Vietoje laivyno pažibos - vien didžiulė našta: bandymas nurašyti lėktuvnešį tampa dideliu galvos skausmu tiek Brazilijai, tiek ir Prancūzijai (4)
Paskutiniame praeito amžiaus dešimtmetyje Brazilijos ekonominiai rodikliai šovė tiesiu taikymu į viršūnes. Biudžete atsiradę pinigai šalies valdžiai leido pasvajoti apie reikšmingas investicijas. 2000 metais nuspręsta, kad augančiai pasaulinei galiai nebedera naudoti dar II pasaulinio karo laikų lėktuvnešio. Naujuoju pasirinktas Prancūzijoje pastatytas „Foch“ su garo katapulta.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pirkimo metu lėktuvnešis jau buvo nebe naujas, o skaičiuojantis 4-ą dešimtį. Vis tik galimybė įsigyti garo katapultą brazilams atrodė labai patrauklu. Katapulta padeda su didele jėga išsviesti į orą denio kylantį lėktuvą. Daugiau jėgos kylant leidžia kilti su daugiau ginkluotės. Technologija tokia sudėtinga, kad ją naudojančių šalių sąrašas susideda vos iš dviejų pavadimų: JAV ir Prancūzijos.
Vakarietiškų technologijų pilnas laivas atrodė būsiąs laivyno pažiba, tačiau džiaugsmas truko neilgai. 2005 metais variklių patalpoje kilo gaisras. Pažudė jūreivį, nuo karščio sprogo garo turbinų sistema, reikalinga laivo judėjimui užtikrinti. Remontas su modernizavimu užsitęsė penkerius metus.
2012 metais kilo dar vienas viską niokojantis gaisras. Vienintelį savo lėktuvnešį Brazilija dar bandė remontuoti, bet galiausiai nuleido rankas 2017 metais. Nuo tada nurašytas „São Paulo“ leidžia dienas Rio de Žaneiro uoste. Ateitis neatrodo šviesi. Įpykę valdininkai norėtų laivą parduoti metalo supirkėjams bandydami atgaudami bent menkutę dalį to ką išleido.
Skaičiuojama, kad per 16 tarnybos metų Brazilijos laivyne „São Paulo“ vos 206 dienas praleido jūroje. Nuplaukė tik 85 tūkstančius kilometrų, o nuo denio įvyko vos 566 naikintuvų pakilimai.
Brazilija labai nori laivą parduoti, tačiau to padaryti be pirmųjų savininkų pritarimo negalima. Prancūzų įsitraukimo reikalavimas įrašytas pirkimo-pardavimo sutartyje. Praeito amžiaus viduryje statytame laive daugiau nei 900 tonų asbesto, daug sunkiųjų metalų. Visos toksiškos medžiagos turi būti sutvarkytos tinkamai, tačiau užduotis yra ne iš lengvųjų.
2005 metais Prancūzija demontavimui pardavė laivą dvynį „Clemenceau“. Lėktuvnešis turėjo būti išardytas Indijoje. Gamtosaugos aktyvistai iškėlė tarptautinį skandalą. Indijos aktyvistai kreipėsi į Indijos aukščiausiąjį teismą, kad pastarasis uždraustų lėktuvnešiui įplaukti į Indijos teritorinius vandenis. Byla buvo laimėta. „Clemenceau“ teko sugrįžti į Prancūziją. Išardyti pavyko tik 2009 metais kuomet demontavimo darbus sutiko atlikti Didžiojoje Britanijoje įsikūrusi įmonė.
Skandalo įkarštyje buvo prisiminta Bazelio konvencija, kuri draudžia toksiškų medžiagų pergabenimą iš išsivysčiusių valstybių į trečiojo pasaulio šalis. Baiminamasi, kad nei statykla nei Indijos valstybė nesugebės sutvarkyti šimtų tonų toksiškų medžiagų.
Griežti demontavimo vietos bei vietos atitikties reikalavimai (išardymas turi būti atliktas ES šalyse) lėmė, kad aukcione norą varžytis išreiškė vos vienas pirkėjas. Nesitikėdami gauti palankaus pasiūlymo brazilai pardavimą atšaukė. Ar seks dar vienas bandymas ar bus įsiklausyta į muziejininkų norus lėktuvnešį paversti jūrų muziejų. Kartu tai būtų aplinkai draugiškesnis sprendimas nei bandymas demontuoti.