Karšta tema aviacijoje: Boom pristatė greitesnio už Concorde viršgarsinio keleivinio orlaivio prototipą, konkurentai neatsilieka (Foto)  (2)

Štai, pasakė rimti dėdės, kad viršgarsinė civilinė aviacija neišvengiama, ir prašau, jau galime gėrėtis viršgarsiniu lėktuvu. Na, kol kas trigubai mažesniu prototipu, bet daug žadančiu. Galutiniame orlaivio variante bus 45 keleivių vietos ir tikimasi, kad jis, kitaip, nei Concorde, bus pelningas.


Visi šio ciklo įrašai

  • 2016-11-16 Karšta tema aviacijoje: Boom pristatė greitesnio už Concorde viršgarsinio keleivinio orlaivio prototipą, konkurentai neatsilieka (Foto)  (2)

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Aerokosminis spartuolis „Boom“, kuris tikisi paskatinti protingos kainos viršgarsinių civilinių oro kelionių amžių, atskleidė pirmąjį Boom Passenger Jet modelio prototipą. XB-1 arba „Baby Boom,“ yra 1/3 mastelio prototipas, turintis tris reaktyvinius variklius, kurie turėtų orlaiviui suteikti M2.2 greitį — 10% greičiau nei Concorde — ir >1000 jūrmylių (>1852 km) skrydžio nuotolį.

Boom buvo įkurta 2014 metais. Tarp dabartinių jos investuotojų yra Y Combinator ir Sam Altman, o sprendžiant iš vakarykščio pranešimo spaudai, panašu, kad dabar pagrindinis projekto partneris, padedantis gamybos ir inžinerijos klausimais, yra Richardo Bransono „Spaceship Company“. Honeywell XB-1 prototipui pateikė avioniką, o galią XB-1 teikia trys patobulinti General Electric J85-21 reaktyviniai varikliai. Kompozitines medžiagas tiekia Tencate, o struktūras iš jų formuoja Blue Force.

Jei Boom Passenger Jet galiausiai bus pagamintas, jis bus praktiškai identiškas XB-1 — tiesiog tris kartus didesnis. Iš tolo viso dydžio Boom lėktuvas primins mažesnį Concorde (52 metrai vs. 62 metrai). Abiejų orlaivių sparnai yra panašios, delta sparno formos, bet Boom sparnai priekyje pereina į fiuzeliažo nosį siekiančias briaunas, šiek tiek primenančias SR-71 ar A-12, ir įkypus, o ne tiesius galinius kraštus.

Galutinį orlaivio variantą varys trys reaktyviniai varikliai — veikiausiai, didesni, nei panaudoti prototipe — nors apie juos kol kas nežinoma daug, išskyrus, kad juose nebus forsažo. Forsažas (papildomo kuro įpurškimas už turbinos) sustiprina trauką, bet smarkiai sumažina efektyvumą ir padidina kuro sąnaudas. Concorde kreiserinį greitį pasiekdavo, naudodamas forsažą, ir tam degindavo tonas kuro. Boom mano, kad jų kūrinys galės pasiekti M2.2 (~2700km/h) be forsažo dėl patobulintos aerodinamikos, medžiagų ir variklių. Concorde greitis apsiribojo M2, nes jis buvo pagamintas iš aliuminio, kuris dėl trinties su oru įkaisdavo (pradėdavo minkštėti).

Boom Passenger Jet maksimalus skrydžio nuotolis yra 4500 jūrmylių (šiek tiek daugiau už Concorde) 60 000 pėdų aukštyje(~18 200m), arba 9000 jūrmylių, pasipildant kuro ore. Keleivių šiame lėktuve telpa daug mažiau nei Concorde (45 vs. ~100), vos po vieną sėdynių eilę abipus centrinio tako. Kovo mėnesį Boom įkūrėjas sakė, kad jie siekia, jog kelionė į abi puses maršrutu Londonas-Niujorkas kainuotų vos $5000 — maždaug pusę kelionės Concorde, arba daugmaž tiek pat, kiek atsieitų kelionė į abi puses pirmąja klase Boeing 777. Boom laineris iš Londono į Niujorką skristų maždaug 3 valandas ir 24 minutes, iš San Francisco į Tokiją – penkias, iš Los Angeles į Sidnį – 6 valandas. Šioms dviems ilgesnėms kelionėms tikriausiai reikėtų pasipildyti degalus.

Tačiau kol kas XB-1 yra tik dvi vietos: viena pilotui ir viena inžinieriui arba keleiviui. XB-1 yra vos 21 metro ilgio, o sparnų mojis – 5 metrai. Orlaivis, šiuo metu stovintis Denverio Centennial oro uosto Boom angare, pirmajam ikigarsiniam skrydžiui turėtų pakilti „2017 gale“. Pirmais viršgarsinis skrydis įvyks vėliau, Edwards KOP bazėje Kalifornijoje.

Boom kompanija, jei viskas gerai klosis, tikisi viso dydžio orlaivį parengti skrydžiams iki 2023. Richardas Bransonas patvirtino, kad Virgin Atlantic pirktų 10 Boom Passenger Jet lėktuvų, ir Boom sako, kad kitas neįvardintas vežėjas Europoje tariasi dėl 15 orlaivių.

Civiliniai viršgarsiniai skrydžiai dabar yra gan karšta tema: Aerion (dirbanti su Airbus) tikisi pateikti M1.5 viršgarsinius lėktuvus pateikti naudojimui iki 2023; Spike Aerospace vysto belangį, 18 keleivių M1.8 projektą, kurį tikimasi užbaigti trečiajame dešimtmetyje; o HyperMach, panašu, kuria M4.4 aparatą SonicStar — nors nemažai tokiam orlaiviui būtinos technikos kol kas neegzistuoja.

Galiausiai, kaip bonusas, šįryt rasta dronu daryta Tu-144 viršgarsinio keleivinio lėktuvo nuotrauka. Šis lėktuvas ilsisi Kazanės nacionalinio tyrimų ir technologijų universiteto kieme. Tu-144 buvo pirmasis civilinis viršgarsinis lėktuvas, pasirodęs šiek tiek anksčiau už Concorde, bet tarnybą baigė vos po 55 reisų 1978 metais. Concorde iki išėjimo į pensiją 2003 metais, atitarnavęs 27 metus.


arstechnica.co.uk

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Technologijos.lt
(23)
(1)
(22)

Komentarai (2)