Gąsdinanti tendencija: paskelbta apie dešimtis ant žemės paliktų F-35 be naudojimui tinkamų variklių – kas čia vyksta? ()
Gegužę oficialiai į tarnybą Amerikos karinėse struktūrose priimtas 283-s F-35 naikintuvas. Tai – didelis programos pasiekimas. Penktos kartos orlaivis nusileidžia tik F-16 naikintuvams, kurių pajėgose vis dar per 900. Tačiau džiugias naujienas stelbia nesibaigiančios variklių problemos.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Liepos 13 dieną, F-35 programos direktorius, oro pajėgų generolas leitenantas Eric T. Fick, liudydamas Ginkluotojų pajėgų komitetui pripažino, kad šiuo metu oro pajėgose ir laivyne net 46 naikintuvai neturi veikiančių variklių. Kitaip tariant net 15% JAV turimų F-35 orlaivių nepasirengę skristi.
Nesenai buvo pripažinta problema susijusi su kalcio-magnio-aliuminio-silikato danga. Pastaroji susidėvėjo greičiau negu tikėtasi. Variklių gamintojas Pratt & Whiney buvo nepasirengęs ankstesniam remontui. Šiuo metu variklio kapitalinis remontas užtrunka net 200 dienų.
Oro pajėgos nuo šių metų pradžios ėmė tausoti lėktuvus mažindamos nebūtinus skrydžius, pasirodymus aviacijos šventėse ir pan. Tikėtasi, kad iki bus rastas problemos sprendimas, pavyks kurį laiką išlaikyti vos 5-6% negalinčių skristi orlaivių skaičių. Galima konstatuoti, kad kas septintas lėktuvas negali skristi jau šiandien, o ne 2025 metais, kaip buvo baiminamasi metų pradžioje.
Ankščiau variklius gaminanti kompanija teisinosi, kad Covid pandemija ir Turkijos pasitraukimas iš programos stipriai paveikė naujų variklių gamybą. Turkija 2019 metais buvo išspirta iš programos dėl rusiškų oro gynybos S-400 įsigijimo. Iki tol apie tūkstantį orlaiviui reikalingų dalių buvo pagaminama šios šalies gamyklose ir 188 montuojamos būtent į variklius. Pratt & Whiney teko skubiai ieškoti naujų partnerių.
Besitęsiančios problemos turėtų būti ypač nemalonios programos vykdytojams. Projekto pradžioje penktos kartos orlaivis buvo suplanuotas gaminti turint du konkuruojančius variklius: Pratt & Whitney buvo atsakinga už F135, o General Electric/Rolls Royce koncernas kūrė F136. 2011 metais optimizuojant stipriai išaugusius programos kaštus buvo atsisakyta antrojo variklių gamintojo. Šiomis dienomis alternatyvus variklis būtų tikras išsigelbėjimas.