[Išsami tema] Giliai fronto užnugaryje savo juodą darbą dirba ypatingas Rusijos sraigtasparnis – kas toks Mi-8MTPR? (Foto, Video) ()
Vienas specializuotas ir mažai žinomas sraigtasparnių tipas naudojamas Rusijos aviacijos ir kosmoso pajėgų elektroniniame kare Ukrainoje.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Retai matomas Rusijos karinis sraigtasparnis vaidina diskretišką ir potencialiai itin vertingą vaidmenį Kremliaus kare Ukrainoje. Sraigtasparnis Mi-8MTPR-1 „Rychag“, skraidantis giliai Rusijos kontroliuojamoje teritorijoje, kad nebūtų numuštas, vykdo elektroninį karą prieš Ukrainos oro gynybos sistemas.
Sraigtasparnio Mi-8MTPR-1 panaudojimas kare Ukrainoje patvirtintas Rusijos gynybos ministerijos paskelbtais vaizdais. Viename vaizdo įraše, kuris parodytas žemiau, šalia sraigtasparnio stovintis karys (galbūt pilotas) aiškina, kad „Rychag“ sistema naudojama „visų variantų, kurie yra kaimyninėje teritorijoje, oro gynybos pajėgumams slopinti“, kad Rusijos smogiamieji lėktuvai galėtų prasiskverbti giliau į Ukrainą.
Video of a Russian Mi-8MTPR-1 Rychag-AV EW helicopter in Ukraine. https://t.co/qNxlgHkLrfhttps://t.co/R9hORK64h4 pic.twitter.com/PuiuRVI7Ih
— Rob Lee (@RALee85) June 16, 2022
Sraigtasparnis Mi-8MTPR-1 yra standartinio kovinio transporto sraigtasparnio Mi-8MTV-5-1 modifikacija, pagaminta Kazanės sraigtasparnių gamykloje. PR reiškia „Pomekhovyi, Rychag“ (atliekantis trukdžius, Rychag sistema).
„Rychag“ yra elektroninio karo sistema, kuri slopina priešo „žemė-oras“ raketų (SAM) sistemos ugnies valdymo radarus. Tokiu būdu ji suteikia apsaugą draugiškai smogiančių orlaivių, sraigtasparnių ar dronų grupei. Sistema taip pat gali trikdyti priešo orlaivių radarus.
„Rychag“ sistemą su L187A trukdymu suprojektavo ir sukūrė Kalugos radijo inžinerijos tyrimų institutas arba KNIRTI, o sraigtasparniuose ją gamina ir montuoja Kazanės optinė ir mechaninė gamykla (KOMZ).
Kaip veikia „Rychag“?
Mi-8MTPR-1 esamas krovinių/keleivių skyrius yra padalintas į dvi dalis. Su „Rychag“ sistema susijusi techninė įranga sumontuota daug didesnėje galinėje dalyje, o sistemos operatoriaus stotis yra mažesnėje priekinėje dalyje. Keturios sistemos antenos yra abiejose korpuso pusėse. Dvi priekinės antenos yra imtuvai/krypties ieškikliai, kurie aptinka veikiančius priešo radarus ir nustato jų tipą bei vietą. Dvi galinės antenos yra siųstuvai, kurie skleidžia spinduliuotę, kad trukdytų šiems aptiktiems radarams.
Raketų paleidimo įrenginiai yra sumontuoti abiejose fiuzeliažo pusėse, kad apsaugotų sraigtasparnį nuo infraraudonųjų spindulių valdomų priešlėktuvinių raketų.
KNIRTI teigimu, L187A trukdymo stotis veikia nuo 5,1 GHz iki 11 GHz (2,7–5,9 cm bangos ilgio arba C ir X dažnio juostos). Vienu metu gali būti slopinami aštuoni radarai sektoriuje, kurio azimuto kampas yra 45 laipsniai, o aukštyje – 15 laipsnių. Kiekvieno taikinio efektyvioji spinduliuotės galia yra 105 kW iki 150 km. Visa sistema sveria 1200 kg, o pilnai įrengtas sraigtasparnis gali išbūti ore 2,4 valandos.
Photos of a Russian Mi-8MTPR-1 helicopter in Ukraine with a Rychag-AV electronic warfare system.https://t.co/JHKcfhUBbh pic.twitter.com/kPmmcjatZh
— Rob Lee (@RALee85) May 4, 2022
„Rychag“ sistema gali veikti visiškai automatiškai, be operatoriaus dalyvavimo, pagal iš anksto nustatytą programą. Sistema tam naudoja įsimintą priešo radarų duomenų bazę ir automatiškai parenka tinkamus trukdymo būdus. Pusiau automatiniu režimu operatorius pasirenka trukdymo būdus, o rankiniu režimu operatorius taip pat įvertina bendrą elektromagnetinę situaciją ir pasirenka trukdytinus taikinius.
Kitu atveju sraigtasparnio skrydžio įgulą sudaro du pilotai ir skrydžio technikas, kas būdinga įprastam sraigtasparniui Mi-8.
Tęsinys kitame puslapyje:
Tarnyboje
Pirmieji du bandomieji sraigtasparniai Mi-8MTPR-1, numeruoti „61“ ir „62“, buvo sukurti senų Mi-8 sraigtaparsnių pagrindu ir pradėjo bandymus maždaug 2010 m. Dar prieš baigiant bandymus, 2013 m. lapkričio 22 d., Rusijos Gynybos ministerija užsakė 18 Mi-8MTPR-1, kurie turėjo būti sukurti iš naujai pagamintų Mi-8MTV-5-1 sraigtasparnių. Pirmieji trys serijiniai sraigtasparniai Mi-8MTPR-1 operatyviniam padaliniui buvo pristatyti 2015 m. kovo pradžioje.
2013 m. bent vienas „Rychag“ sraigtasparnis (šiuo atveju oficialiai pavadintas „Mi-8MT su L187AE sistema“) buvo pristatytas užsienio klientui, tikriausiai Vietnamui. 2018 m. Sirijoje buvo pastebėtas vienas Mi-8MTPR-1 su siriškais ženklais, nors tai nebūtinai reiškia, kad jį eksploatavo vietos kariuomenė.
Rusijos oro erdvės ir kosmoso pajėgos arba VKS šiuo metu turi apie 20 sraigtasparnių Mi-8MTPR-1. Jie yra paskirstyti kelioms armijos aviacijos brigadoms (BrAA).
Remiantis turimais vaizdais, Mi-8MTPR-1 dalyvavo kare Ukrainoje.
Kovoja pralaimėtą kovą?
Kalbant apie Mi-8MTPR-1 „Rychag“sėkmę vykstančiame kare Ukrainoje, kyla daug neaiškumų.
Sprendžiant iš besitęsiančių didelių nuostolių, kuriuos patiria Rusijos aviacija, Mi-8MTPR-1 apskritai gali būti laikomas neveiksmingu, bent jau kalbant apie didesnį oro karo vaizdą. Rusijos EW pajėgumai, atrodo, iki šiol davė labai prieštaringų karo rezultatų.
Another video of a Russian Mi-8MTPR-1 Rychag-AV EW helicopter. 2/https://t.co/CH935lpQlR pic.twitter.com/fU19wnJNVG
— Rob Lee (@RALee85) July 6, 2022
Jei „Rychag“ sistema suteikia naudingą apsaugos laipsnį kitiems orlaiviams ir galbūt taip pat kariams ant žemės, tai greičiausiai tai bus pasiekta tik ribotuose mūšio lauko sektoriuose.
Prieš tokias grėsmes, kurios paprastai priklauso nuo infraraudonųjų spindulių valdymo, Mi-8MTPR-1 neturi tiesioginės vertės. Problema tik didės, nes Ukraina gaus įvairesnių modernesnių vakarietiškų oro gynybos sistemų. „Rychag“ iki šiol, bent jau daugeliu atvejų, iš tikrųjų susidūrė tik su sovietmečio sistemomis, kurios yra artimai pažįstamos jos dizaineriams.
Taigi, idėja, kad ji veiktų geriau ar net panašiai prieš pažangias vakarietiškas sistemas, yra labai mažai tikėtina.