Taisyklė, kurią vairuotojai dažnai pamiršta: keisti reikia ne tik variklio tepalus (4)
Kad tepalus automobilio variklyje reikia keisti periodiškai, žino visi vairuotojai, tačiau kad ta patį reikia daryti ir pavarų dėžėms, kai kurie nė nenutuokia. Beje, ypatingą dėmesį reikia skirti automatinėms pavarų dėžėms.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Lepūs „automatai“
Tiek variklyje, tiek pavarų dėžėje yra tepalų, kuriuos, be abejonės, reikia kas tam tikrą laiką – arba kilometrų skaičių, – keisti. Nesilaikant šios taisyklės, sparčiau dyla judamosios transmisijos dalys, darbas darosi nesklandus ir taip toliau.
Į pavarų dėžę dažnai pilami kitokios koncentracijos ir klampumo tepalai, nei reikalingi varikliui, bet tai toli gražu nėra universali taisyklė, galiojanti visiems automobiliams. Yra tokių pavarų dėžių, į kurias pilami lygiai tokie patys tepalai, kaip į variklį.
Pavarų dėžės tepalus reikia taip pat stebėti ir laiku keisti tokiais, kokius nurodo gamintojas. Ypač budriai tepalo lygį dera stebėti automobilių su automatine pavarų dėže savininkams, nes menkiausias tepalo trūkumas gali sukelti rimtų gedimų. Nenustebkite, jei jūsų „automatas“ staiga ims rodyti kaprizus.
Automatinės pavarų dėžės tepalą reikia keisti priklausomai nuo dėžės tipo, nuvažiavus skirtingą kiekį kilometrų. Pavyzdžiui, jei automatinė pavarų dėžė su laipsniniu perjungimu (Trip tronic, DSG), jos tepalus keisti patariama kas 50 000 – 80 000 km. Jeigu jūsų automobilio transmisija variatorinė – tai yra bepakopė (Multitronik), tuomet keisti tepalus rekomenduojama kas 30 000 – 50 000 km.
Keisdami automatinės pavarų dėžės alyvą, verčiau neeksperimentuokite – šio tipo transmisijos ypač lepios tokiems dalykams. Naudokite tik tos specifikacijos bei sertifikacijos alyvą, kurią nurodo automobilio gamintojas.
Beje, keičiant alyvą, keičiamas ir alyvos filtras.
Mechaninių pavarų dėžių alyva keičiama retai. Paprastai šis procesas atliekamas pasunkėjus perjungti pavarą, remontuojant transmisiją arba esant nepakankamam alyvos lygiui. Pastaruoju atveju rekomenduojama alyvą pakeisti visiškai, ne šiaip papildyti – juo labiau kad daugelyje lengvųjų automobilių jos telpa tik iki 2 litrų.
Mechaninės pavarų dėžės neturi jokių tepalo filtrų, bet jos nėra ir tokios lepios alyvai kaip automatinės. Vis dėlto keičiant alyvą atsižvelgti į gamintojo rekomendacijas būtų privalumas.
Priežiūra būtina bet kuriuo atveju
Pavarų dėžių alyvos nereikia tikrinti taip dažnai kaip variklinės, tačiau derėtų turėti omenyje, jog kiekvienam automobilio modeliui šis intervalas yra skirtingas. Taip pat geriau, kad patikrinimas būtų atliekamas specializuotuose servisuose, kur dirba profesionalią įrangą turintys kvalifikuoti meistrai. Mat ne visi modeliai turi alyvos lygio matuoklį, todėl pačiam tai atlikti neįmanoma. Bet jeigu alyvos lygio matuoklis yra, tuomet retkarčiais reikia tikrinti alyvos lygį ir jeigu reikia – papildyti.
Yra keli transmisijos alyvos lygio tikrinimo būdai, varijuojantys priklausomai nuo automobilio modelio.
Alyvos keitimo intervalas nurodytas automobilio gamintojo rekomendacijose. Kai kurie automobilių gamintojai nurodo, kad pavarų dėžei nereikalinga jokia priežiūra. Tačiau net ir tuomet vis tiek rekomenduojama nuvažiavus 250 000 km keisti alyvą ir filtrus.
Jeigu nerandate informacijos apie automobilio alyvos keitimo intervalą, tuomet nelieka nieko kita, kaip orientuotis pagal pačios alyvos būklę: jeigu ji patamsėjusi ir juntamas naftos produktų degimo kvapas, tai jau pirmieji požymiai, kad laikas alyvą keisti.
Labai patogu, kad kai kurių automobilių prietaisų skydelyje įrengta įspėjimo lemputė, užsideganti, kai kyla problemų pavarų dėžėje.
Kas nutiks, jeigu netikrinsite ar nekeisite pavarų dėžės alyvos? Ilgainiui gali tapti sunku įjungti pavarą arba jungiant jas bus juntamas trūkčiojimas. Arba gali nutikti ir taip, kad pavarų išvis bus neįmanoma įjungti, ir automobilį teks vilkti į autoservisą.
Saugiau patikėti specialistams
Keičiant transmisijos tepalus standartiniu būdu iš pavarų dėžės išbėga tik apie 30–50 procentų seno tepalo. Taigi akivaizdu, jog standartinė tepalo keitimo procedūra neužtikrina gero tolesnio automatinės pavarų dėžės darbo, nes joje vis tiek lieka didesnė savo jau atitarnavusios alyvos dalis. Tai dar viena priežastis, dėl kurios, atėjus laikui keisti pavarų dėžės tepalus, rekomenduojama kreiptis į specialistus. Jie turi priemonių pašalinti visus senų tepalų likučius ir pakeisti juos nauja alyva.
Šiuo atveju taupyti tikrai neverta, nes būna ir taip, jog ir pakeitus tepalus automobilio pavarų dėžė išeina iš rikiuotės. Taip nutinka pagailėjus pinigų kokybiškam tepalui ir pasirinkus pigesnę pusiau sintetinę alyvą. Tiesa, tąsyk įmanoma sutaupyti apie 100–200 litų, bet nauda, deja, būna trumpalaikė: nuvažiavus kelis tūkstančius kilometrų dažnai tenka kelias dešimtis kartų daugiau sumokėti už transmisijos remontą.
Taip pat neretai pasitaiko ir tokių atvejų, kai taupumo sumetimais tepalus patikima keisti tinkamos specializacijos neturintiems meistrams – paprasčiau sakant, tokiems, kurie neturi visiškai jokio supratimo apie pavarų dėžes. Tokių keitimų pasekmės neprognozuojamos…
Meistras, įgudęs keisti variklio tepalus, nebūtinai sugebės pakeisti transmisijos alyvą. Pavarų dėžės tepalų keitimo procedūra gerokai sudėtingesnė, reikalaujanti papildomų žinių. Tad neapsigaukite!