[Klausimas] Kas nutiktų, jei lėktuvas, kurio viduje nepalaikomas slėgis, pakiltų per aukštai? (Video)  ()

Be papildomo deguonies, lėktuvo, kurio viduje nepalaikomas slėgis, keleiviams kiltų rimtų pasekmių.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Daugelis iš mūsų, keliaujančių komerciniais lėktuvais, tikriausiai nelabai galvoja apie orlaivio slėgį. Po patirto streso atvykus į oro uostą laiku ir sėkmingai įlipus į lėktuvą, dauguma iš mūsų nori atsipalaiduoti, valgyti, gerti, skaityti ar žiūrėti filmą. Lėktuvo salono slėgis yra paskutinis dalykas, apie kurį galvojame. Tačiau tai yra esminė kelionių lėktuvu dalis, leidžianti normaliai kvėpuoti dideliame aukštyje.

Didesniame aukštyje būtinas slėgis

Komerciniai lėktuvai paprastai skraido nuo 30 000 iki 43 000 pėdų (9200-13 000 m) aukštyje. Žmogus, bandantis kvėpuoti tokiame aukštyje, išgyventų vos kelias minutes ir mirtų dėl hipoksijos. Žmonės negali gauti pakankamai deguonies dideliame aukštyje, kad išgyventų. Hipoksija atsiranda, kai dėl deguonies trūkumo organizme sutrinka smegenų ir kitų organų veikla. Dėl deguonies trūkumo pablogėja regėjimas, pablogėja atmintis ir blogai priimami sprendimai. Tai sukelia sąmonės netekimą ir galiausiai mirtį.

Slėgis yra šios problemos sprendimas. Oras pumpuojamas į orlaivį, kad slėgis būtų pakankamai aukštas, kad žmonės galėtų normaliai kvėpuoti. Tai būtina orlaiviams, skraidantiems didesniame aukštyje, tačiau vienas privalumas yra tai, kad jis užtikrina nuolatinį gryno oro srautą orlaivyje. Orlaivyje, skriejančiame maždaug 10 700 m aukštyje, slėgis bus maždaug toks koks yra 6 000–8 000 pėdų (1800-2400 m) aukštyje. Slėgis techniškai gali būti padidintas, tačiau didesnis slėgis kelia papildomą įtampą lėktuvo korpuso konstrukcijai.

Ne visuose orlaiviuose yra palaikomas slėgis

Komerciniai lėktuvai skirti skraidyti dideliame aukštyje, o sistemos ir procedūros užtikrina, kad skrydžio metu susidarytų tinkamas slėgis. Mažesni orlaiviai nėra skirti skristi tokiame aukštyje ir nebūtinai juose reikalingas dirbtinis slėgis. Tačiau galioja taisyklės ir reglamentai, kaip įvairiomis aplinkybėmis tiekti deguonį orlaiviams, kuriuose nėra slėgio.

 

JAV Federalinė aviacijos administracija  (FAA) teigia, kad orlaiviui, skrendančiam mažesniame nei 12 500 pėdų (3810 m) aukštyje, privačiame orlaivyje niekam nereikia papildomo deguonies. Nuo 12 500 pėdų iki 14 000 pėdų (3810-4267 m) skrydžio įgula turi naudoti papildomą deguonį bet kuriai skrydžio daliai, kuri yra ilgesnė nei 30 minučių. Tai skirta tik skrydžio įgulai – keleiviams nėra jokių reikalavimų.

Didesniame aukštyje taisyklės keičiasi. Nuo 14 000 pėdų iki 15 000 pėdų (4267-4572 m) skrydžio įgula visada turi naudoti papildomą deguonį. Deguonis turi būti prieinamas keleiviams, bet vėlgi, nėra reikalavimo jį naudoti. Nuo 15 000 pėdų (4572 m) visa įgula ir keleiviai turi naudoti deguonį.

 

Per aukšto skrydžio beslėgiu orlaiviu pasekmės

Beslėgis orlaivis, skraidantis per aukštai, gali sukelti hipoksiją, jei nėra papildomo deguonies. Reaguoti į hipoksiją yra ribotas laikas, nes žmogaus organizmas laiku neduoda akivaizdžių signalų, kad reaguotų pakankamai greitai. Pilotas, patyręs hipoksiją, turi greitai reaguoti, kad suprastų, jog turi simptomus, ir priimtų teisingus sprendimus. Kuo didesnis aukštis, tuo mažiau laiko lieka reaguoti. Laikas gali svyruoti nuo minučių mažesniame aukštyje iki sekundžių didesniame aukštyje. Šiame mažame lange reikia skubiai imtis veiksmų, kad būtų priimti tikslūs ir racionalūs sprendimai.

Hipoksija gali atsirasti, kai staiga sumažėja slėgis salone, atsirandantis dėl konstrukcijos gedimo. Tai taip pat gali įvykti palaipsniui dėl neveikiančios slėgio palaikymo įrangos arba netinkamo jos veikimo.

 

Beslėgis orlaivis, skrendantis per aukštai, aiškiai turi skirtingą poveikį orlaivio įgulai ir keleiviams. Orlaivio įgula yra išmokyta instinktyviai reaguoti į slėgio mažinimą. Jie yra apmokyti nedelsiant įgyvendinti procedūras, skirtas reaguoti ir kontroliuoti situaciją.

Lėktuvas turi kuo greičiau nusileisti, kad pasiektų mažesnį aukštį su pakankamai deguonies normaliam kvėpavimui. Keleiviai turi suprasti, kaip naudotis deguonies kaukėmis, kaip prieš skrydį rodė keleivių salono įgula.

Deja, daugelis hipoksijos atvejų sukelia mirtinus nelaimingus atsitikimus, kai beslėgis orlaivis pakyla per aukštai.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(9)
(0)
(9)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai ()