Kol kas toli iki plataus mobiliosios komercijos paplitimo (2)
Įsivaizduokite, kad sumosikavote savo mobiliuoju telefonu ir Jus atpažino metro stotyje esanti kryžminė užtvara; arba Jūs užsisakėte ir sumokėjote už dovaną neatvėrę savo piniginės ir nepasinaudoję kreditinės korteles numeriu. Tai įmanoma, bet vakarų pasaulyje, kurio orientyras yra Jungtinės Valstijos, kol kas dar nėra paplitę.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pasak vadovų ir analitikų, mobili komercija reklamuojama kaip pagrindinė vystymosi perspektyva jau keletą metų, bet pramonė vis dar susiduria su keliomis didelėmis kliūtimis prieš įsigalint Jungtinėse Valstijose. Tikėtina, kad vartotojai ir toliau rinksis senamadišką mokėjimo kelią grynaisiais ir kreditinėmis kortelėmis, kadangi mobiliajai komercijai trukdo kultūrinės, verslo ir kitos problemos, nepaisant prognozių, kad telefono rageliai pakeis pinigines.
„Dar daug metų iki to laiko, kol restoranas nusiųs sąskaitą į Jūsų protingą prietaisą“. Taip pasakė „eBay“ generalinis direktorius John Donahoe paskutinėje technologijų konferencijoje „Fortune Brainstorm“ Pasadenoje, Kalifornijoje.
Mobili komercija sparčiai įsigali Azijoje. Pasak tyrinėjimų firmos „Gartner“, šiame žemyne 2009 metais įvyks beveik 500 milijonų mobilių sandorių, o Šiaurės Amerikoje - 34 milijonai. „Gartner“ tikisi, jog iki 2012 metų sandorių skaičius išaugs iki 2,4 milijardų Azijoje ir iki 221 milijono Šiaurės Amerikoje.
Korėjoje žmonės gali pirkti dovanas telefonu ir pranešti draugams, kad pasiimtų jas parduotuvėje, o Filipinuose žmonės gali gauti pinigus iš šeimų užsienyje greičiau ir pigiau per tekstinį pranešimą, negu naudojantis banko pervedimu. Sandy Shen, firmos „Gartner" tyrimų vadovas Šanchajuje, sakė, kad Japonijoje žmonės gali pamojuoti telefonu, kad galėtų vykti traukiniu, susimokėti už bakalėją, įsėsti į lėktuvą ar įeiti į pastatus. Jis pridūrė, kad Jungtinės Valstijos turi gerą ir plačią tinklo infrastruktūrą, kuri gali trukdyti sisteminiam pakeitimui, nes žmonės šioje šalyje nejaučia didelio mobilių paslaugų reikalingumo, išskyrus balso ir elektroninio pašto paslaugas.
Rytų ir Vakarų skirtumai
„ABI Research“ kompanija atliko tyrimą ir apskaičiavo, kad Šiaurės Amerikoje vienos iš mobiliosios komercijos formų – mobiliojo internetinio apsipirkimo – pelnas šiais metais bus 544 milijonai dolerių, bet iki 2010 m. išaugs apytikriai keturis kartus ir sieks 1,9 milijardo dolerių. Marty Beard, Sybase skyriaus, kuris projektuoja verslo ir komercinę programinę įrangą, prezidentas, konferencijoje teigė, kad mobilieji apsipirkimai neabejotinai pradeda populiarėti.
„Tai yra viena iš tų pasirodančių rinkų, darančių įtaką išvystytai rinkai“, - kalbėjo Beard.
„Kultūriniai skirtumai tarp JAV ir Azijos pirkėjų prasidėjo nuo nešiojamojo kompiuterio prieš telefono ragelį ir nuo tada tęsiasi, - sakė Ed Moran, „Deloitte“ produkto naujovių vadovas. - Šioje šalyje tai yra vis dar akmens amžius... Žmonės čia vis dar mano, kad telefono ragelis yra priedas į jų skaitmeninį gyvenimą. „Millennials“ sako, kad telefono ragelis yra jų svarbiausias prietaisas“, - kalbėjo Moran, kreipdamasis į paauglius ir jaunus žmones, kuriems virš 20 metų.
Tačiau kliūtys gali būti labiau fundamentalios, negu kultūra. „Intel“ vadovas teigė, kad technologijos ir kontroliavimo problemos mažina plačiai paplitusį bekontakčio užmokesčio vartojimą – vieną iš mobiliosios komercijos formų. Tačiau mobilaus verslo atstovai su „Intel Ultra Mobility Group“ ginčijosi teigdami, jog šiuolaikiniai mobilūs prietaisai yra pakankamai saugūs ir net saugesni nei kreditinė kortelė.
„Pramonei taip pat reikia verslo modelio, kuris atsižvelgia į mobiliojo tinklo operatorius, - pasakė Mark Beccue, vyresnysis „ABI Research“ analitikas. - Bekontakčiai užmokesčiai įtraukia mobiliojo ryšio operatorius į tą pačią erdvę kaip bankai, kreditinės kortelės kompanijos ir prekiautojai, - kalbėjo Beccue, keldamas kontroliavimo problemas. - Mobiliojo ryšio operatoriai taip pat turi prisidėti ir norės kompensuoti savo investicijas“.
Vis dėlto tai, kas rytuose tampa kasdienybe, į vakarų pasaulį ateina labai pamažu - galbūt artimiausiu laiku mobilusis verslas gerokai "trūktels" į priekį, tačiau tam reikia keisti įprastinius vakarietiškus verslo modelius ir išspręsti klausimą apie asmeninių duomenų saugumą bei privatumo mažėjimą. Galbūt rytuose tai nėra labai svarbu, tačiau vakaruose tai vienas iš svarbiausių aspektų.