Pirmasis SSRS reaktyvinis naikintuvas – Jak-15: keista kilmė, vokiška „širdis“ ir pralaimėtas monetos metimas (Foto, Video) ()
Jak-15 buvo ankstyvas sovietų reaktyvinis naikintuvas, pradėjęs reaktyvinį amžių Sovietų Sąjungoje, nepaisant jo niūrios išvaizdos.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pasibaigus Antrajam pasauliniam karui, prasidėjo reaktyvinių lėktuvų amžius. Konfliktui pasibaigus, į dangų jau pakilo keli kariniai reaktyviniai lėktuvai, tokie kaip britų „Gloster Meteor“ ir vokiečių „Messerschmitt Me 262“. Viena šalis, kuri buvo šiek tiek atsilikusi, buvo Sovietų Sąjunga. Nepaisant visos sėkmės kare, Sovietų Sąjunga gerokai pavėlavo į reaktyvinį amžių.
RAF Sylt Station Flight Gloster Meteor F.8 WA763/18https://t.co/SDstk7NHkE
— Aviation Photo Co (@AviationPhotoCo) January 10, 2023
More Meteor images: https://t.co/1abBGlR069 pic.twitter.com/ZQSgTOGUfp
Didžioji Britanija turėjo „Meteor“ ir netrukus sukūrė „de Havilland Vampire“, o JAV – F-80.
Messerschmitt Me 262
— Skies-of-Glory (@violetpilot1) August 19, 2022
Wartime necessarily forces the fastest innovations in technology and the German forces were certainly experts at creating cutting edge tech. The Me 262 was the world's first operational jet-powered fighter aircraft. It first took flight in 1941 pic.twitter.com/OSPW41S97m
Galų gale, 1946 m. Sovietų Sąjunga į dangų pakėlė savo pirmąjį reaktyvinį naikintuvą – Jak-15. Jis buvo neįprastai keistas, nes buvo tiesiog ankstesnis naikintuvas Jak-3 su stūmokliniu varikliu, kurio į fiuzeliažą buvo įkištas reaktyvinis variklis. Kaip ir daugelis sovietinių orlaivių, Jak-15 buvo įdomios konstrukcijos, kurios įgyvendinimas buvo gana grubus. Tačiau tai buvo tramplinas rusams prisijungti prie reaktyvinio lėktuvo amžiaus ir sužinoti, kas tai yra.
Kaip atsirado Jak-15
Jak-15 buvo pradėtas kurti 1945 m. balandį. Liaudies komisarų taryba įsakė „Jakovlevo“ konstravimo biurui, vienam geriausių Rusijos orlaivių gamintojų, sukurti vienvietį reaktyvinį naikintuvą. Tačiau lėktuve nebuvo rusiško variklio, todėl „Jakovlev“ buvo liepta naudoti vokišką „Jumo 004“ variklį. Daugelis iš tikrųjų buvo užgrobti karo pabaigoje kartu su vokiečių lėktuvais ir jų projektavimo planais. „Jakovlev“ labai norėjo priimti iššūkį, bet norėjo sutaupyti kuo daugiau laiko. Taigi jie sugalvojo idėją.
S-49(斯)
— 陸海空の兵器bot (@heiki_bot) January 18, 2023
WW2後にユーゴスラビアのイカルス社で開発されたレシプロ戦闘機。Yak-9と部分的にはYak-3をモデルにして設計され、約130機が生産された。本機は同国の戦後の航空産業復興に大きく貢献した。 pic.twitter.com/Q9ClxIQAMq
Konstruktoriai paėmė naikintuvą Jak-3 su stūmokliniais varikliais – stūmoklinis variklis buvo pašalintas, o reaktyvinis variklis buvo sumontuotas po priekiniu fiuzeliažo, kad jo išmetamosios dujos išeitų po fiuzeliažo viduriu. Fiuzeliažo apačioje taip pat buvo pridėtas šilumos skydas, padedantis jį apsaugoti. Iš tikrųjų nebuvo padaryta jokių sparnų pakeitimų, išskyrus oro įleidimo angų pašalinimą, o orlaivio fiuzeliažas taip pat buvo pakeistas nedaug. Bandymai parodė, kad aušinimo radiatorius buvo kiek per trumpas, nes variklio išmetamosios dujos ištirpdė galinio fiuzeliažo duraliuminio dangą ir galinio rato guminį dirželį!
Jak-15 pirmą kartą pakyla į dangų
Įdomu tai, kad Jak-15 tuo metu turėjo varžovą – MiG-9. Istorija byloja, kad 1946 m. balandžio 24 d. buvo metama moneta, siekiant nustatyti, kuris orlaivis turėtų skristi pirmasis, ir MiG komanda laimėjo šį metimą. Abu lėktuvai skrido tą pačią dieną, tačiau Jak-15 pakilo praėjus kelioms minutėms po MiG-9. Nors MiG-9 buvo „grynakraujis“ reaktyvinis lėktuvas, jis turėjo rimtų konstrukcijos trūkumų, pavyzdžiui, šaudant iš pabūklų, varikliai galėjo užsidegti, ir, nepaisant dviejų variklių, jis buvo sunkesnis už Jak, todėl našumas nebuvo geresnis.
19 April 1946. The Mikoyan-Gurevich MiG-9 'Fargo', prototype of the first Soviet turbojet fighter powered by two BMW 003A turbojets performed a 13 ft. "hop". pic.twitter.com/6pDm0tiPxi
— Ron Eisele (@ron_eisele) April 18, 2022
Jak-15 bandymai buvo baigti tų pačių metų birželio 22 d., tačiau programa buvo pakankamai sėkminga, todėl netrukus buvo paskelbtas naujas reikalavimas dar dviem jakams su rusiškais RD-10 varikliais. Iki 1946 m. gruodžio mėn. Jak-15 pagaliau buvo užsakytas gaminti, o iki 1947 m. pabaigos „Jakovlev“ iš viso pagamino 280 pavyzdžių, neįskaitant orlaivio prototipo. Jak-15 pasirodė esąs manevringas naikintuvas, kuris 1940-ųjų pabaigoje buvo naudojamas su neformaliomis akrobatinio demonstravimo komandomis, o taip pat buvo sukurta mokomoji orlaivio versija Jak-21.
Jak-15 virsta Jak-23
Jak-15 turėjo trumpą įveikiamą atstumą ir nepatogų galinį ratą, todėl „Jakovlev“ pradėjo kurti patobulintą versiją. Ja tapo Jak-17 su didesne uodega ir trirate važiuokle, o tada į Jak-23 – lėktuvą, varomą „Rolls-Royce Derwent“ varikliu. Šis naikintuvas turėjo naują sparną, uodegą, ginkluotę žemiau nosies ir visiškai ištraukiamą priekinį ratą. Tai buvo žymus Jak-15 patobulinimas. Tačiau „Mikojan-Gurevich“ kompanija šoktelėjo į priekį su MiG-15 ir tik 310 Jak-23 vienetų bus pagaminta prieš sustabdant gamybą.
8 July 1947. First flight of the Yakovlev Yak-23 'Flora', Soviet jet fighter. pic.twitter.com/MvwkheZTXC
— Ron Eisele (@ron_eisele) July 7, 2020
Sovietų Sąjunga nauja era
Nors MiG-9 jį įveikė, Jak-15 Sovietų Sąjungai padėjo įžengti į naują erą. Tai buvo pirmasis tikrai sėkmingas sovietų reaktyvinis naikintuvas ir įrodė šalies orlaivių konstruktoriams, kad reaktyviniai lėktuvai gali dirbti. Jis tikrai turėjo problemų, tokių kaip stūmoklinio variklio kilmė ir nepatogus valdymas ant žemės. Tačiau tai buvo svarbus žingsnis šaliai, kuri netrukus atsiliks nuo Vakarų.
Šiandien išlikęs tik vienas Jak-15 pavyzdys, primenantis pirmąsias sovietinių reaktyvinių lėktuvų dienas
MiG-15. Like other early gen jet fighters it has that weird barrel design that just looks comical
— oh, chenry 🐀 (@oh_chenry) January 17, 2023
But at the time it out classed everyone in the sky pic.twitter.com/BUxLNStaXs