Prabangus BMW X5 sugalvojo, kaip legaliai Lietuvoje važinėti „A“ juostomis ir nemokamai parkuoti automobilį - spraga, kuria pasinaudos daugelis? (4)
Prabangų BMW X5 su elektromobiliams skirtais numeriais išvydęs lrytas.lt skaitytojas Tomas neslėpė pasipiktinimo. Jis buvo įsitikinęs, kad nesąžiningas visiškai naujo visureigio savininkas rado būdą nebaudžiamas važinėti „A“ juostomis. Visgi paaiškėjo, kad tai visiškai teisėta, o vairuotojas turi ir daugiau lengvatų.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pasikeitė tvarka
Nuo balandžio Lietuvoje įsigaliojo nauja tvarka, pagal kurią EV serijos numeriai išduodami ne tik elektromobiliams, bet ir įkraunamas baterijas turintiems hibridiniams modeliams. Tuo netruko pasinaudoti prabangių automobilių savininkai. Gatvėse jau pasirodė pirmieji šiais numeriais pažymėti prašmatnūs visureigiai.
Juos išvydę tikrųjų elektromobilių entuziastai neslėpė nerimo, kad dėl pernelyg didelio išskirtines teises mieste turinčio transporto priemonių skaičiaus lengvatos galiausiai bus panaikintos visiems. O jos ne tokios ir menkos: elektromobiliais galima ne tik važinėti kai kuriomis A raide pažymėtomis gatvių juostomis, bet ir nemokamai juos statyti savivaldybei priklausančiose vietose.
Neįmanoma kontroliuoti
Naująja tvarka itin nepatenkintas Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius. Jis ketina kreiptis į Vidaus reikalų ministeriją, kad ji patikslintų taisykles. Meras norėtų, kad EV serijos numeriai būtų išduodami tik elektromobiliams, o hibridiniams būtų skirtas kitoks raidžių derinys.
Vilniaus miesto savivaldybės Eismo organizavimo skyriaus vyriausiasis specialistas Kastytis Lubys tvirtino, kad sostinėje EV serijos numeriai hibridiniams automobiliams lengvatų nesuteikia, nes jos galioja tiktai elektromobiliams. Bet tai – tik teorija. Stovėjimo aikšteles prižiūrintys savivaldybės įmonės darbuotojai ir eismą stebintys kelių policijos pareigūnai negali iškart įvertinti, kokio tipo automobilis pažymėtas šiais numeriais.
K. Lubys sakė, kad lengvata nemokamai statyti elektromobilius mokamose Vilniaus miesto savivaldybės zonose galios tol, kol šių automobilių skaičius pasieks ketvirtadalį apmokestintų vietų – apie 3000.
„Suteikiant EV serijos numerius ir hibridiniams automobiliams tas ketvirtadalis gali užsipildyti neprognozuojamai greitai“, – įspėjo specialistas.
Tuo metu Kaune viskas gerokai paprasčiau – dėl mokesčio už stovėjimą vairuojant elektromobilį arba hibridą galima nesijaudinti.
Bendrovės „Automobilių stovėjimo aikštelės“ direktorius Justas Limanauskas teigė, kad lengvata galioja visoms transporto priemonėms, turinčioms EV numerius, nesvarbu, kokia jų sandara.
Rengėjai – abejingi
Valstybinių numerių išdavimą elektromobiliams reguliuojanti Susisiekimo ministerija kol kas nekreipia dėmesio į šią keistą situaciją.
Ministerijos Komunikacijos ir protokolo skyriaus vedėja Edita Banienė teigė, kad elektromobilio sąvoka įtvirtinta Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme, o pagal tai „Regitra“ ir išduoda EV serijos numerius. Bet įstatyme pateikiamas vos vieno sakinio apibrėžimas. Pagal jį elektromobilis yra transporto priemonė, kurioje energija mechaniniam judesiui atlikti tiekiama tiktai iš elektros energijos kaupiklio.
Nusižiūrėjo nuo direktyvos
Tuo metu „Regitros“ Veiklos departamento direktorius Darius Jurgutis sakė, kad ES išleistoje ekologiškų transporto priemonių plėtrą skatinančioje direktyvoje elektromobilio sąvoka apima ir įkraunamus hibridinius automobilius. Anot jo, tokia pati nuostata 2017 metais įtvirtinta ir Lietuvoje.
„Kitaip tariant, elektromobiliais laikomos tos transporto priemonės, kuriose yra sumontuota jėgos pavara, turinti bent vieną ne išorinį elektros energijos keitiklį su kaupimo sistema, o ją galima įkrauti iš išorės“, – aiškino pašnekovas.
D. Jurgučio teigimu, Vidaus reikalų ministerija ir „Regitra“ tiesiog atnaujino teisinę bazę pagal privalomą ES šalims direktyvą. Todėl esą nuo šių metų balandžio 3 dienos tiek tik elektra varomiems, tiek hibridiniams automobiliams ir yra išduodami specialūs numerio ženklai.
Vartotojų balso negirdi
Elektromobilių entuziasto Dainiaus Jako tokios permainos nepradžiugino. Jo teigimu, pakeista numerių išdavimo tvarka rodo, kad Lietuvos institucijos sprendimus priima nesusitarusios ir nereaguoja į visuomenės atstovų komentarus.
„Ministerijose sprendimai daromi nesigilinant į pasekmes. Juk galėjo bent jau suderinti su elektromobilių asociacija, įtraukti savivaldybių atstovus. Dabar atrodo, kad ėmė ir parengė pataisą, nes kažkam buvo naudinga“, – piktinosi pašnekovas.
D. Jakas baiminosi, kad bent jau sostinėje galiojančios lengvatos apskritai bus atšauktos.
„Grįšime prie anksčiau galiojusios tvarkos, kai visuose Lietuvos miestuose reikėdavo atskirų leidimų. Vilniuje už tai gali tekti mokėti 40 eurų, o man, kaip miesto svečiui, tikrai neapsimokės. Turėsiu privilegiją, kuria realiai pasinaudoti man bus per brangu“, – kalbėjo jis.
Hibridų – kur kas daugiau
Hibridinių automobilių šių metų balandžio 1 dieną buvo įregistruota 9657. Populiariausi (pagal gamintoją) yra „Toyota“ (6 tūkst.), „Lexus“ (2680), „Honda“ (417). Ketvirtadalis jų – iš išorės įkraunami modeliai.
Elektromobilių tuo pačiu metu buvo įregistruota 722. Populiariausi – „Nissan“ (364), „Tesla“ (96) ir „Volkswagen“ (85).
Valstybiniai numeriai gerokai atpigo
Nuo balandžio 1 dienos keitėsi ir elektromobilių numerio ženklų sudarymo tvarka. Iki šiol jie buvo ženklinami EV raidžių deriniu, tačiau, atsižvelgus į didėjantį automobilių skaičių ir poreikį plėsti numerio ženklų derinius, pradėta naudoti E ir bet kuri kita abėcėlės raidė.
D. Jurgutis neslėpė, kad tokiais išskirtiniais numeriais žymimi ir minėtos direktyvos sąvoką atitinkantys įkraunami hibridiniai automobiliai. Jo teigimu, „Regitra“ palaiko idėją skatinti elektromobilių ir kitų mažiau teršiančių transporto priemonių plėtrą visomis įmanomomis priemonėmis.
„Regitra“ atpigino elektromobiliams skirtus numerio ženklus. Nuo šiol jie kainuoja ne 15,06, o 7,2 euro.