Automobilis cypsi, girgžda, traška ar palieka dėmes – 13 dalykų, kuriuos šie simptomai gali reikšti (1)
Per užsienio kalbos pamokas, internetiniuose kursuose arba dalyvaujant tarptautiniuose komunikavimo įgūdžių lavinimo projektuose tikrai pavyksta sužinoti, kaip paprašyti, tarkim, itališkai, kad kas nors paduotų druskos. Deja, nė vienas iš minėtų užsiėmimų nesuteikia jokių žinių apie vieną itin svarbią kalbą – tą, kuria šneka automobiliai.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Visgi kaip tik automobilis gali prabilti bet kada, be to, visai ne taip, kaip senučiukai „Chrysler New Yorker“ 9-ajame praeito amžiaus dešimtmetyje. Šiuolaikinis automobilis gali sušvilpti arba sukaukti, imti tuksenti arba girgždėti, o galbūt pamėginti jums pateikti keletą šaradų paskleisdamas akivaizdžiai juntamą vibraciją.
Toliau, remiantis portalo instyle.com publikacija, pasufleruota, kaip derėtų interpretuoti įvairius automobilio siunčiamus garsinius ir kitokius signalus, taip pat nurodyta, kokių veiksmų turėtumėte imtis kiekvienu konkrečius atveju.
Pliaukšėjimas, dažnėjantis didinant greitį
Tokį garsą paprastai ima skleisti susidėvėjusi, bliūkštanti padanga. Pliaukštelėjimai pasigirsta protektoriui pradėjus atsiskyrinėti nuo padangos karkaso. Atsiskyrus atraminiam paviršiui, padanga gali virsti gigantiška plienu sutvirtinta žoliapjove. Vykstant šiai metamorfozei gali gerokai nukentėti transporto priemonės korpuso apdaila, todėl, vos pasigirdus neaiškios kilmės pliaukšėjimui, automobilį reikia sustabdyti. Jeigu vežiojatės atsarginę padangą, pats metas ja pasinaudoti.
Ant blynų pilamo sirupo kvapas
Iš variklio skyriaus pasklindantis salsvas kvapas paprastai signalizuoja apie transporto priemonės aušinimo sistemos problemas. Tasai kvapas ir, kaip teko girdėti, saldus skonis, būdingas daugelio rūšių automobiliniams antifrizams ir aušinimo skysčiams, yra vieno iš komponentų, etilenglikolio, savybė. Nuotėkis gali įvykti bet kurioje vietoje ir dėl įvairių priežasčių, pradedant senu, įskilusiu arba įtrūkusiu radiatoriumi ir baigiant paskutines dienas skaičiuojančiu vandens siurbliu.
Ignoruodami šį kvapą, rizikuojate atsidurti už begalės kilometrų nuo vietų, iš kurių galėtumėte sulaukti pagalbos, su beviltiškai perkaitusiu varikliu. Jei po automobiliu pastebėsite žalios, oranžinės arba geltonos spalvos skysčio balutę, numoti ranką į problemą tiesiog nevalia. Jei temperatūros matuoklio rodmenys pasiekė maksimalią reikšmę, be to, matyti nuo variklio skyriaus kylantis garas, automobilį būtina nedelsiant sustabdyti, kitaip galima prisišaukti rimtų variklio gedimų.
Balutės automobilio stovėjimo vietoje
Po transporto priemone telkšančios balutės, aišku, gali reikšti, kad pasitaikė drėgna diena, bet gali būti ir taip, kad stovėjimo aikštelėje pastatytas automobilis šaukte šaukia: „Alyvos išpylimo angos kamštis jau visai susidėvėjo ir aš baigiu nukraujuoti.“ Pastebėję po automobiliu telkšančią balute, atkreipkite dėmesį į jos vietą ir spalvą. Pamėginkite patrinti skystį tarp pirštų ir pauostyti. Tikrai gali būti, kad tai tiesiog vanduo iš oro kondicionavimo kondensatoriaus.
Jei skystis skaidrus ir riebus, veikiausiai tai vairo mechanizmo skystis. Patikrinkite sričių aplink vairo mechanizmo siurblį arba krumpliastiebį sandarumą.
Jei skystis tamsokas, slidus, be to, neseniai keitėte alyvą, gali būti, kad aptikote pro pažeistą išpylimo angos kamštį arba netinkamai įstatytą alyvos filtrą pratekėjusią švarią alyvą.
Bet jei alyvą keitėte senokai, o aliejaus konsistencijos skystis ganėtinai tamsus, tikėtina, kad nuotėkis įvyko pro susidėvėjusius sandariklius arba kitą pažeistą alyvos sistemos vietą. Keletą ateinančių dienų pasistenkite kelis kartus patikrinti alyvos lygį. Taip nustatysite, ar nuotėkis nedidelis, ar keliantis rimtų problemų, kurias būtina nedelsiant spręsti.
Dar apie balutes
Kiek klampus raudonai rudas skystis gali byloti apie automatinės pavarų dėžės problemas, pavyzdžiui, įtrūkimą į pavarų dėžės aušintuvą einančiame vamzdelyje arba pavarų dėžės sandariklio nepatikimumą. Jei automatinės pavarų dėžės skysti skleidžia degėsių kvapą, pavarų dėžę veikiausiai teks remontuoti.
Jei balutė telkšo vidinėje padangos pusėje, veikiausiai teka stabdžių skystis, o kai prarandamas stabdžių skystis, į stabdžių kontūrą gali patekti oro, ir tai gali neigiamai atsiliepti stabdžio pedalo patikimumui. Galiausiai, stabdžio pedalas gali nustoti savo funkcijos. Taigi, stabdžių sistemą, kaip puikiai suprantate, būtina nedelsiant patikrinti.
Jei po ašimi, maždaug ties jos viduriu telkšo labai tamsaus ir klampaus skysčio bala, tikriausi padidėjo diferencialo sandariklių pralaidumas.
Žviegimą primenantis garsas
Aukštas inkštimą arba žviegimą primenantis iš variklio skyriaus sklindantis garsas dažnai signalizuoja apie ypač prastą įtaisų diržo būklę (tai dar vadinamasis serpantininis diržas, angl. Accessory belt). Kitados net nutrūkus vandens siurblio arba kintamosios srovės generatoriaus diržui pavykdavo šiaip taip nusigauti iki remonto dirbtuvių, bet šiandien situacija visai kitokia: nuo diržų priklauso, kaip veikia begalė įtaisų, įskaitant vairo mechanizmo siurblį, vandens siurblį, oro kondicionavimo kompresorių ir kintamosios srovės generatorių. Taigi, nutrūkus diržui, automobilis nebepajudės iš vietos.
Jei žviegimą primenantis garsas pasigirsta šiek tiek nuspaudus stabdžio pedalą, kai automobilis lekia pakankamai greitai, veikiausiai susidėvėjo stabdžių trinkelės. Žviegimas pasigirsta tada, kai stabdžių medžiaga tiek nusidėvi, kad metalinė trinkelių plokštelė ima liestis su rotoriais. Jei garsas pakinta arba dingsta, derėtų kreiptis į mechanikus.
Džeržgesys Nr. 1
Jei žviegiančius stabdžius ignoruosite ir žviegimas pagaliau liausis, tikėtina, netrukus stabdžiai paskleis galingą džeržgesį. Vadinasi, trinkelės medžiaga jau tiek nusidėvėjusi, kad užpakalinė metalinė plokštelė ėmė tiesiogiai spausti stabdžių diską. Stabdymo efektyvumas tada gerokai sumažėja, todėl važiuoti automobiliu darosi tiesiog pavojinga. Remonto paslaugų kaina dabar gerokai išaugs, nes teks pakeisti diskų dangą ar net pačius diskus.
Džeržgesys Nr. 2
Jei džergžti arba skleisti tarškėjimą, dardėjimą primenantį garsą ima automobilis, kurio varantieji ratai – priekiniai, be to, jei triukšmas pasigirsta darant staigų posūkį (pavyzdžiui, automobilių stovėjimo aikštelėje), veikiausiai iš rikiuotės išėjo vienodo kampinio greičio kardaninis lankstas (vadinamoji granata). Šis įrenginys užtikrina, kad ratai būtų veikiami jėgos ir suktųsi. Jeigu uždelsite ir problemos nespręsite, labai greitai turėsite automobilį su vienu varančiuoju ratu, ir toks scenarijus – pats optimistiškiausias.
Džeržgesys gali signalizuoti ir apie begalę kitų dalykų, pavyzdžiui, apie tai, kad tarp stabdžių trinkelės ir rotoriaus įstrigo akmenukas. Deja, tai taip pat gali reikšti, kad genda kintamosios srovės generatorius arba atitarnavo guoliai. Džeržgesys visada reiškia ką nors blogo, todėl nekreipiant į jį dėmesio vėliau gali tekti brangiai sumokėti – pinigais arba ne tik.
Iš apačios sklindantis pūškavimas
Jei susidaro įspūdis, kad jums važiuojant keliu automobilis patyliukais juokiasi iš savo likimo, vertėtų suklusti: ritmingas pūškavimas gali būti išmetamųjų dujų nuotėkio ženklas. Kartais vamzdžiai šiek tiek prasiskiria arba prarūdyja, o tada, dar nė nepasiekusios duslintuvo, pro juos ima skverbtis išmetamosios dujos. Savaime aišku, kad tai problema, kurią privalu išspręsti.
Girgždėjimas keičiant pavaras
Girgždesį, pasigirstantį iš neautomatinės pavarų dėžės keičiant pavaras, skleidžia sinchronizatoriai. Tai mechanizmai, užsiimantys pavarų greičių sinchronizavimu pavarų dėžėje, kai viena pavara pakeičiama kita. Kadangi greičiai sinchronizuojami, pakeisti pavarą pavyksta labai lengvai. Visgi sinchronizatoriai nusidėvi, ir pirmas dalykas, kurį tenka pastebėti, kai tai nutinka, yra atsirandantis sunkumas, kai nuo pirmos pavaros tenka pereiti prie antros: ją pavyksta rasti ne iš karto. Taigi, jei tenka būti ypač atidiems įjungiant antrą pavarą, vadinasi, sinchronizatoriai ilgai netarnaus.
Gera (su tam tikromis išlygomis) žinia ta, kad jei tai nesukelia nepatogumų, galite gyventi ir su pasenusiais sinchronizatoriais – kitados visos pavarų dėžės buvo nesinchronizuotos ir vairuotojams tekdavo patiems suderinti apsisukimus.
Variklis sukasi, nors neturėtų
Tarkim, važiuojate greitkeliu ir privažiuojate kalvą. Automobilio variklis sukasi, bet greitis nekinta. Gali taip būti? Gali. Jei automobilyje sumontuota nepertraukiama belaipsnė pavara (CVT), kurią turi, pavyzdžiui, „Nissan Murano“, jaudintis tikrai nereikia: anot šių automobilių platintojų, su CVT tai normalu (ir šįkart pardavėjai nemeluoja).
CVT automatiškai suka variklį iki pedalo paspaudimą ir aplinkybes (pvz. įkalnes) atitinkančio optimalaus greičio. Kadangi taip yra, vairavimas beveik prilygsta automatiniam, tačiau kaip tik dėl šios priežasties vairuotojai entuziastai ypač nemėgsta CVT. „Formulės 1“ varžybose CVT naudotis draudžiama – ši funkcija prilyginama neleistinam palengvinimui. Tikra tiesa, kad vairavimas, kai veikia CVT, yra kur kas mažiau įtraukiantis, nors ir ganėtinai patikimas.
Visgi jeigu variklio apsukos dažnėja, nors jo pavarų dėžė – neautomatinė, tai reiškia, kad sankaba – ganėtinai pavargusi, kad ant plokštelių beveik neliko trintį sukuriančios medžiagos. Pats metas naujai sankabai, ir kuo greičiau, tuo geriau. Jei panašiai vyksta tada, kai automobilio pavarų dėžė automatinė, problemos priežastys yra labai panašios, tačiau jas pašalinti daug sunkiau. Gali būti, kad teks pakeisti pavarų dėžę.
Automobilis vinguriuoja, nuleidęs nosį kaip koks skalikas
Jei keliu važiuojantis automobilis vinguriuoja it apsvaigęs, gali būti, kad sutriko lanksto arba vairo mechanizmo funkcijos. Nors taip tikrai gali būti, prieš leidžiant pinigus brangioms detalėms, pirmiausia nepakenktų atlikti ratų suvedimo.
Kada paskutinį kartą buvo atliktas automobilio ratų suvedimas? Jeigu negalite prisiminti, matyt, tikrai turėtumėte tai padaryti. Tikėtina, pastebėsite, kad vairuoti daug paprasčiau, kai padangos žiūri į kelią, o ne viena į kitą. Minėtina, kad kai ratai tinkamai sureguliuoti, iš vieno padangų komplekto pavyksta išspausti maksimalų kilometražą, nekalbant apie tai, kad tada mažiau dėvisi ypač svarbūs pakabos ir vairo mechanizmo komponentai.
Automobilis be priežasties šokčioja
Jei automobilyje kartkartėmis pasijuntate tarsi pripučiamame name, tikrai gali būti, kad atėjo metas pakeisti amortizatorius arba statramsčius. Statramsčiai priklauso automobilio pakabos struktūrai, o amortizatoriai – ne, tačiau ir vieni, ir kiti atlieka tą pačią funkciją, būtent – mažina važiuojant per duobes sukeliamą šokčiojimo efektą ir užtikrina tolygų automobilio riedėjimą.
Po vieną šių komponentų yra ratams skirtose nišose automobilio kampuose. Patikrinkite jų hermetiškumą: pažeista hermetika būtų aiškus ženklas, kad komponentą būtina tuojau pat pakeisti. Jei apžiūrint jokių pažeidimų pastebėti netenka, pamėginkite paspausti kiekvieną automobilio kampą. Jei tai padaryti ganėtinai lengva, arba po to automobilis pastebimai šokčioja, pamėginkite pakeisti statramsčius arba amortizatorius – važiavimas turėtų tapti tolygesnis.
Nuo prietaisų skydelio sklindantis cypsėjimas
Jeigu atrodo, kad po prietaisų skydeliu namus įsirengė triukšmingas žiurkėnas, veikiausiai išėjo iš rikiuotės oro kondicionavimo sistemos pūtimo ventiliatorius. Tokie ventiliatoriai dažniausiai sumontuojami po skydeliu keleivio sėdynės pusėje.