TA gali pasikeisti. Jie nori pažiūrėti, ar savo automobiliui to nepadarėte ()
Kaip vertintumėte tokį techninės apžiūros pokytį?

© JustAnotherCarDesigner (CC BY-SA 4.0) | https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Audi_Q5_e-tron#/media/File:Audi_Q5_e-tron_004.jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Balandį Europos Komisija pasiūlė plataus masto pakeitimus, skirtus pagerinti eismo saugumą, sumažinti taršą ir modernizuoti transporto priemonių dokumentaciją visoje ES. Tarp tų pakeitimų yra ir gana kontraversiškų pasiūlymų, įskaitant siekį kasmet tikrinti senesnius nei 10 metų senumo automobilius. Teigiamai vertinama tai, kad visoje ES bus vertinami odometro duomenys, todėl sieną kirtęs senesnis automobilis negalės numesti 100-200 tūkstančių kilometrų. Neigiamai vertinama tai, kad technine apžiūra senesnių automobilių vairuotojai turės rūpintis kasmet.
Bet tarp tų pasiūlymų yra ir dar vienas iššaukiantis ne vienapusiškus vertinimus. Šiuolaikiniai automobiliai pasikliauja savo elektroninėmis sistemomis ir ES jų reikalauja vis daugiau. Pažangios pagalbos vairuotojui sistemos (ADAS, „Advanced driver-assistance systems“), kurios, tarp kitų savo funkcijų, išlaiko automobilį tarp linijų, perspėja, kai viršijamas greitis, vykdo avarinį stabdymą, stebi vairuotojo žvalumą, jau yra privalomai diegiamos visuose naujuose automobiliuose. Jau kitų metų liepą privalomų ADAS funkcijų sąrašas dar ilgės – nauji automobiliai netgi privalės įsitikinti, kad vairuotojas nežiūri į telefoną ir yra susitelkęs į kelią. ES nori, kad ADAS veikimas būtų tikrinamas kiekvienos techninės apžiūros metu.
|
Kodėl? Nes jau pasirodė specialistų ir net įmonių, kurios gali labiausiai erzinančius ADAS bruožus išprogramuoti. Žmonėms nepatinka visi pypsėjimai ir vairo tampymas. ES ir automobilių gamintojai tai žino, todėl politikai yra numatę, kad ADAS funkcijų išjungimas privalo būti sudėtingesnis – tam privalomai reikia kelių mygtukų paspaudimų, vieno jungiklio sprendimas nėra legalus.
ES nori, kad techninės apžiūros metu ADAS ir kitų elektroninių funkcijų veikimas būtų tikrinamas. Ir ne tik dėl jų veikimo, bet ir dėl galimo kišimosi į programinę įrangą. Kitaip tariant, išprogramuoti tas funkcijas ir jas trumpam grąžinti vien techninei apžiūrai, gali ir nepavykti. Europos automobilių gamintojų asociacija ir kai kurios kitos grupės jau išreiškė susirūpinimą, kad šie patikrinimai gali padidinti išlaidas ir biurokratiją, o ne suteikti aiškią naudą saugumui.
Reikalas tame, kad absoliuti dauguma avarijų įvyksta ne dėl automobilių techninės būklės, o dėl vairuotojų klaidų. ADAS gali sumažinti tų klaidų kainą? ES mano, kad taip.
Senesnių automobilių vairuotojai tikriausiai numojo ranka – tai jų neliečia. Tačiau elektroninės sistemos į automobilius diegiamos jau gana ilgą laiką. Ir dabar norima, kad techninės apžiūros metu būtų tikrinamos ir jos – tai palies daugelį. Galbūt jau kitais metais šis reikalavimas taps įstatymu ir įsigalios dar per metus-kitus.