Lėktuvo keleivė prisisegė diržu, tačiau avarijos metu vistiek buvo ištraukta pro langą ir žuvo: kodėl lėktuvuose naudojami diržai visai kitokie nei automobiliuose ir kodėl jie neapsaugo nuo tokių nelaimių?  ()

Tikriausiai klausimas nuskambės keistai, bet ar tikrai žinote, kam skirti saugos diržai lėktuvuose? Taip, jie padidina jūsų galimybes išgyventi lėktuvo sudužimą, tačiau daugelis aviakatastrofų aukų diržus būna prisisegę. Iš tiesų, jie apsaugo ne tik avarinio nusileidimo ar lėktuvo sudužimo atveju. Tada kodėl jie yra visiškai kitokie nei automobilių ar autobusų saugos diržai?


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Automobilių saugos diržai yra nuostabus išradimas. Prie automobilio kėbulo konstrukcijos jie tvirtinami trijuose taškuose, todėl tvirtai išlaiko visą žmogaus kūną. Anksčiau būdavo automobilių, kuriuose būdavo sumontuoti tik juosmeniniai saugos diržai. Didžiausias jų trūkumas buvo tai, kad viršutinė kūno dalis buvo visiškai neprilaikoma ir avarijos metu visas kūno svoris guldavo ant gana siauro diržo. Kitaip tariant, juosmeniniai saugos diržai sukelia skausmingesnes traumas ir nesuteikia tokio saugumo, kaip įprasti trijų taškų diržai naudojami daugelyje automobilių.

Pasaulyje neseniai nuskambėjo Southwest Airline lėktuvo avarinis nusileidimas. Tiesiog ore pabiręs variklis išdaužė vieną lėktuvo langą, per kurį iš dalies buvo ištraukta viena keleivė. Moteris žuvo, o lėktuvas saugiai nusileido avariniu būdu. Žuvusi keleivė buvo prisisegusi saugos diržą, tačiau ji sėdėjo prie lango, todėl slėgių skirtumas ją dalinai ištraukė iš lėktuvo. Saugos diržai nuo tokių itin retai pasitaikančių nelaimių apsaugoti negali – juk žmonės sėdi prie pat langų. Tačiau pasigirdo klausimų, kodėl lėktuvų saugos diržai yra būtent tokie, kokie yra, o ne tokie, kokius randame automobiliuose. Ir kam jie apskritai skirti, jei ne visada apsaugo nuo mirties?

Saugos diržai lėktuvuose atlieka kelias funkcijas - jie saugo ne tik avarijos atveju. Turbulencija yra vienas iš tų dalykų, nuo kurio saugos diržai saugo keleivius. Įsivaizduokite, kad nesate prisisegęs saugos diržu, o lėktuvas staiga, tarsi nuo stalo krentantis žaislas, šokteli žemyn. Dėl inercijos jūs galva trenksitės į salono lubas, o tada dar nukrisite ant kitų keleivių ar kietų sėdynių kampų. Saugos diržai taip pat saugo ir įprasto nusileidimo metu – lėktuvas kartais šiurkščiai paliečia nusileidimo tako asfaltą. Lėktuvui paskui tenka nuvažiuoti iki terminalo, kur išlipa keleiviai, o šios kelionės metu neprisisegę žmonės gali pargriūti ir susižeisti.

Beje, tai, kad žmonės raginami prisisegti saugos diržais viena tam, kad vėliau juos būtų lengviau atpažinti pagal sėdynių numerius, tėra mitas. Esant laisvoms vietoms jūs galite laisvai persėsti į kitą savo klasės vietą ir niekas dėl to nesupyks. Pačios sėdynės yra visiškai vienodos ir atpažinti katastrofų aukų nepadeda.

Tuo tarpu maži lėktuvai turi saugos diržus, kurie palaiko ir pečius – panašiai, kaip lenktyniniuose automobiliuose. Tokie diržai iš tiesų saugumo prasme yra pranašesni, tačiau jų dideliuose lėktuvuose nelaukite. Problema ta, kad tokie diržai labai ribotų judesių laisvę ir mažintų keleivių patogumą. Jie taip pat kainuotų brangiau, o sukurti tokius diržus, kurie tiktų visiems kūno tipams, būtų gana sunku. Tokius diržus būtų sunkiau užsisegti ir sureguliuoti, todėl pasunkėtų skrydžio palydovų darbas. Žinoma, lėktuvuose būtų galima montuoti tiesiog tokius pat saugos diržus, kokie yra automobiliuose, tačiau jie aviacijai apskritai nėra tinkami.

Automobiliniai saugos diržai papildomo saugumo suteiktų nedaug, nes viršutinė diržo dalis apsaugo tik nuo staigaus kūno judėjimo pirmyn. Aviaciniai saugos diržai turi saugoti nuo vertikalioje plokštumoje veikiančių jėgų (turbulencijos ar smūgio po avarinio nusileidimo). Automobilinio tipo sagtys irgi nėra tinkamos, nes aviacinis saugos diržas turi būti lengvai ir greitai atsegamas, kad avarijos atveju galėtumėte greitai evakuotis.

Trumpai tariant, automobiliniai saugos diržai lėktuvams yra netinkami. Patys keleiviai prieštarautų trijų ar keturių taškų diržų diegimui, nes jie ribotų judesių laisvę ir mažintų patogumą. Galiausiai, tokie diržai suteiktų nedaug naudos, o kainuotų kur kas brangiau. Tikriausiai tektų keisti ir sėdynės konstrukciją, kad būtų kur patikimai pritvirtinti viršutinę trijų ar keturių taškų saugos diržo dalį.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Nodum.lt
Nodum.lt
(22)
(13)
(9)

Komentarai ()