„Boeing“ pagaliau sugalvojo, kaip lėktuvams skirtą anglies pluoštą panaudoti automobiliams gaminti ()
Kaip galite įsivaizduoti, didžiųjų lėktuvų gamybai sunaudojama labai daug įvairių medžiagų. Kadangi orlaivių svoris yra svarbus jų dinaminėms savybėms, dažnai pasitelkiamos kompozicinės medžiagos, kurios yra lengvos, tačiau standžios ir tvirtos. Dabar „Boeing“ su partneriais sugalvojo, kaip jas panaudoti ir automobiliams gaminti - taip bus sumažintas atliekų kiekis.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Anglies pluoštas yra gana gerai žinoma medžiaga, iš kurios gaminami automobiliai. Aišku, anglies pluoštas yra pakankamai brangus, todėl įprastuose kasdieniškuose automobiliuose jo dažniausiai nėra. Tačiau šimtai tonų anglies pluošto yra tiesiog išmetama.
Štai „Boeing“ anglies pluoštą naudoja konstrukciniams lėktuvų elementams. Pavyzdžiui, nemažai jo yra „Boeing 777“ sparnuose. Problema ta, kad kai dervomis sutvirtintos anglies pluošto detalės sukietėja, jų nebeįmanoma panaudoti niekur kitur. Taigi, viskas, kas yra nupjaunama ar nušlifuojama nuo ką tik pagamintų anglies pluošto detalių, yra iš esmės išmetama.
Tai nėra tik „Boeing“ problema. Nemažai anglies pluošto atliekų išmeta ir kiti lėktuvų bei automobilių gamintojai. Vienintelis geras būdas jas perdirbti buvo susmulkinimas ir panaudojimas anglies pluošto-plastiko mišiniuose. Tačiau dabar „Boeing“ su britų kompanija „ELG Carbon Fibre“ sugalvojo geresnį būdą, kaip efektyviau perdirbti anglies pluošto atliekas.
Metodo esmė - pakartotinis kaitinimo kameros naudojimas. Nupjautos, brokuotos ar kitaip nenaudingos „Boeing“ anglies pluošto atliekos keliauja į kaitinimo kameras, kuriose net ir sukietėjusios dervos yra išgarinamos.
Taip „Boeing“ ketina perdirbti 453 tonas anglies pluošto iš 11 savo gamyklų. Visos šios atplaišos bus naudojamos automobiliams gaminti. Tai padės „Boeing“ iki 2025 metų net 20 % sumažinti savo kietųjų atliekų kiekį. Tačiau dar svarbiau tai, kad ištobulintas metodas gali būti naudojamas ir kitose srityse.
Tačiau kuo blogas ankstesnis būdas, kuomet anglies pluošto atliekos buvo smulkinamos ir maišomos su plastiku? Anglies pluoštas yra gaminamas dideliais lakštais arba rulonais - prieš dervų naudojimą ir kaitinimą jis yra gana lankstus. Tai yra gera savybė - jį lengva pjaustyti ir formuoti. Tačiau tvirtai supintas anglies pluošto audinys yra brangus. Smulkindami atliekas ir jas maišydami su plastiku gamintojai naudoja labai mažas anglies pluošto daleles, kurios konstrukcijai nesuteikia tokio standumo, kaip įprastas, naujas anglies pluoštas. Aišku, anglies pluošto ir plastiko mišinys yra pigesnis, tačiau taip tarsi atsisakoma geriausių anglies pluošto savybių.