„Tarnaus 15 metų.“ Tada automobilis bus atiduotas į metalo laužą. Revoliucinis „Mercedes“ sprendimas (16)
Stabdžių trinkelės ir diskai yra sandariai uždengti korpuse, aušinami skysčiu ir nereikalauja techninės priežiūros per visą transporto priemonės eksploatavimo laiką.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tai nauja „Mercedes“ idėja dėl ES reglamentų, reikalaujančių surinkti stabdžių sistemoje susidarančias dulkes. Naujos revoliucinės „Mercedes“ sistemos tikslas yra užtikrinti efektyvų stabdymą 15 metų ir 300 000 km.
Elektromobilių populiarinimas kelia naujų problemų. Pavyzdžiui, jų atveju iki 98 % stabdymo procesų atliekami naudojant rekuperaciją. Dėl to stabdžių darbinė būklė kelia rimtų problemų elektromobilių savininkams.
„Mercedes-Benz“ pristatė įdomią idėją, kaip susidoroti su naujais iššūkiais. Vokietijos gamintojas sukūrė elektromobilių stabdžių sistemos prototipą, kurio frikciniai elementai įmontuoti sandariame korpuse, integruotame su elektriniu traukos varikliu.
Rezultatas – nuostabus patvarumas. Dizaineriai tvirtina, kad tokie stabdžiai tarnaus „visą transporto priemonės gyvenimą“ – 15 metų arba 300 000 km. Gan trumpai, ypač žvelgiant iš Lietuvos vairuotojų perspektyvos, kur vidutinis automobilio amžius šiuo metu yra kiek daugiau nei 16 metų (2023 metų duomenimis).
|
Didžiausia problema, žinoma, stabdymo procese susidariusios šilumos išsklaidymas. Stabdžių sistemų kūrėjai primena, kad tokia sistema turi atlaikyti iki 2,2 megavatų galią, t. y., 90 metrų skersmens vėjo jėgainės generuojamą galią. Kaip inžinieriai susidorojo su šia užduotimi?
Techninės detalės lieka paslaptyje, tačiau žinoma, kad stabdžių diskai turi būti aušinami skysčiu. Pats mechanizmas labiau panašus į sankabą nei į diskinį stabdį. Šiuo atveju diskas yra sumontuotas ant pavaros veleno ir sukasi kartu su juo. Jo frikciniai antdėklai yra ne kas kita, kaip stabdžių trinkelės, tačiau sumontuotos vietoje klasikinių sankabos antdėklų. Abiejose disko pusėse sumontuoti stabdžių diskai, kurie – nuspaudus stabdį – hidrauliškai prispaudžiami prie žiedo su stabdžių kaladėlėmis.
Šis sprendimas, nors ir rizikingas šilumos išsklaidymo požiūriu, turi daug privalumų. Du stabdžių diskai ir padidinti trinkelių paviršiai žymiai prailgina sistemos tarnavimo laiką. Be to, uždarius diską sandariame korpuse, nekils disko korozijos (nėra drėgmės) ar dulkių problemų. Visos priemaišos surenkamos į sandarų indą.
Sistema vis dar yra prototipo fazėje, tačiau, pasak Vokietijos „Auto Moto und Sport“, ji buvo suporuota su pavaros bloku, pritaikytu naujai elektrinių MMA transporto priemonių architektūrai („Mercedes Modular Architecture“). Toks požiūris atskleidžia, kad įmonė rimtai svarsto galimybę įgyvendinti šį sprendimą praktikoje.
Privalumų yra daugiau nei gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio, nes be disko korozijos problemų sprendimo, pavaros bloko korpuse naudojami stabdžiai sumažina energijos sąnaudas net 40 %. Tai sumažina transporto priemonės masę ir taip pat atveria naujus aerodinamikos kelius. Pavyzdžiui, nebereikia naudoti ventiliacijos kanalų šaltam orui tiekti į stabdžių diskus.