Sovietų įkvėpta „Kaspijos jūros pabaisa“ gali sugrįžti – JAV pradeda kurti savo ekranoplano versiją: pasižymės naujomis, iki tol nematytomis savybėmis (Foto, Video) ()
Ekranoplano koncepcija buvo išbandyta ir atsisakyta Sovietų Sąjungoje, tačiau naujos kartos ekranoplanas gali padėti JAV patruliuoti vandenynuose.
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Šių metų rugpjūčio mėn. Pentagonas paskelbė kvietimą gynybos rangovams kurti naujus jūros lėktuvus, ypač ekranoplanus (wing-in-ground, WIG).
Šios mašinos, kurias Sovietų Sąjunga pirmą kartą pagamino septintajame dešimtmetyje, buvo naujas laivų ir orlaivių derinys.
Nors ankstyvieji WIG bandymai baigėsi nusivylimu, JAV kariuomenė mano, kad naujoji karta galėtų būti panaudota greitai perkeliant karius, tankus ir raketas per visus vandenynus.
Rugpjūčio 18 d. JAV gynybos pažangių tyrimų projektų agentūra (DARPA), kariuomenės tyrimų ir plėtros grupė, paskelbė pranešimą JAV vyriausybės svetainėje.
Jame teigiama, kad DARPA nori „naujos klasės transporto priemonių“, konkrečiai paminėdama ekrano efekto transporto priemones.
Ji taip pat pažymi, kad tradicinės oro ir jūrų keltuvų platformos turi „didelių veiklos apribojimų“.
Pavyzdžiui, krovininiai laivai gali užtrukti savaites, kol pasieks paskirties vietą, o krovininiai orlaiviai yra riboto dydžio ir reikalauja paruoštų kilimo ir tūpimo takų.
Vienas iš skrydžio paradoksų yra tas, kad kuo objektas arčiau žemės, tuo daugiau pastangų reikia norint nusileisti. Taip yra todėl, kad labai mažame aukštyje skraidančio objekto paviršiaus plotas, nesvarbu, ar tai būtų paukštis, ar lėktuvas, sulaiko oro pagalvę tarp objekto dugno ir žemės.
Ekrano efekto laivas gali „skristi“ šia pagalve, plūduriuojančia virš Žemės paviršiaus, lėktuvo greičiu. Tuo pačiu metu tame aukštyje sumažėja pasipriešinimas, todėl padidėja efektyvumas. Ekranoplanas pasinaudoja šiais dviem reiškiniais, todėl plaukiojantis laivas pakyla iš vandens ir skrydžio metu sklendžia šiek tiek virš jo.
Sovietų Sąjungos ekranoplanai
Sovietų Sąjunga Šaltojo karo metu daug eksperimentavo su WIG laivais. Vienas garsiausių pavyzdžių buvo „KM“, pirmą kartą išbandytas 1966 m.
Dėl savo gigantiško dydžio ekranoplanas buvo pramintas „Kaspijos jūros pabaisa“. „KM“ buvo 92 m ilgio, 21,8 m aukščio, o jo sparnų plotis buvo 37,6 m, didžiausias greitis buvo 650 km/val.
1980 metais vienintelis pastatytas „KM“ egzempliorius sudužo bandymų metu Kaspijos jūroje.
Tęsinys kitame puslapyje: