JAV aviacijos kompanijos paniškai baiminasi 5G plėtros – bet kodėl Europoje nėra šios problemos: kaip pasielgė Prancūzija? (Foto, Video) ()
Didžiosios tarptautinės oro linijos atšaukia skrydžius į Jungtines Valstijas, nes aviacijos pramonė baiminasi, kad 5G technologija gali trukdyti svarbiems orlaivių prietaisams.
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tačiau Europoje viskas vyksta kaip įprasta, kur naujausios kartos didelės spartos mobiliojo ryšio tinklai diegiami be kliūčių.
„Iš ES gamintojų gauti techniniai duomenys šiuo metu nepateikia įtikinamų įrodymų, kurie keltų susirūpinimą dėl saugumo“, – trečiadienį (sausio 19 d.) sakė Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūra (EASA).
„Šiuo metu EASA nežino jokių incidentų, sukeltų dėl 5G trikdžių“, – pridūrė reguliuotojas, prižiūrintis civilinę aviaciją 31 Europos šalyje.
Panaši istorija yra ir Jungtinėje Karalystėje, kur Civilinės aviacijos administracija antradienį (sausio 18 d.) paskelbė saugos pranešimą, kuriame teigiama, kad „nebuvo patvirtintų atvejų, kai dėl 5G trikdžių būtų sugedusios orlaivio sistemos“.
Europos požiūris labai prieštarauja JAV, kur oro linijos perspėjo apie katastrofiškas pasekmes aviacijai ir ekonomikai, jei itin greita 5G mobiliojo ryšio paslauga išsiplės be papildomų apsaugos priemonių.
JAV oro linijos ir aviacijos reguliavimo institucijos perspėjo, kad 5G korinio ryšio antenos prie oro uostų gali iškraipyti radarų aukščiamačių rodmenis, kurie rodo pilotams, kiek jie yra nuo žemės.
„Bet koks radarų aukščiamačių gedimas ar pertraukimas gali sukelti katastrofiškus incidentus, galinčius baigtis daugybe mirčių“, – sakė Tarptautinė oro transporto asociacija (IATA) ir Tarptautinė oro linijų pilotų asociacijų federacija (IFALPA) 2020 metais.
Kodėl 5G problema yra Jungtinėse Valstijose, bet ne Europoje? Tai priklauso nuo techninių detalių.
Jungtinių Valstijų mobiliųjų telefonų bendrovės diegia 5G paslaugą radijo bangų spektre, kurio dažnis yra nuo 3,7 iki 3,98 GHz. 2021 metais bendrovės sumokėjo JAV vyriausybei 81 milijardą dolerių už teisę naudoti tuos dažnius, vadinamus C-Band. Tačiau Europoje 5G paslaugos naudoja lėtesnį 3,4–3,8 GHz spektrą.
Aviacijos pramonė nerimauja, kad JAV 5G paslauga yra per arti radiolokacinių aukščiamačių naudojamo dažnių spektro, kuris yra nuo 4,2 iki 4,4 GHz. Pramonės teigimu, Europa nesusiduria su tokia pačia rizika, nes tarp radiolokacinių aukščiamačių naudojamo dažnių spektro ir 5G yra daug didesnis „buferis“.
„Jei nebus tinkamai sušvelninta, ši rizika gali turėti platų poveikį aviacijos operacijoms JAV ir kituose regionuose, kur 5G tinklas diegiamas šalia 4,2–4,4 GHz dažnių juostos“, – teigia IATA ir IFALPA.
Tęsinys kitame puslapyje:
Kaip pasielgė Prancūzija
Pasak JAV Federalinės aviacijos administracijos (FAA), yra ir kitų skirtumų, diegiant 5G. Kai kurios šalys naudoja mažesnius galios lygius, riboja 5G antenų išdėstymą šalia aerodromų ir reikalauja jas pakreipti žemyn, kad būtų apriboti galimi orlaivių trikdžiai.
Prancūzijoje, kurią telekomunikacijų operatoriai, pvz., AT&T (T) ir Verizon (VZ), nurodo kaip 5G ir aviacijos sklandaus veikimo pavyzdį, 5G antenos aukštis ir jos signalo galia lemia, kaip arti ją galima statyti nuo kilimo ir tūpimo tako ir orlaivio skrydžio trajektorijos, teigiama Prancūzijos nacionalinės dažnių agentūros (ANFR) techninėje pastaboje.
Taip pat reikalaujama, kad antenos aplink 17 pagrindinių Prancūzijos oro uostų būtų nukreiptos nuo skrydžio trajektorijų, kad būtų sumažinta trikdžių rizika.
Prancūzijos civilinės aviacijos tarnyba trečiadienį teigė, kad „Prancūzijos operatoriai neužfiksavo jokio įvykio, kai 5G technologija trukdytų orlaivių aukščiamačiams“.
FAA yra taip susirūpinusi dėl galimų trukdžių aukščiamačiams, kad gruodį paskelbė skubų įsakymą, draudžiantį pilotams naudoti aukščiamačius (kur to reikia dėl prasto matomumo), esančius aplink oro uostus ir kurie gali būti paveikti. Taisyklė tam tikromis aplinkybėmis gali neleisti lėktuvams patekti į kai kuriuos oro uostus, nes pilotai negalėtų leistis naudodami vien prietaisus.
Jungtinėse Valstijose nuomonių skirtumai dėl 5G keliamos rizikos peraugo į aštrų viešą ginčą, kuriame dalyvavo federalinės reguliavimo institucijos, taip pat aviacijos ir telekomunikacijų bendrovės. Pagrindiniai oro vežėjai, įskaitant „British Airways“, „Lufthansa“ (DLAKY) ir „Emirates“, atšaukė skrydžius į JAV, remdamiesi šia problema.
AT&T ir „Verizon“ antradienį paskelbė, kad atidės 5G suaktyvinimą kai kuriuose bokštuose aplink tam tikrus oro uostus. Belaidės technologijos diegimas šalia pagrindinių oro uostų buvo numatytas trečiadienį (sausio 19 d.).
„Esame nusivylę FAA nesugebėjimu padaryti to, ką padarė beveik 40 šalių, t.y. saugiai įdiegti 5G technologiją, netrikdant aviacijos paslaugų, ir raginame tai padaryti laiku“, – sakė AT&T atstovė Megan Ketterer.