Oficialu: Lietuvoje prasidės tokie pokyčiai, kad teks pirkti naujus automobilius arba sėsti į autobusus (45)
Šiuo metu automobiliai, juos registruojant, apmokestinami pagal CO2 kiekį ir degalų rūšį, tačiau panašu, jog šią tvarką ilgainiui planuojama keisti – automobilius apmokestinti pagal jų amžių ir taršos standartą. Nors tokie planai oficialūs ir išdėstyti raštu, aplinkos ministras Simonas Gentvilas neigia, kad bus kokių mokesčių – pasak jo, senesnės oro taršos klasės automobilių ateityje lauks „griežta techninė apžiūra ir registracija“ arba jais išvis nebus leidžiama važinėti.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Trečiadienį Vyriausybė patvirtino atnaujintą Nacionalinio oro taršos mažinimo planą, kuriame iškeliamas tikslas Lietuvoje pereiti prie mažiau taršių transporto priemonių.
Viso to ketinama siekti įtvirtinant teisinį reglamentavimą, skatinantį mažiau taršių kelių transporto priemonių įsigijimą ir registravimą.
Konkrečiai siūloma priemonė aprašoma taip: „Transporto priemonių registracijos mokesčiu riboti Euro 4 ir žemesnių emisijos klasių transporto priemonių registravimą.“
Tiesa, tokius ribojimus ketinama pradėti taikyti tik 2027–2029 metais.
Automobilių išmetamųjų dujų emisijos standartas Euro 4 įsigaliojo 2006 metais. Šie automobiliai 2027 metais bus 21 metų senumo ir, jei spręsime pagal Vyriausybės patvirtintą planą, bus apmokestinami kitaip, nei dabar.
Ministras teigia, kad bus ne mokesčiai, o griežtesnė kontrolė
Savo ruožtu aplinkos ministras Simonas Gentvilas neigė, jog ketinama, kad ir ateityje, įvesti kokius nors naujus senų automobilių registracijos mokesčius.
Iš pradžių politikas aiškino, kad seni, Euro 4 standarto, automobiliai bus tikrinami griežčiau, galiausiai pareiškė, kad senesnės oro taršos klasės automobiliais išvis nebebus leidžiama važinėti.
„Paneigsiu mitą, kad čia ne apie mokestį kalba. <...> Vakar Vyriausybėje mes patvirtinome planą, kaip iki 2030 metų mes sumažinsime įvairiausių sektorių oro taršą, o 2050 metais iš esmės visoje Europoje prognozuojama, kad nebebus nei kaminų, nei duslintuvų, nei dar kažkokių oro teršalų, kurie išeis ar iš spaustuvių, ar naftos gamyklų.
Valstybė, šiuo atveju Vyriausybė, iki 2030 metų nusimatė priemones, nuo žemės ūkio sektoriaus, energetikos, pramonės, transporto, ką daryti siekiant mažinti taršą. Ir viena iš tų 65 priemonių yra apie tai, kad 2027 metais mes techninėje priežiūroje žymiai griežčiau pradėsime kontroliuoti Euro 4 teršalų standarto automobilius, kuriems tuo metu bus 17 metų“, – ketvirtadienį „Žinių radijui“ aiškino S. Gentvilas.
Sako, kad Euro 4 standarto automobilių mažuma
Kaip atrodys ta griežtesnė kontrolė, jis nepatikslino.
„Maždaug 2026–2027 metais elektromobiliai jau bus pigesni negu vidaus degimo varikliai. Europa, tame tarpe Lietuva, 2035 metais, tai yra už 13 metų, jau apsisprendė, kad iš viso nebeleis pardavinėti vidaus degimo variklių.
Mes kalbame apie tai, kad už 5 metų Euro 4 standarto automobiliai, kurie jau šiandien yra mažuma Lietuvos keliuose, jų techninė apžiūra bus labai griežta. Iš esmės, kadangi ateis nauja evoliucija automobilių, Euro 5, Euro 6 jau dabar dominuoja keliuose, mes kaip Vyriausybė pasakome, kad 2027 metais Euro 4 standarto automobiliams bus tikrai griežta techninė apžiūra ir registracija“, – kalbėjo ministras.
Perklaustas, ar 2027 metais seniems automobiliams bus taikomas naujas registracijos mokestis, S. Gentvilas dar kartą tai paneigė.
„Mes nekalbame apie kažkokius naujus mokesčius transporto priemonėms. Mes kalbame apie tai, kad į kelius nebeleisime senesnės oro taršos klasės automobilių“, – tvirtino ministras.
Jei po 5 metų žmogus turės senesnį nei 20 metų automobilį, važinėti juo negalės?
„Čia yra viešasis interesas <...>. Yra automobiliai, kurie dalyvauja eisme ir jie turi atitikti vis geresnį standartą“, – atsakė S. Gentvilas.
Butkevičius: tokio varianto Europoje nežinau
Opozicinės Seimo Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ narys Algirdas Butkevičius teigė, jog šiuo metu, kai ekonomikoje yra didelis neapibrėžtumas, kalbėti apie papildomus mokesčius nereikėtų.
Idėją taikyti automobilių registracijos mokestį atsižvelgiant į jo amžių ir taršos standartą politikas kritikavo.
„Tokio varianto aš Europos Sąjungos valstybėse nežinau. Yra valstybių, kur yra registracijos mokestis, bet jis taikomas pagal du kriterijus: visiems automobiliams <...>, bet yra atsižvelgiama į automobilio galią ir taršą. Tai du rodikliai, kurie nulemia registracijos mokesčio dydį, kada tu automobilį perki. <...> Yra vienkartinis mokestis, daugelyje Europos Sąjungos šalių yra kasmetinis mokestis, kurio Lietuvoje nėra. Tikrai aš nesiūlyčiau šiuo metu grįžti prie kasmetinių mokesčių įvedimo“, – kalbėjo A. Butkevičius ir Lietuvoje ragino atsižvelgti į praktiką Europoje.
Parlamentaras teigė, kad kai kurie Lietuvos gyventojai negali sau leisti įsigyti naujų, brangesnių automobilių.
Aplinkos ministerija šįmet ketino įtvirtinti kitokią automobilių taršos mokesčio tvarką, tačiau Seime planai patyrė fiasko – parlamentarai balsų dauguma atmetė įstatymą, kuriuo siūlyta atsisakyti automobilių registracijos mokesčio ir palikti tik kasmet mokamą taršos mokestį. Iniciatyvos nepalaikė ir dalis valdančiųjų.
„Šita dauguma ir opozicija nenori balsuoti už kažkokius registracijos mokesčius. <...> Mums, Aplinkos ministerijai ir Vyriausybei, nereikia pinigų. Tikslas – viešasis interesas, kad tarša mažėtų“, – kalbėjo S. Gentvilas.