Kažkoks keistas fenomenas - keleivinis „Boeing 787“ neplanuotai pasiekė sunkiai suvokiamą 1289 km/val. greitį (1)
„Virgin Atlantic“ skrydis iš Los Andželo į Londoną neturėjo būti niekuo ypatingas. Keleiviais turtingas „Boeing 787“ pakilo kaip įprastai ir žmonės jau buvo įsitaisę ilgai kelionei. Jie tikriausiai net nežinojo, kad lėktuvas netikėtai įsibėgėjo iki 1289 km/val. Juk garso greitis yra tik 1235 km/val!
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
„Boeing 787“ nėra viršgarsinis lėktuvas. Tokių lainerių būta ir greičiausiai jų dar bus ateityje, tačiau 787 nėra vienas iš jų. Maksimalus šio lėktuvo greitis - 956 km/val., tačiau ir iki tokios spartos jis įsibėgėja retai. Dažniau jis skrenda kreiseriniu greičiu - apie 880-900 km/val. Kitaip tariant, moderniojo „Boeing 787“ galimybės tikrai nesiekia garso greičio, tačiau į jį jis skriedamas 1289 km/val. greičiu ir nesikėsino.
Viršyti gamintojo numatytą maksimalų greitį būtų tikra kvailystė ir niekas taip nerizikuotų keleivių gyvybe. Iš tiesų tas laimingas „Boeing 787“ pateko į atmosferinį oro srautą, kuris pasireiškė kaip labai stiprus į uodegą pučiantis vėjas. Tuo metu lėktuvas kažkur virš Pensilvanijos skrido beveik 11 km aukštyje, tačiau įspūdingą greitį pasiekė tik žemės požiūriu, todėl techniškai garso greičio barjero neperžengė.
Garsas yra oro virpesiai. Garso greitis, kurį mokėtės mokykloje, turi savo sąlygas - visiškai ramioje aplinkoje su 20 laipsnių temperatūros oru garsas sklinda maždaug 1235 km/val. greičiu. Viskas priklauso ir nuo papildomų faktorių, tokių kaip drėgmė ir paties garso charakteristikos, tačiau tikriausiai toks rodiklis buvo minimas jūsų fizikos vadovėliuose. Tuo tarpu tas „Boeing 787“ tame oro sraute nepasiekė tokio įspūdingo greičio - jis tik judėjo kartu su juo.
Tokie įspūdingi oro srautai atmosferoje nėra retas reiškinys - taip oras maišosi mūsų planetoje. Šįkart oras pakilo pietuose, tropiniuose kraštuose. Arktinis oras tuo metu buvo gana šaltas. Susidaręs slėgių skirtumas paskatino oro maišymąsi ir maždaug 10-12 km aukštyje (o greičiausiai ir aukščiau) susidarė galingos oro srovės, kurios ir padėjo „Boeing 787“ įsibėgėti iki tokio įspūdingo greičio.
Žinoma, keleiviai to nepajuto - lėktuvas nusileido tik 48 minutėmis anksčiau, kas ilguose maršrutuose nėra jau taip neįprasta. Tačiau galingi oro srautai kartais pridaro problemų oro uostams. Nusileidimo takų užimtumas planuojamas pagal oro linijų tvarkaraščius. Atskridę anksčiau laiko lėktuvai turi ore sukti ratus, kol atsiranda galimybė nusileisti.