Kaip per 30 metų keitėsi kelių policijos automobiliai: nuo „aštuntuko“ iki „ciklopo“ bei „Audi baudėjos“ ()
Turbūt daugelis vyresnės kartos vairuotojų dar prisimena tuos laikus, kai pareigūnai greičio viršytojus „gaudydavo“ sėdėdami būdelėse (Vievyje, iškart už Panevėžio link Šiaulių ar Varėnoje).
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Šalia tokio namelio stovėdavo geltona/mėlyna spalva dažytas motociklas „Emka“ ar, geriausiu atveju, „Žiguliai“. Tačiau „VAZ 2101“ su švyturėliais tais laikais buvo prabanga.
Dabar tokius vaizdus galima pamatyti tik sovietiniuose filmuose. Tais sovietiniais laikais kelių policijos darbas nė iš tolo nepriminė serialo „Kobra 11“, buvo lėtas kaip Neries tėkmė. Juo labiau kad, trūkstant technikos, daugybė pareigūnų gatvėse dirbdavo pėsti.
Tiesa, kai kurie stacionarūs policijos postai išlikę ir dabar, tačiau juose jau daugiau nei 10 metų neteko matyti pareigūnų. Ir kam reikalingi „dvikojai“, jei greitį sėkmingai matuoja mobilieji „trikojai“.
Technologijos: nuo „fenų“ iki „trikojų“
Kalbant apie kelių policijos pareigūnų naudotus ir tebenaudojamus automobilius, galima išskirti kelis aspektus: pačių automobilių technines charakteristikas (galia, maksimalus greitis) ir tiesioginiam darbui naudojamą aparatūrą (greičio matuokliai).
Be abejo, sovietmečiu naudotų „fenų“ nėra ko lyginti ne tik su „trikojais“ lazeriniais „PoliScan FM1“ bet ir iki 2011 m. naudotais „Traffi Patrol“, „Video-LAVEG“ ir panašiais, kurių atsisakyta dėl to, kad neturi galimybės kaupti duomenų. Tačiau daugelis greičio viršytojų dar prisimena savo nustebimą, gavę pirmąją greičio matuoklio darytą nuotrauką.
O jeigu 1990 m. kas būtų pasakęs, kad pranešimą apie viršytą greitį į savo el. pašto dėžutę gausi per dvi valandas, tai būtų skambėję taip pat fantastiškai, kaip dabar kosminėje erdvėje skriejanti E. Musko „Tesla“.
Taigi per 30 metų realybė pasikeitė taip, kad dažniausiai vairuotojai net nepastebi, jog Didysis Brolis matuoja jo automobilio greitį: bet kuriuo policijos automobiliu, motociklu, „trikoju“ ar „inkilu“. Ir nesvarbu – iš priekio ar iš galo, iš kairės ar dešinės, dieną ar naktį.
Populiariausi kelių policijos pareigūnų vairuoti modeliai
1990 m. VAZ 2108 ar 2109 buvo egzotika. „Aštuntukas“ arba „devintukas“ buvo varomas priekiniu tiltu ir buvo greitesnis už VAZ 2101 arba „Moskvič“. Žodžiu, atrodė „kietai“. Įsibėgėdavo iki 180 km/val. Tiesa, garažuose kai kurių automobilių varikliai būdavo tobulinami, forsuojami.
Tačiau šie VAZ nė iš tolo negalėjo savo greičiu lygintis su vadovybės apsaugos naudotais pirmaisiais vokiškais „Mercedes“. Kaip prisimena tuometinis Vytauto Landsbergio patarėjas užsienio politikos klausimais Ramūnas Bogdanas, „žiguliukais“ važinėdavę pareigūnai „landsberginio mersedeso“ nepavydavo:
„Kai K.Daukša (V.Landsbergio vairuotojas ir apsaugininkas) paspausdavo greičiau, tai tie vargšai atsilikdavo, perkaisdavo žigulių varikliai. O ypač didelė bėda būdavo žiemą. Keliai būdavo nelabai gerai valomi, tai 3 t sveriantis automobilis per sniegą slysdavo kaip tankas. Iki 200 km/val. vis tiek normaliai važiuodavo. O tos skardinės dėžutės mėtydavosi kelyje, vargdavo jas vairavę vyrai.“
Bet, stiprėjant Lietuvos nepriklausomybei, gerėjo ir kelių policijos pareigūnų darbo sąlygos. Pirmieji „prabangūs“ tarnybiniai automobiliai, keldavę kelių erelių pagarbą ir net baimę, buvo naudoti iš Vokietijos atkeliavę „VW Jetta“, „Ford Scorpio“. Dažniausiai juodos arba baltos spalvos. Tiesa, jie dažnai būdavo naudojami reprezentacijos tikslais.
Tokiais automobiliais Lietuvos kelių policija važinėjo iki 1994 m.
Pirmosios tarnybinės „Volkswagen Jetta“ į Lietuvą pakliuvo 1990 m. birželį. Iš Vokietijos į Lietuvą sava eiga buvo parvaryti 3 baltos spalvos modeliai. Du automobiliai atiteko Vilniaus kelių policijai, vienas Kauno. 1991 metų pradžioje baltos spalvos automobiliai buvo padailinti juoda spalva ir tokia spalvinė gama išliko iki pat 1994 metų.
„Jetta“ buvo pirmosios ne tarybinės santvarkos transporto priemonės Lietuvos kelių policijoje. To meto Lietuvos policija taip pat turėjo juodai baltų VAZ 2101, VAZ 2106, VAZ 2108, VAZ 2109, „Moskvič 2141“, UAZ 469.
1992–1993 metais centralizuotai nupirkti „VW Vento“ automobiliai. Jie jau pradėti dažyti įprastomis spalvomis – balta ir žalia. Iš viso – 100 vnt.
Greiti ir nematomi „Volvo 460“ bei „Volvo 940“
1996 m. kelių policijos valdyba žengė labai svarbų žingsnį. Į kelius išvažiavo nežymėti (dažniausiai tamsiai mėlyni ar žali) „Volvo“, kuriuose buvo sumontuota greičio matavimo įranga „Trip Track“. Pažeidėjai buvo filmuojami, išsiginti nuodėmių tapo sunku.
Dar po kelerių metų įsigyti „Volvo S70“, kurių misija vėlgi buvo labiau reprezentacinė. O ar dar prisimenate nežymėtus sedanus „Rover“ (dažniausiai tamsiai žali), kurie buvo naudojami neviešam patruliavimui? Tiesa, jie nebuvo techniškai tobuli, todėl ilgai nelaikė. Tačiau iš tos pačios atstovybės kelių policija 2003 m. įsigijo dyzelinių greitų BMW 320.
„Volkswagen“ ir „Audi“ era
Nors daugelis skaitytojų puikiai prisimena sidabrinius „VW Caddy“ bei žymėtas ir nežymėtas „Audi A6“, išriedėjusias į Lietuvos kelius 2017 m., dešimtmečiu anksčiau pareigūnai savo autoparką papildė „Volkswagen Passat“. Jie ypatingi tuo, kad turėjo naktinio matymo kameras priekyje ir gale. Šios kameros skenuoja kitų automobilių numerius ir teikia pareigūnams svarbią informaciją. Tarkime, jei automobilis ieškomas, sistema praneša apie tai patruliams.
2016 m. į kelius išriedėjo nežymėta „Škoda“, vienu metu galinti fiksuoti 32 pažeidėjus – net kelių kilometrų spinduliu. Bet ji žvaigžde tapo neilgam.
„Audi-baudėjos“ era
Nežymėtų „Audi A6“ pasirodymas sukėlė tokį pat rezonansą, kokį dabar kelia „trikojai“. Už vieną automobilį su būtina įranga sumokėta 45 260 Eur su PVM (rinkoje toks automobilis kainuotų apie 65 000 Eur). Iš viso Policijos departamentas tąkart įsigijo 12 „Audi“.
Įspūdingos ne tik jų jėgainės – 267 AG ir quattro pavara. Ši mašina greitai gavo „baudėjos“ pravardę, nes pareigūnai galėjo nubausti ne tik už greitį, bet ir už naudojimąsi telefonu vairuojant.
Visai nesvarbu ar su pareigūnais prasilenksite savo ar priešpriešinėje eismo juostoje, radaras viršytą greitį užfiksuos akimirksniu. Pareigūnui reikės tik įvesti pažeidimo užfiksavimo vietą ir viskas – automobilio duomenys atsiduria duomenų bazėje ir netolimoje ateityje jo vairuotojas gaus laišką.
„Šaldytuvas“, „Ciklopas“ ir „mikrobangė“
„Audi A6“ sumontuota įranga geba fiksuoti ne tik greičio viršijimo atvejus. Kamera iškart pamato visų automobilių, su kuriais prasilenkia, valstybinius numerius. Jeigu vairuotojas neapsidraudęs ar automobilis be galiojančios techninės apžiūros, sistema automatiškai apdoroja duomenis ir siunčia juos pareigūnams į biurą, o ten jau suformuojamas administracinio pažeidimo protokolas.
Kiek anksčiau 2017 m. Šiauliuose pristatytas labai panašiai veikiantis „Volkswagen Passat“. Jis iškart buvo pramintas „ciklopu“. Beje, ankstesnis Šiaulių kelių chuliganus gąsdinęs baltas „Volkswagen Passat“ vairuotojų buvo vadinamas „šaldytuvu“ ar „mikrobange“.