis dėlto vėliau jis užsiminė, kad perdėtas siekis automatizuoti visiškai visus procesus „Tesla“ gamykloje buvo klaida.

„Tiksliau sakant, tai buvo mano klaida. Žmonės įvertinami nepakankamai“, – konstatavo E. Muskas.

Analitikas Maxas Warburtonas kaip tik tokį posūkį ir buvo numatęs. M. Warburtonas buvo pagrindinis tyrimų ir investicijų įmonės „Sanford C. Bernstein & Co.“ pateiktos ataskaitos autorius, perspėjęs, kad „galutiniuose surinkimo etapuose automatizavimas nepasiteisins“.

Balandžio pradžioje „Tesla“ vadovybė išreiškė viltį, kad per antrąjį metų ketvirtį „Model 3“ gamybos tempai turėtų sparčiai augti. Tada įvardyti lūkesčiai buvo siejami su maždaug 5 tūkst. automobilių per savaitę ir tokio rezultato buvo tikimasi sulaukti dar nesibaigus birželiui.

Kas buvo ta aplinkybė (o gal asmuo?) galop įtikinusi E. Muską, kad prie „Model 3“ gamybos turėtų prisidėti daugiau žmonių? Šiuo metu bendrovės „Tesla“ gamykloje Frimonte dirba maždaug 10 tūkst. darbuotojų, tačiau E. Muskas ketina įdarbinti dar kelis šimtus. Tad kiek gi reikia darbo jėgos, kad būtų galima pagaminti šį modelį? Juk jį kuriant, esą, buvo nuolatos galvojama apie nesudėtingus gamybos procesus.

3. Kas eina atsakingas pareigas?

Bendrovė „Tesla“ visada išsiskyrė griežta ir net agresyvia darbo kultūra. Deja, tai jau nebe startuolis, o 15 metų egzistuojanti įmonė, kurioje dirba beveik 40 tūkst. žmonių – kai kurie net bando burtis į profesinę sąjungą.

Vis dėlto svarbiausiais įvardijami tik keturi asmenys, būtent – generalinis direktorius E. Muskas, vyr. finansininkas Deepakas Ahuja, vyr. technologas JB Straubelis ir inžinerijos padalinio vyr. viceprezidentas Dougas Fieldas.

Birželio mėnesį akcininkai balsuodami turėtų išreikšti nuomonę dėl politikos, kuria vadovaujantis valdybos pirmininko postą galėtų užimti tik nepriklausomas direktorius. Nuo 2004 metų šias pareigas ėjo E. Muskas. „Tesla“ valdyba rekomenduoja akcininkams balsuoti prieš tokį pasiūlymą.

Šiuo metu bendrovėje „Tesla“ nėra pardavimo ir paslaugų vadovo pareigų. E. Muskas pareiškė, kad neketina ko nors skirti vietoj Jono McNeilo, šiuo metu einančio generalinio administracijos direktoriaus pareigas įmonėje „Lyft Inc.“

Galbūt planuojama sukurti naujų pareigų vadovybėje arba pasamdyti generalinį administracijos direktorių? Direktorius Steve‘as Jurvetsonas atostogų išėjo dar lapkritį. Ar jos tęsis amžinai? Dėl kokios priežasties „Tesla“ valdyba jį vėl pasikviestų arba pakeistų?

4. Vėl ir vėl Kinija

Šiemet „Tesla“ pirmą kartą dalyvavo Pekino tarptautinėje automobilių parodoje. Prie bendrovės stendo, kuriame puikavosi raudonas „Model 3“, baltas „Model S“ ir mėlynas „Model X“, plūdo minios lankytojų.

Didžiausioje pasaulyje automobilių rinkoje žadama atsisakyti ilgą laiką galiojusio reikalavimo, pagal kurį Kinijoje gaminti automobilius ir susimažinti importo tarifus norintys užsienio automobilių gamintojai turi kurti bendras įmones su partneriais Kinijoje. Bendrovę „Tesla“ tokios perspektyvos turėtų džiuginti, tačiau Palo Alte, Kalifornijoje, įsikūrusiai įmonės vadovybei, nepaisant ilgiau nei metus trukusių derybų su Šanchajaus valdžia, dar tenka pasirašyti sutartį, kad galėtų atidaryti surinkimo gamyklą Kinijoje.

Atrodytų, nėra jokios prasmės atidarinėti antros gamyklos užsienyje, kol „Model 3“ gamyba vis dar stringa gimtojoje šalyje. Tačiau „Tesla“ juk pasaulinis prekės ženklas, o Kinija siejama su globalaus masto ambicijomis.

5. Ar 35 tūkst. dolerių – vis dar reali suma?

2016 metų kovą pristatydamas „Model 3“ E. Muskas įvardijo 35 tūkst. JAV dolerių (29 tūkst. eurų) sumą kaip pirminę automobilio kainą. Tačiau kol kas tiek kainuojančios versijos „Tesla“ nepasiūlo, be to, minėta suma pastaruoju metu laikoma jau tik galimu variantu, o ne bazine kaina. Tad kiek vidutiniškai atsieina „Model 3“, atsižvelgiant į ligšiolinius pardavimo rezultatus?

Kai kurie klientai rezervacijas atšaukė, tačiau atsirado naujų. Būtų įdomu sužinoti, kiek žmonių šiuo metu yra rezervavę „Model 3“? Taip pat smalsu, ar rezervacijas atšaukiantiems klientams laiku sugrąžinami pinigai?

Yra ir kitų klausimų. Pavyzdžiui, kada įmonė tikisi pasiekti 200 tūkst. automobilių pardavimo aukštumas gimtojoje šalyje? Ši riba labai svarbi, kadangi daugelis tūkstančio dolerių (822 eurų) indėlį atlikusių apie pinigus galvojančių klientų, savaime suprantama, tikėjosi gauti visą 7,5 tūkst. JAV dolerių siekiantį federalinį mokestinį kreditą, o pasiekus tą magišką skaičių tokia galimybė pradings.

6. Ar pavyks užtikrinti paslaugų kokybę?

„Tesla“ jaučia spaudimą ne tik didinti „Model 3“ gamybos apsukas, bet ir užtikrinti aukštą kokybę bei pasiūlyti įvairių paslaugų. „Tesla Motors Club“ forumuose kai kurie klientai jau šneka apie nepateisintus lūkesčius ir atkreipia dėmesį į keletą probleminių sričių, kaip antai dažai.

„Munro & Associates“, nedidelė Detroite įsikūrusi įmonė, kurioje išmontuojami nauji automobiliai, nors ir pagyrė „Model 3“ už akumuliatorių ir elektroniką, bet sukritikavo dėl nekokybiškos konstrukcijos ir nevienodų tarpų tarp korpuso dalių.

O kokių gi problemų „Tesla“ patiria paslaugų tiekimo srityje? Koks procentas realizuotų „Model 3“ automobilių jau atsidūrė remonto dirbtuvėse?

7. „Model Y“ perspektyvos

„Tesla“ užsiminė, kad šiuo metu dirbama prie vilkiko su puspriekabe „Tesla Semi“, naujosios kartos „Roadster“ modelio ir naujo miesto visureigio „Model Y“ projektų. „Semi“ ir „Roadster“ jau teko matyti per lapkritį įvykusį grandiozinį pristatymo renginį. O kada gi E. Muskas pristatys „Model Y“?

„Tesla“ pristatymai išties unikalūs renginiai, pritraukiantys ištikimus šios markės gerbėjus, indėlius įnešusius veikiausiai be didelių svarstymų. „Tesla“ pasiūlytas „Model S“ ir toliau populiarumu lenkia „Model X“, tačiau su pikapais ir miesto visureigiai ateities vizijas sieja ir tokie varžovai kaip „Ford Motor Co.“

Įdomu, kaip E. Muskas įsivaizduoja įgyvendinti su sedanais ir miesto visureigiais susijusius planus? Be to, jei gamykla Frimonte dirbs visu pajėgumu, kur gi bus gaminami „Model Y“?

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: delfi.lt
(6)
(1)
(5)

Komentarai ()