Gąsdinanti prognozė: panašu, kad 2025 m. skraidys tik kas penktas F-35 naikintuvas - apie šią problemą žinojo visi, bet vis tiek buvo stipriai prašauta su skaičiavimais (1)
„F-35 Demo Team“ – yra viena iš nedaugelio skraidymo trupių pasirodanti aviacijos šventėse su naujausiu amerikietišku naikintuvu „F-35“. Daugeliui žmonių, tai vienintelė proga pamatyti šį orlaivį atliekantį akrobatinius manevrus. Nenuostabu, kad gerbėjai nuliūdo sužinoję apie trupės planus trečdaliu sumažinti pasirodymų skaičių 2021 metams. Priimtas sprendimas tėra tik opios problemos ledkalnio viršūnė.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Penktos kartos lėktuvai tikri inžinerijos stebuklai. Pavyzdžiui „Pratt & Whitney“ sukurti varikliai „F135“. Itin galingi varikliai privalo veikti itin karštomis sąlygomis. Geresnis aušinimas į aplinką išskirtų daugiau šilumos, tai galėtų padėti priešams lengviau aptikti naikintuvą, todėl „F-35“ variklis privalo veikti ekstremaliomis sąlygomis. Tokiomis kokių negalėtų tverti kiti.
Prie itin aukštų temperatūrų pradeda lydytis net tvirčiausi metalai, pavyzdžiui iš titano padarytas turbinos sraigtas. Kad taip nenutiktų „Pratt & Whitney“ sukūrė specialią dangą kuria padengtos detalės geba tverti didesnį karštį. Būtent ji tapo naujausiu galvos skausmu. Kad padengimas nebus ilgaamžis žinojo visi, bet buvo stipriai prašauta su skaičiavimais.
Danga pradėjo trupėti ankščiau nei tikėtasi. Aižėjimas nekelia skrydžio saugumo problemų. „F-35“ gali kilti, tačiau eksploatuojant naikintuvą su pažeista danga daroma didelė žala variklio ilgaamžiškumui. Toks variklis turi būti išmontuojamas ir išsiunčiamas į gamyklą remontui. Bet ir čia susiduriame su bėda. Vietoje norimo 122 dienų termino per kurį variklis pataisytomas, dabari darbai trunka net 200 dienų.
Šiai dienai pagaminta daugiau nei 600 šios serijos naikintuvų ir bus gaminama dar daugiau. Jais ginkluojasi ne tik amerikiečiai, kitos NATO šalys, bet ir Izraelis, Japonija, Pietų Korėja. Naujai gaminamiems orlaiviams reiks naujų variklių. Tuo pačiu į gamyklas plūs vis daugiau panaudotų variklių, kuriuos reiks aptarnauti.
JAV jau susiduria su variklių trūkumu nuo praeitų metų vidurio. Kol kas trūkumai sudaro tik 5-6% reikiamo kiekio. Iki bus rastas sprendimas nuspręsta taupyti skrydžių valandas. Sumažintas akrobatų trupės pasirodymų skaičius yra labiausiai pastebimas dalykas. Tikėtina, kad bus taupomi ir karinių pajėgų skrydžiai. Bloomberg naujienų tarnyba skelbia, kad jei problema nebus išspręsta, 2025 metais net 20% turimų naikintuvų bus be variklių.
„Pratt & Whitney“ tikina, kad jau atlieka problemos sprendimų paiešką. Dar 2020 m. pristatė pakeitimus turbinų gamybos linijose. Bandys apmokyti daugiau techninio personalo. Taip pat didins jėgainės remontui reikalingų įrankių kiekius. Šie sprendimai neprailgins variklio tarnavimo laiko, bet bent jau sumažins dėl to susidarančią problemą.