Aviacinį kurą jau išgauna iš žmogaus išmatų: 10 tūkst. žmonių metinis „įdirbis“ leistų nuskristi į Niujorką ()
Netoli Jungtinės Karalystės Bristolio miesto įsikūrusi „Firefly Green Fuels“ bendrovė sukūrė reaktyvinių lėktuvų degalų rūšį, pagamintą iš žmonių išmatų. Šie degalai savo cheminėmis savybėmis beveik nesiskiria nuo iškastinio kuro pagrindu gaminamų degalų, rašo BBC.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Nepriklausomi tarptautinių aviacijos reguliavimo institucijų atlikti bandymai parodė, kad naujasis produktas yra beveik identiškas standartiniams reaktyviniams degalams.
„Firefly Green Fuels“ komanda bendradarbiavo su Cranfieldo universitetu – ištyrus naujuosius degalus paaiškėjo, kad bendras kompanijos degalų anglies dioksido išmetimas yra 90 proc. mažesnis nei standartinių reaktyvinių degalų, rašo BBC.
„Mes norėjome rasti tikrai mažos vertės žaliavą, kurios būtų labai daug. Ir, žinoma, išmatų yra daug. Žinoma, energija (gamybai) bus naudojama, tačiau vertinant degalų (CO2) ciklą, 90 proc. sutaupymas yra stulbinantis. Taigi, taip, mes turime naudoti energiją, tačiau jos sunaudojama daug mažiau, palyginti su iškastinio kuro gamyba“, – BBC sakė generalinis direktorius Jamesas Hygate'as.
Nedideliame ūkyje Glosteršyro grafystėje J. Hygate'as prieš 20 metų iš rapsų aliejaus pradėjo gaminti biodyzeliną automobiliams ir sunkvežimiams. Dabar jo įmonė „Green Fuels“ parduoda įrangą, skirtą kepimo aliejui paversti biodyzelinu ir turi klientų visame pasaulyje. Tačiau ekspertimentai jį nuvedė dar toliau.
Kartu su Londono Imperatoriškojo koledžo chemiku daktaru Sergio Lima, kuris taip pat yra „Firefly Green Fuels“ mokslinių tyrimų direktorius, J. Hygate'as sukūrė procesą, kaip žmogaus išmatas paversti skysčiu. Šis ne tik atrodo kaip žaliavinė nafta – yra tirštas, juodas ir glitus – tačiau pagal chemines savybes jai taip pat prilygsta.
„Tai labai įdomu, nes ji buvo pagaminta iš tvarios žaliavos, prie kurios gamybos prisidedame mes visi“, – BBC cituoja S.Limą.
Kompanijos „biožibalas“ dabar bandomas Vokietijos aerokosminio centro (DLR) degimo technologijų institute, bendradarbiaujant su Vašingtono valstijos universitetu.
Pirmieji rezultatai patvirtino, kad degalų cheminė sudėtis beveik identiška iškastiniams reaktyviniams reaktyviniams degalams A-1. Jungtinės karalystės Transporto departamentas komandai skyrė 2 mln. svarų sterlingų dotaciją moksliniams tyrimams.
Degalai, gaminami iš atliekinių alyvų, kukurūzų aliejaus ar kitų neiškastinių šaltinių, vadinami tvariaisiais aviaciniais degalais (SAF) ir jau realiai naudojami lėktuvuose. Lapkritį buvo įvykdytas skrydis iš Londono į Niujorką lėktuvu, varomu vien tik degalais, pagamintais iš panaudoto aliejaus ir kukurūzų atliekų.
Ekspertai mano, kad tvarūs degalai 80-90 proc. sumažina iškastinio kuro išmetamo anglies dioksido kiekį.
Tačiau iki reikšmingo iškastinio kuro pakeitimo dar laukia ilgas kelias, o „Firefly Green Fuels“ iš žmogaus atliekų sukurta produkcija prie to prisidės tik maža dalimi.
Kompanija skaičiuoja, kad kiekvienas žmogus per metus pagamina tiek nuotekų, kad iš jų būtų galima pagaminti 4-5 litrus bio reaktyvinių degalų. Norint nuskraidinti keleivinį lėktuvą iš Londono į Niujorką, reikėtų 10 tūkst. žmonių metinių „atliekų" ir dar 10 tūkst. – grįžti atgal. Tad visos Jungtinės Karalystės nuotekų atsargos patenkintų apie 5 proc. viso šalies aviacinio kuro poreikio.