VR metavisatos: kur keliauja jaunimas? (Video)  ()

„Pagrindinė VR žaidimų paskirtis yra žaidėjų socializacija ir edukacija. Žaidėjas yra interaktyvus dalyvis ir bendradarbiaudamas su kitais dalyviais, nebūtinai gyvenančiais toje pačioje kultūrinėje, socialinėje ar ekonominėje aplinkoje, ieško būtų atrasti sprendimus, išspręsti situacijas. Platus VR pritaikymas leidžia į žaidimus pažvelgti naujomis akimis. Norėčiau išsklaidyti stereotipus, kad žaidimus žaidžia tik nuo pasaulio užsidarę individai.“ - sako Thomas Tumosa, pirmojo VR pabėgimo kambario Lietuvoje kūrėjas, įmonės „Zen Republic“ vadovas.


Nuo ko prasidėjo nuosavo verslo kūrimo istorija?

Baigiau programų inžinerijos mokslus universitete. Dar studijų metu žinojau, kad noriu kurti kažką savo. Ieškojau idėjos ir galimybių. Atlikau išsamius rinkos tyrimus. Visada buvau linkęs žaisti kompiuterinius žaidimus, tad norėjosi jiems suteikti „kažką“ naujo, ko dar pasaulis nebūtų matęs. Tad gimė mintis sukurti interaktyvų pabėgimo kambarį, paremtą VR (virtuali realybė iš angl. k.). Žaidimą, kuris keltų daugiau tikslų, - ne tik būtų populiari pramoga jaunimui. Taip atsirado „Zen Republic“ – progresyvus ir toli į ateitį žvelgiantis šeimos verslas. Mano sesuo Agnė padeda kurti dizainą (angl. Digital Art), mama Audra pataria finansų valdymo klausimais.  

Kaip gimė įmonės pavadinimas?

Pirmiausia norėjau, kad pavadinimas lengvai įsimintų, būtų paprastas, tarsi „ant liežuvio galo“. Jis turėjo atspindėti mano verslo filosofiją. Zen Republic yra saulės sistema, kurioje yra kelios planetos su gyvybės formomis. Planetos varžėsi ir kovojo tarpusavyje dėl įtakos ir galios. Galiausiai nusprendė, jog tik bendradarbiaudamos tarpusavyje taikiai gali užtikrinti visuotinę gerovę. „Zen Republic“ taip pat yra savotiška aliuzija į Europos Sąjungą ir bendrijos šalių pastangas užtikrinti ekonominį ir socialinį klestėjimą narėms. Žaidimo pagrindas – bendarbiavimas ir taika. 

Kas traukia žmones tavo žaidime?

 

Žaidimas perkelia žaidėjus į virtualią realybę, kurioje viskas tampa įmanoma. Pats kuriu video ir audio, tad jis tampa personalizuotas, juntamas ryšys su kūrėju. Žmogus jaučiasi tarsi tikrame pasaulyje. Pvz. lengvai gali atskirti paros pasikeitimus: kada ateina naktis, o kada išaušta rytas. Specialūs efektai jį daro interaktyviu ir panaikina statiškumo jausmą. Žaidimas (tiek online, tiek „gyva“ versija) yra skirtas keliems žaidėjams. Tad labai svarbus socializacijos ir bendradarbiavimo aspektas. Galvosūkių žaidime pilna juokingų netikėtumo detalių, personažai animuoti. Kurdamas galvojau apie lygiateisiškumo principus. Užsidėjęs VR akinius tiesiog tampi personažu – be lyties ar kitų skirtumų. 

Kokias kompetencijas lavina tavo virtualios realybės pabėgimo žaidimas?

Galima suskaičiuoti aibę jų, - susimąsto pašnekovas. Lyderystės sugebėjimus lavina. Nors žaidimo personažai yra visi lygūs, bet kuris nors būtinai imsis iniciatyvos, o įvairiausi galvosūkiai padės jam į savo savybes pažvelgti kitu kampu. Edukacinis potyris. „Zen Republic“ žaidimas yra ne „šaudo, gaudo“, nors jame reikalinga strategija, bet labiausiai lavina loginį mąstymą. Taip pat pagerina komunikaciją tarp žmonių. Pvz. į studiją ateina bendradarbiai, kurie „įmesti“ į VR, kitokią jiems atvirą erdvę, pažįsta vieni kitus kitose rolėse. Dingsta įprasti kolektyvo vaidmenys. Jie visi tampa tiesiog peliukais. Tarsi išnyksta nusistovėję stereotipai. Į kolegas pažvelgi naujomis akimis, stebi kaip jie keičiasi smagioje erdvėje. 

Skaitomiausi Naujausi

 

Apskritai VR žaidimai labai tinkami intravertams. Populiarūs „metaverse“ - virtualaus pasaulio platformos, kur dalyviai yra aktyvūs ir kartu kuriantys turinį. Susigalvoja personažus (angl. avatar), kurie asocijuojasi su jų asmenybe, dalyvauja VR „chat‘uose“, dalinasi foto, žaidžia, bendrauja. Intravertams tokia erdvė padeda labiau atsiskleisti.  

Dėl ko, tavo nuomone, apskritai žmogui būtina VR?

Viena vertus, VR yra pritaikoma kaip laisvalaikio praleidimo forma. Antra vertus, norėčiau sulaužyti stereotipą, jog VR išpopulerėjo tik tarp „geimerių“. Ypač paskutiniais, visuotinės pandemijos metais VR populiarėja tarp skirtingų verslų. Specialistai pastebėjo platesnę panaudojimo galimybę: pvz. reklamuoti savo produktus, pristatyti naujas veiklas, plėtoti projektus, vesti konferencijas plačiai auditorijai, kurti santykius, „networkinti“, ieškoti klientų. VR žaidimai nėra tokie žaidimai, kokius juos įsivaizduoja plati visuomenė: žaidėjas sėdi para iš paros sujauktame kambaryje, tamsoje ir „geimina“ nei nevalgęs, nei gėręs. (Juokiasi). Tai daug platesnė forma, jungianti skirtingus žmones, lavinanti sugebėjimus ir padedanti pažinti kitą, gyvenantį visai skirtingoje kultūrinėje, ekonominėje ar politinėje terpėje.

Verslui labai svarbu dalyvio įsitraukimas. Tad būdamas VR esi 100 proc įsitraukęs, negali „scrolinti“ telefono, tavo dėmesys priklauso pranešėjui. Tai didelis pranašumas, norintiems pasiekti maksimalų tikslinės auditorijos dėmesį. Ateityje žmonės neprivalys skristi į tolimus kraštus, kad sudalyvautų konferencijoje ar išklausytų pranešimo. VR naikina sienas. Akivaizdus ekonominis naudingumas. 

 

Manau, ateityje visi vienaip ar kitaip naudos VR savo tikslų pasiekimui; išmaniuosius telefonus pakeis papildomos realybės akiniai (angl., AR glasses). „Apple“ kompanija žada, kad tokie akiniai rinką pasieks jau 2022 – 2023 m. Žodžiu, nusimato spartus progresas ir kaita technologijų pasaulyje. (Šypsosi). 

Grįžkime prie „Zen Republic“ ir tavo VR pabėgimo žaidimo, keliems dalyviams yra skirtas žaidimas?

Atėję į „Zen Republic“ studiją Vilniuje, vienu metu gali žaisti 4 žaidėjai. Žaidimas trunka apie 1 val. Tad laikas neprailgsta. Svarbiausia, kaip minėjau, jis yra skirtas socializacijai. Padeda atskleisti stipriausias skirtingų žmonių savybes, susivienyti dėl bendro tikslo, panaudoti sugebėjimus, dalintis patirtimi virtualioje erdvėje. Būnant ne vienoje fizinėje realybėje lengviau nugalėti baimes, atrasti paslėptų talentų, tobulėti. 

Mano veikla susideda iš dviejų pusių – Lietuvoje, Vilniuje, turime „Zen Republic“ studiją, kur žmonės gali ateiti ir tirinėti VR pasaulį bei dalyvauti žaidime fiziškai, kita – „online“ versija, kuri pasiekiama plačiam pasauliui. Būsiu atviras, - karantinas paskatino sukurti tinklinę „online“ versiją, fizinis judėjimas buvo smarkiai suvaržytas. Kol kas daugiausiai „online“ VR pabėgimo kambario žaidimą įsigija JAV ir Australiją. Svarbu pabrėžti, kad žaidėjai neprivalo būti iš vieno miesto, vienos valstybės ar ne net gyventi tame pačiame pusrutulyje. 

 

Kur galima nusipirkti tavo „online“ žaidimą?

„Oculus Quest“ ir „SteamPowered“ internetinėse parduotuvėse, taip pat itch.io ir sidequestvr.com platformose. VR žaidėjų niša kol kas yra labai siaura, susideda iš bendruomenių, žaidėjai dažnai vieni kitus žino, žaidžia kartu, tad bandau pasiekti tokias bendruomenes, o tada jau žinia apie naują progresyvų mano žaidimą sklinda iš lūpų į lūpas.   

Ko reikia, kad žaistum „Zen Republic“ žaidimą „online“?

Interneto, kas be ko (juokiasi). Akinių (angl. head set). Na ir žaidimo. 

Kiek jau turi sukūręs žaidimų šiuo metu?

VR pabėgimo kambarį – Rodent People: Origins. Dabar kuriu ir antrą – Zen Republic HQ. Tai bus savotiška virtuali platforma (metaverse/metavisata), kurioje iš skirtingų pasaulio šalių žmonės galės susijungti, kurti bendras veiklas. Kaip didžiulis pramogų parkas, kuriame žaidėjai galės laisvai pasirinkti veiklas pagal poreikius ir pomėgius. 

 

O kodėl „Zen Republic“ žaidimo veikėjai yra peliukai, o ne pvz katinai ar žirafos? 

Negaliu atskleisti (šypsosi), čia pats įdomumas. Kviečiu sužaisti žaidimą ir patiems išsiaiškinti. Juk didžiausios paslaptys išaiškėja pabaigoje, - juokiasi pašnekovas. 

Kas gali žaisti tavo „online“ žaidimą, ar yra kokie ribojimai?

Apskritai specialistai rekomenduoja VR žaidimus žmonėms nuo 13 m. Labiausia dėl fizinių savybių, kol kas akiniai yra mažamečiams per sunkūs, bet ateityje tikrai, manau, kad bus pritaikyta ir jaunesniems, taip, kaip atsirado „meškafonai“. „Zen Republic“ skirtas įvairaus amžiaus žmonėms. Tiems, kuriems įdomūs galvosūkiai, VR žaidimų gurmanams. Žaisdamas šiame VR pabėgimo kambaryje, dalyvis neturi įsivaizduoti dalykų. Jis yra pats aktyvus kitokios realybės veikėjas ir aplinkos kūrėjas. 

Mano žaidimas skirtas ir verslui. Tinka komandos formavimo veikloms. Kitokios kavos pertraukėlės (Šypsosi). Vadovas puikiai šį žaidimą gali išnaudoti, kad sutelktų savo komandą. Po žaidimo dalyviai dažnai „reflektina“, dalinasi emocijomis ir potyriais, suvienija. „Zen Republic“ VR pabėgimo žaidimo dėka atskleidžiami nauji ir platesni būdai bendradarbiauti darbinėje bei kasdieninėje realybėje. 

 

Kokių savybių tau pačiam reikėjo, kad sukurtum „Zen Republic“?

Programuoti, kurti 3D modelius, - bendrąją prasme – techninių ir profesinių įgūdžių, muzikos kurimo žinių, reikia žinoti garso dizainą, video montažus daryti, mokėti piešti, išmanyti „social media“ veikimo principus ir pan. Bet visų pirma, reikia turėti idėją ir nebijoti kūrybiškai ją realizuoti. Nuolatinis kūrimo procesas. Kurdamas ir pats vis mokausi naujų dalykų. 

Pabaigoje, ar esi pats kada nors gyvenime rimtai pasiklydęs?

(Juokiasi). Nelabai. Daug pats žaidžiu VR žaidimų. Pats sukūriau VR pabėgimo kambarį, paremtą galvosūkių sprendimu. Tai labai padeda susiorentuoti aplinkoje, atrasti nestandartinių sprendimų. Nepasimetu taip lengvai įmestas į ne komforto zoną, kaip galbūt kitas asmuo.

Thomą Tumosą, pirmojo VR pabėgimo kambario Lietuvoje kūrėją, įmonės „Zen Republic“ vadovą ir tikrąjį VR technologijų entuziastą kalbino Vitalija Navickaitė.  

Aut. teisės: www.technologijos.lt
(3)
(3)
(0)

Komentarai ()