Ukrainoje pirmą kartą pastebėtas naujausias Rusijos atakos sraigtasparnis Mi-28NM: koks tai monstras? (Video) ()
Naujuose vaizduose matyti pažangus Mi-28NM atakos sraigtasparnio „Havoc“ variantas, kuris, matyt, kol kas naudojamas tik ribotai.
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Atsiranda vis daugiau įrodymų, kad naujausi Rusijos koviniai sraigtasparniai Mi-28NM naudojami Kremliaus kare Ukrainoje. Atrodo, kad šie sraigtasparniai kovose vis dažniau naudoja naujos kartos LMUR raketą. Iki šiol nebuvome galutinai matę veikiančios raketos.
Prieš pereinant prie pirmosios vaizdinės dokumentacijos apie LMUR dalyvavimą konflikte, apžvelkime patį sraigtasparnį.
„Havoc“ genezė
Mi-28 istorija prasideda 1976 m. gruodžio 16 d., kai tuometinė sovietų valdžia užsakė naujos kartos kovinį sraigtasparnį, kuris pakeistų Mi-24 (NATO ataskaitinis pavadinimas „Hind“). Šiam reikalavimui buvo sukurti du sraigtasparniai: „Mil“ Mi-28 ir „Kamov“ Ka-50 (tuomet vienvietis). Daugelį metų šie du atakos sraigtasparniai varžėsi dėl sovietų, o vėliau Rusijos Gynybos ministerijos užsakymų.
Pirmą kartą Mi-28 prototipas skrido 1982 m. lapkričio 10 d.
Galiausiai, 2000-ųjų pabaigoje, abu tipai buvo pradėti gaminti ir šiandien naudojami patobulintomis naktinio režimo versijomis: Mi-28N ir Ka-52 (dabar dvivietis). Mi-28N gamina „Rostvertol“ Rostove prie Dono; ta pati gamykla gamina ir kovinius Mi- 35M bei sunkiasvorius sraigtasparnius Mi-26.
Pirmuosius sraigtasparnius Mi-28N tuometinės Rusijos oro pajėgos priėmė 2008 m. sausio 22 d.
2023 m. pradžioje Rusijos armijos aviacija (dabar Rusijos aviacijos ir kosmoso pajėgų (VKS) atšaka) turi apie 110 Mi-28, atsižvelgiant į tai, kad 2022 m. prasidėsiančiame kare su Ukraina buvo prarasta keliolika šių sraigtasparnių.
Bazinė versija yra Mi-28N. Mažiau paplitęs yra Mi-28UB (iš kurių buvo pagaminti tik 24), kuris gavo ant stiebo pritvirtintą N025 radarą, kurio trūksta Mi-28N, ir dvigubą valdymą. Šiuo metu dar retesnė yra naujausia Mi-28NM versija – abejotina, ar naudojama daugiau nei 10 vienetų.
Modernizavimas
2009 m. gruodžio 24 d., kai buvo baigtas naktinio veikimo Mi-28N kūrimas, „Mil“ gavo sutartį pagal „Avangard-3“ tyrimų ir plėtros programą. Tai buvo kruopštus pagrindinio sraigtasparnio modernizavimas, dėl kurio buvo sukurta Mi-28NM versija.
2016 m. Tomilino mieste pirmą kartą įvyko pirmasis viso profilio Mi-28NM skrydis. 2019 m. kovo mėn. jis buvo trumpam dislokuotas Sirijoje, kad būtų atliktas kovos įvertinimas. 2017 m. spalio 31 d. „Rostvertol“ gavo dviejų Mi-28NM sraigtasparnių užsakymą kaip pradinės gamybos serijos dalį. Jie buvo baigti 2019 m. balandžio mėn. su numeriais „70“ ir „71“ ir buvo naudojami tolesniems bandymams.
2019 m. birželio 27 d. prezidentui Vladimirui Putinui dalyvaujant ARMY gynybos parodoje Kubinkoje netoli Maskvos, Gynybos ministerija pasirašė įsakymą dėl 98 Mi-28NM sraigtasparnių pristatymo 2020–2027 m. laikotarpiu. Pirmieji du sraigtasparniai pagal šį užsakymą parodyti Rusijos tarptautiniame aviacijos ir kosmoso salone (MAKS) 2021 m.
„Russian Helicopters“, kurios dukterinė įmonė yra „Mil“, generalinis direktorius Andrejus Boginskis vėliau patikslino, kad Gynybos ministerija gaus šešis sraigtasparnius iki 2022 m. pabaigos.
Tačiau 2023 m. iš turimų nuotraukų iš tikrųjų žinomi tik keli Mi-28NM. Visų pirma, nėra informacijos apie pristatymus 2020 m. (o tais laikais tokios naujienos vargu ar buvo slepiamos); 2021 metais buvo pranešta apie nedidelės dviejų ar trijų sraigtasparnių partijos pristatymą.
2022 m. rugpjūčio 16 d. vykusioje ARMY parodoje Gynybos ministerija užsakė dar vieną nežinomo dydžio Mi- 28NM partiją. Tai keista, turint omenyje tik prieš trejus metus anksčiau sudarytą didelę sutartį dėl 98 sraigtasparnių. Galbūt planai buvo peržiūrėti dėl karo prieš Ukrainą.
Mi-28NM skiriasi nuo N versijos daugiausia tuo, kad turi patobulintas misijos sistemas ir ginklus. Jame pristatoma radarų sistema BRLK-28, kurią sudaro radaras N025M, sumontuotas ant rotoriaus stiebo, OPS-28M „Tor-M“ elektrooptinis bokštelis, esantis daug didesniame cilindriniame korpuse po nosimi, ir naujas SMS-550 bokštelis pilotui (sėdi priekyje). Abu įgulos nariai turi ant šalmo pritvirtintą NSTsI-V taikiklį ir ekraną.
Mi-28 karo veiksmuose
Standartiniai Mi-28N pirmą kartą dalyvavo kovinėse operacijose Sirijoje 2016 m. kovą. Rusijos pajėgos Sirijoje prarado mažiausiai du Mi-28N. Sraigtasparnis iš Budionnovsko pulko sudužo netoli Homso 2016 m. balandžio 12 d., kaip pranešama, dėl piloto klaidos skrendant naktį; įgula žuvo. Kitas sraigtasparnis sudužo 2017 metų spalio 6 dieną.
Mi-28N ir Mi-28UB virš Ukrainos veikė nuo viso masto invazijos pradžios praėjusį vasarį, nors jie matomi rečiau nei Ka-52, o tai rodo, kad jie gali būti naudojami rečiau, nors tai sunku nustatyti. Bet kuriuo atveju Ka-52 nuostoliai yra tris kartus didesni nei Mi-28 ir jau viršijo 30 sraigtasparnių. Tai galima palyginti su maždaug tuzinu Mi-28. (Bendras kiekvieno tipo sraigtasparnių, tarnautų Rusijoje iki invazijos, skaičius buvo panašus – apie 110). Paprastai sraigtasparniai Mi-28 Ukrainoje yra ginkluoti 80 mm ir 122 mm nevaldomomis raketomis, o kartais ir keturiomis prieštankinėmis raketomis 9M120 „Ataka“ (AT-9 „Spiral-2“).
Su žmogaus nešiojamomis oro gynybos sistemomis, arba MANPADS, vis labiau paplitusiomis konflikte, po kelias savaites trukusių kovų Rusijos (ir Ukrainos) sraigtasparniai pradėjo šaudyti į antžeminius taikinius, paleisdami savo nevaldomas raketas. Sraigtasparnis priartėja labai mažame aukštyje, tada paleidžia raketų salvę ir vėl greitai apsisuka mažame aukštyje. Kai raketos paleidžiamos, sraigtasparnis paprastai paleidžia raketas serijomis.
Tokio ugnies tikslumas yra mažesnis, tačiau sraigtasparnio saugumas gerokai pagerėja. Beveik visos atakos sraigtasparnių operacijos kare vykdomos taip, o atakos lėktuvai Su-25 taip pat veikia panašiai.
Naujausia Mi-28NM versija pirmą kartą buvo matyta Ukrainos kare 2022 m. spalio 15 d. „Fighterbomber“ paskelbtoje nuotraukoje pavaizduotas sraigtasparnis, tikriausiai numeris „41“, nors jis buvo grubiai nudažytas. Sraigtasparnis po sparnu turėjo paleidimo įrenginį B13L1, kuriame buvo penkios 122 mm nevaldomos raketos.
رشین گن شپ ایم آئی 28 نائٹ ہنٹر کے نئے ماڈل MI28NM کی سیریل پروڈکشن شروع ہوگئی ہے pic.twitter.com/kMQs8qU17l
— 1️⃣Point5️⃣ (@_1point5) January 16, 2023
Ant variklio antgalį dengiančio šilumos slopintuvo buvo nupiešta didelė raidė „Z“, nurodanti, kad sraigtasparnis priklausė Vakarų karinei apygardai (MD). Nieko nežinoma apie jokį operatyvinį padalinį, kuris jau yra gavęs sraigtasparnius Mi-28NM. Labiausiai tikėtina, kad Ukrainoje veikiančius Mi-28NM pilotuoja įgulos iš 344-ojo valstybinio kovinio rengimo ir skrydžio įgulų keitimo centro Toržoke. Vėliau dar keliose nuotraukose ir vaizdo įrašuose buvo matyti Mi-28NM Ukrainoje.
Galiausiai, 2023 m. sausio 14 d., „Fighterbomber“ kanalas paskelbė vaizdo įrašą, nufilmuotą iš Mi-28NM piloto kabinos per misiją naudojant LMUR raketą. Video buvo stipiriai suredaguotas ir apima dienos ir nakties veiklą.
Video of Russian Mi-28MN attack helicopters launching Izdelie 305 LMUR missiles. The footage shows them operating with Mi-8AMTSh helicopters. https://t.co/rU8EnO9LUWhttps://t.co/q8DhBdQgq8 pic.twitter.com/kWTnPGepFD
— Rob Lee (@RALee85) January 15, 2023
Vaizdo įraše pora sraigtasparnių Mi-28NM išvyksta į misiją, lydima kovinio transporto sraigtasparnio Mi-8; jo užduotis – evakuoti įgulą, jei vienas iš sraigtasparnių būtų numuštas.
Tęsinys kitame puslapyje:
Vaizdo įraše matyti Mi-28NM piloto kabinos vidus (bet ne priekinė operatoriaus vieta). Tai atrodo panašiai kaip standartinė Mi-28N kabina su dviem daugiafunkciniais ekranais, išdėstytais greta, ir pagrindinių analoginių prietaisų rinkiniu. Naujas papildymas yra ILS-28NM priekinis ekranas.
Sraigtasparnis neša dvi LMUR raketas ant dvigubo APU-L įrenginio išoriniame pilone po dešiniuoju sparnu; kitas pilonas tuščias. Neįmanoma tiksliai pamatyti, kas kabo po kairiuoju sparnu, išskyrus papildomą degalų baką. Kitame vaizdo įraše, kurį prieš kelias dienas paskelbė kanalas „Ugolok_Sitha“, Mi-28NM matomas po dešiniuoju sparnu nešantis vieną LMUR raketą su raketų paleidimo įtaisu B8V-20 ir papildomu degalų baku po kairiuoju sparnu.
Mi-28 NM Superhunter with a LMUR TV-guided missile pic.twitter.com/wYeqPKEdkG
— What's the media hiding? (@narrative_hole) January 10, 2023
LMUR raketos paleidimas
Įdomiausias pirmojo vaizdo įrašo aspektas yra LMUR raketos paleidimo seka. Pakabintas ant paleidimo įrenginio, raketos sekiklis yra uždengtas dangteliu, kuris apsaugo jį nuo purvo žemo aukščio skrydžio metu. Dangtelis pakeliamas prieš pat paleidimą. Vaizdo įraše parodyta raketa pataikė į pastatą, o tai, žinoma, nieko nereiškia – filmuota medžiaga lengvai galėjo būti iš visiškai kitokios progos.
Paleidęs raketą, Mi-28NM mažame aukštyje greitai neskrenda kita kryptimi, taip pat neleidžia raketų, ką šiame konflikte dažniausiai daro kiti sraigtasparniai. Tai rodo, kad ji buvo paleista iš didelio atstumo, už Ukrainos priešlėktuvinės gynybos diapazono ribų. Galų gale, maksimalus raketos LMUR nuotolis yra daugiau nei 15 km.
LMUR, kuris reiškia Lyogkaya Mnogotselevaya Upravlayemaya Raketa arba lengvą daugiafunkcinę valdomą raketą, taip pat žinomas kaip Izdeliye 305. Tai naujas ginklas, pradėjęs Mi-28NM bandymus 2019 m.
LMUR naujovė, palyginti su kitomis Rusijos sraigtasparnių paleidžiamomis prieštankinėmis raketomis, yra dvipusis duomenų ryšys, jungiantis raketą su sraigtasparniu. Raketa skrenda į tikslinę zoną, vadovaujama inercinio autopiloto, kurso koregavimu, kurį užtikrina palydovinės navigacijos sistema. Priartėjus prie taikinio, raketos šiluminio vaizdo ieškiklio vaizdas duomenų perdavimo ryšiu perduodamas į sraigtasparnio operatoriaus kabiną, o nukreipimo komandos perduodamos atgal į raketą. Operatorius gali pasirinkti raketos taikinį. Norėdamas susisiekti su raketa, sraigtasparnio pilotas naudoja AS-BPLA sistemą. Mi-28NM antena yra įmontuota priekinio fiuzeliažo viršuje, o Ka-52M nešioja ją ašaros formos dėtuvėje, pakabintoje po kairiuoju sparnu.
Mi-28NM Rusia terlihat membawa rudal canggih baru di Ukrainahttps://t.co/yGBXb0zUkq pic.twitter.com/njfw9PCBzB
— Airspace Review (@angkasareview) January 12, 2023
LMUR, sverianti 105 kg, įskaitant 25 kg kovinę galvutę, yra dvigubai sunkesnė už įprastas Rusijos sraigtasparnių paleidžiamas prieštankines raketas. Jos nuotolis taip pat dvigubai didesnis nei kitų Rusijos prieštankinių raketų.
Teoriškai vienas Mi-28NM galėtų nešti aštuonias LMUR raketas ant keturių dvigubų APU-L paleidimo įrenginių, tačiau sunku įsivaizduoti, kad ginklų sistemos operatorius iš tikrųjų turėtų laiko nukreipti tokį didelį raketų skaičių vieno skrydžio metu. Daugumoje turimų vaizdų matome sraigtasparnius, ginkluotus dviem raketomis.
Nors daug kas apie pažangiąją Mi-28NM versiją – ypač jos gamybą ir naudojimą – lieka neaišku, šie naujausi vaizdai aiškiai parodo, kad ji vaidina svarbų vaidmenį Ukrainos kare. Mi-28NM gali būti ne vienintelė oro platforma, kuri dabar konflikte naudoja naują LMUR raketą (specialiųjų pajėgų sraigtasparnis Mi-8MNP-2 yra kitas tikėtinas kandidatas), tačiau panašu, kad šių veiksmų, susijusių su „Havoc“, rezultatai bus labai svarbūs šio ginklo ateičiai.
Žvelgiant į tolimesnę ateitį, Mi-28NM vis dar konkuruoja su Ka-52M dėl užsakymų iš Maskvos ir eksporto klientų, taip pat gali būti taip, kad gana dideli „Kamov“ atakos sraigtasparnių parko nuostoliai gali padidinti tikimybę gauti tolesnių užsakymų dėl naujausios „Havoc“ iteracijos.