Ar mygtukai sankryžose tikrai paspartina šviesoforo signalų pasikeitimą? Nuo ko tai priklauso ir kaip viskas veikia skirtingose valstybėse (Video) (2)
Remiantis amerikiečių atliktu tyrimu, kiekvienais metais stovėdami ir laukdami kol galės pereiti gatvę, žmonės praleidžia maždaug 1.6 mlrd. valandų . JAV ekonomikai tai kainuoja apie 2.6 mlrd. dolerių. Tad visai natūralu klausti – ar paspaudus šalia perėjų esantį „šviesoforo įjungimo“ mygtuką šviesoforo signalas pasikeis greičiau?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kad atsakytume į šį klausimą, pirmiausia reikia suprasti kaip šviesoforai veikia. Siekiant sumažinti susidūrimų skaičių, eismo valdymo įrangai taikomos gan griežtos taisyklės. Pavyzdžiui, yra paliekama pauzė tarp vieno žalio signalo ir kito – kad automobiliai galėtų per šį laiką saugiai palikti sankryžą dar nepradedant važiuoti kitiems automobiliams.
Nors šie laikai tarp signalų yra tikrai svarbūs, tačiau jie gali neleisti sankryžai veikti jos pilnu pajėgumu – ir jei kada nors esate važiavę per miestą ryte, tikriausiai žinote, apie ką kalbama. Ir nors kartais kelyje nebūna automobilių, vis tiek teks sustoti prie raudono šviesoforo signalo ir laukti, atrodytų, amžinybę, kol vėl bus galima judėti. Už transportą atsakingos institucijos supranta, kad tokie laiko tarpai žmonėms nėra visada naudingi.
Be to, sankryžose stovintys automobiliai didina oro taršą, o pėstieji, kuriems taip pat tenka laukti, kitą dieną to daryti jau nebenori ir tai tikrai neprisideda prie tikslo skatinti kuo daugiau vaikščioti pėsčiomis. Kai kurie miestai, siekdami pagerinti automobilių srautus – pavyzdžiui, Drachtenas Olandijoje – net eksperimentuoja nuimdami visus šviesoforus.
Kaip veikia pėsčiųjų perėjos?
Pėsčiųjų perėja, esanti toli nuo sankryžos, veikia pakankamai paprastai. Paspausk mygtuką ir žalias žmogeliukas arba signalas užsidegs, kai tik bus tinkamas laikas. Kiek ilgai lauksi priklauso nuo to, prieš kiek laiko mygtukas buvo paskutinį kartą paspaustas – o taip pat nuo eismo intensyvumo ir transportą valdančios institucijos politikos.
Dabar daugelis valdžios institucijų teikia pirmenybę pėstiesiems – o tai reiškia, kad praėjus tam tikram laiko tarpui nuo paskutinio paspaudimo, žalias signalas užsidegs beveik iš karto. Jei mygtuko niekas nepaspaus, automobiliams raudonas signalas neužsidegs.
Sankryžoje viskas priklauso nuo to, kaip ji buvo sukurta, ir kurioje šalyje esate. Airijoje ir Jungtinėje Karalystėje dauguma paprasčiausių miesto sankryžų veikia „visi sustoja“ principu. Tai reiškia, kad eismas iš visų pusių yra sustabdomas tam, kad pėstieji galėtų pereiti. Jei niekas mygtuko nepaspaus, žalias žmogeliukas neužsidegs ir netrukdys automobiliams važiuoti.
Tačiau egzistuoja kitoks ir sankryžos tipas, kuris vadovaujasi „paraleliniu“ arba „ėjimu kartu su eismu“ principu. Jungtinėje Karalystėje ir Airijoje šis tipas yra naudojamas sudėtingesnėse sankryžose protingai atskiriant eismo ir posūkių juostas, kad žmonės galėtų pereiti gatvę automobiliams vis dar važiuojant. Europoje ir tokiuose miestuose kaip Niujorkas egzistuoja skirtingos eismo taisyklės.
Pavyzdžiui, darydami posūkį, vairuotojai privalo praleisti pėsčiuosius – ir tokios taisyklės leidžia įtraukti lygiagrečias perėjas net ir pačiose paprasčiausiose sankryžose. Tokiuose sankryžos tipuose pėstieji yra praleidžiami tuo pat metu, kaip ir automobiliai. Be to, daugeliu atveju žalias signalas užsidegs net tada, kai mygtuko niekas nepaspaudė – jį paspausti gali reikėti tik tada, kai eismas yra labai nedidelis arba kai nenaudojama pėsčiųjų perėja trukdytų sankryžos efektyvumui.
Tačiau visose sankryžose mygtuką reikia paspausti tik vieną kartą. Dėl taisyklių jo paspaudimas kelis kartus ar laikymas paspaudus nepagreitins žalio signalo – net jei jums skubant taip atrodytų.
Laukti ar nelaukti?
Laukdami žalio šviesoforo signalo, nekantrūs pėstieji, dėl mažų baudų pasirenka vis tiek eiti per raudoną – belieka tikėtis, kad jie tai daro bent jau apsižvalgę ar yra saugu. Tačiau Vokietijoje, nepaisant eismo intensyvumo, laukti žalio signalo yra kultūrinė norma.
Dėl to, kad neprailgtų laukimas ir kad žmonės neitų per gatvę kai nesaugu, vokiečiai sugalvojo būdą kaip linksmai praleisti laiką: prie kai kurių perėjų įrengė mygtukus, kurie veikia tarsi maži kompiuteriniai žaidimai.
Taigi, kitą kartą lauksite prie perėjos, geriau galvokite, kaip šį laiką galite išnaudoti – ir neverskite kaltės eismo taisyklėms. Tik dėl visa ko nepamirškite paspausti ir šalia esančio mygtuko!