Kritinė padėtis: kažkas nutiko su F-35 varikliais (Video) ()
Dar 2020 metais F-35 varikliuose buvo nustatyta vibracijos problemų. Tačiau „Pratt & Whitney“ vibraciją pavadino „harmoniniu rezonansu“.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
2020 m. kovą atliekant išankstinius F-35 daugiafunkcio 5 kartos naikintuvo bandymus, sugedo orlaivio variklis. O 2022 m. gruodį F-35B nepavykus sėkmingai nusileisti Teksase, buvo nustatyta, kad F-35 jėgainė prieš gedimą nemaloniai vibravo.
„Defense News“ apžvalgininkai pasakojo, su kokiomis problemomis susidūrė naujausio naikintuvo kūrėjai.
Žurnalistai kreipėsi į „Pratt & Whitney“, priklausančią „Raytheon“, gaminančiai F-35 orlaivių F135 variklius. Jie teigė, kad po incidento 2020 metais iš karto informavo Programų valdymo biurą (JPO), o po to karinės tarnybos pradėjo pilną orlaivio inžinerinį tyrimą.
F135 variklio vibracija
Po keturis mėnesius trukusio tyrimo inžinieriai padarė išvadą, kad orlaivio varikliams reikia papildomų patobulinimų, nes jie turėjo vibracijos problemų. Tačiau ši variklio problema, kurią „Pratt & Whitney“ vadina „harmoniniu rezonansu“, taip pat sukėlė F-35B avariją 2022 m. gruodžio 15 d. Teksase. Ir nors po to Pentagonas sustabdė naujų F-35 variklių tiekimą ir naujų orlaivių gamybą, 2023 metų kovo 14 dieną pristatymai buvo atnaujinti.
Bendrovė teigė, kad gruodžio mėn. įvykęs incidentas praėjo „bandymų, patikros ir taisomųjų procedūrų“ etapą, kuris buvo pradėtas 2020 m. sugedus varikliui. Tačiau jie iškart pridūrė, kad incidentas Teksase „leido įgyti naujų žinių, kurios pirmą kartą atsiskleidė skrydžio bandymų metu“.
Tuo tarpu Pentagonas stengiasi atnaujinti reaktyvinius variklius, kad būtų padidinta galia ir būtų geresnis jo aušinimas. Kaip alternatyvą kariuomenė svarstė „General Electric Aviation“ variklį, bet galiausiai atmetė jį kaip per brangų, palyginti su „Pratt & Whitney“ varikliu.
Sovietų inžinierių palikimas
Daroma prielaida, kad F135 variklių problema slypi sovietinių technologijų palikime, kurios buvo naudojamos Jak-141 lėktuve, kuris galėjo kilti tiek horizontaliai, tiek vertikaliai dėl variklio antgalio, nukreipto žemyn 90 laipsnių kampu.
Tikriausiai amerikiečių inžinieriai užbaigė Jakovlevo projektavimo biuro, su kuriuo bendradarbiavo 1991–1997 m., idėjas, ypač todėl, kad jie patys pripažino Jak-141 plėtros įtaką (apie kurį išsamiai jau rašėme). Tačiau „Pratt & Whitney“ specialistai kardinaliai pakeitė orlaivio variklio sukamojo antgalio konstrukciją, todėl apie priežastinį ryšį su sovietiniais pokyčiais galima kalbėti tik hipotetiškai.