Kaip po vandeniu į didžiulius gabalus supjaustomi nuskendę laivai? Naudojama technologija yra gerai žinoma ir stovyklautojams (Video) ()
Laivai patys savaime yra sunkūs, tačiau nuskendę jie dar prisipildo vandeniu, todėl juos iškelti yra labai sunku. Dėl to jie dažniausiai yra supjaustomi į didžiulius gabalus, kurie tada gali būti iškelti ir nugabenti į krantą. Bet kaip supjaustomi ant dugno atsidūrę laivai?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Iš tiesų, reikėtų sakyti, kad dažniausiai jie nėra pjaustomi apskritai. Jei nuskendęs laivas niekam netrukdo, jis iškeliamas nebus - tai yra per brangu. Kita vertus, laivai dažnai nuskęsta visai netoli uostų, kur jie tampa grėsmę laivybai - laivui pūvant iš jo gali pradėti kilti įvairūs daiktai, jis pats gali pasislinkti, tapti kliūtimi inkarams, didesniems laivams. Todėl geriau juos pašalinti, kai tai padaryti įmanoma.
Nuskendę laivai yra ne tik sunkūs, bet ir trapūs. Tai nėra tokia jau didelė problema, nes niekas jų naudoti nebeketina - nuskendęs laivas beveik visada tampa metalo laužu. Neseniai rašėme apie „Baltic Ace“ automobilių laivą, kuris nuskendo 2012 metais prie Nyderlandų krantų ir atsigulė 35 metrų gylyje. Ten jis pragulėjo kelerius metus, kol 2015 metais jo iškėlimas buvo baigtas. 148 metrų ilgio laivas buvo supjaustytas į 8 dalis naudojant patikrintą technologiją.
„Baltic Ace“ buvo supjaustytas naudojant pjovimo kabelį. Šis itin našus pjovimo būdas yra žinomas stovyklautojams - pjovimo vielos dažnai naudojamos įvairiuose išgyvenimo rinkiniuose. Žinoma, laivai pjaustomi labai storų lynų su kietųjų mineralų danga, praturtinta deimantais. Tokiu būdu buvo supjaustytas ne vienas laivas, tarp jų ir rusų povandeninis „Kursk“.
Įprastai naudojamos stabilios platformos, tačiau „Baltic Ace“ ištraukimo darbuose panaudotos dvi plūduriuojančios baržos. Stabilumo sistema užtikrino, kad net ir banguotoje jūroje pjovimo lynas išliks pakankamai įtemptas. Žinoma, pirmiausia jis turėjo būti pravestas po laivu - tam naudojami lankstūs grąžtai. Tuomet kompiuterinėmis sistemomis nustatomos pjūvių linijos ir baržos imasi darbo. Pjovimo lynas juda maždaug 1 metro per sekundę greičiu. Jis tempiamas 60 tonų jėga ir lengvai pjauna visą metalą, prie kurio prispaudžiamas. „Baltic Ace“ atveju tai buvo ir automobiliai – jie šiam lynui jokių problemų nesudarė ir buvo perpjauti.
Video reportažas apie „Baltic Ace“ iškėlimą
Žinoma, supjaustymas buvo tik dalis darbo. Vėliau atskirtas laivo dalis reikėjo iškelti į paviršių. Tai irgi nebuvo labai lengva, nes supjaustytos jos išsivartė į visas puses. Pirmiausia ištrauktos sunkiausios dalys – laivo priekis ir galas. Vidurinės dalys buvo gana silpnos, todėl jas teko traukti gabalais. Dugną teko valyti nuo automobilių, tačiau galiausiai darbai buvo baigti. Pačias smulkiausias detales surinko narai. Iš viso šiame darbe dalyvavo 150 žmonių ir 18 skirtingų laivų.
Iškelti laivai yra supjaustomi į mažesnius gabalus. Metalo laužas atskiriamas, medžiagos išrūšiuojamos ir, priklausomai nuo to, kiek tai ekonomiškai naudinga, perdirbamos.