Afganistane, Libijoje ir Sirijoje. Eros pabaiga. Nelauktas posūkis. Kas nutiko (Foto, Video) ()
Po 35 metų tarnybos Italija nusprendė atsisakyti AMX A-11 „Ghibli“ lėktuvų.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Šis lėktuvas buvo sukurtas devintajame dešimtmetyje, bendradarbiaujant Italijai ir Brazilijai. Lėktuvas buvo puikiai įvertintas kaip sėkminga kovinė mašina, tačiau italai nusprendė nutraukti visų 25 vis dar veikiančių AMX lėktuvų aptarnavimą.
AMX lėktuvas yra žvalgybos ir atakos lėktuvas, kurį kartu sukūrė Italija ir Brazilija. Iš pradžių jį savarankiškai sukūrė Italija, kuriai reikėjo lengvo vieno variklio lėktuvo, galinčio pakeisti senstančius „Aeritalia G.91“ ir „Lockheed RF-104G Starfighter“.
Vienas iš naujo dizaino reikalavimų buvo galimybė pakilti nuo trumpų ar pažeistų kilimo ir tūpimo takų. 1987 m. Brazilijos „Embraer“ prisijungė prie Italijos bendrovės „Aeritalia“ vykdomų plėtros darbų – buvo įkurtas „AMX International“ konsorciumas.
𝟏𝟗𝟖𝟗 - 𝟐𝟎𝟐𝟒, 𝟑𝟓 𝐚𝐧𝐧𝐢 𝐝𝐢 "𝐠𝐥𝐨𝐫𝐢𝐨𝐬𝐚 𝐜𝐚𝐫𝐫𝐢𝐞𝐫𝐚" 𝐩𝐞𝐫 𝐥'𝐀𝐌𝐗
— Aeronautica Militare (@ItalianAirForce) April 5, 2024
Questa mattina al 51° Stormo abbiamo salutato il jet aero-tattico #AMX andato in pensione dopo anni di intensa attività, sia in territorio nazionale che all’estero.#AeronauticaMilitare pic.twitter.com/g1YDIQeOI4
Pradiniuose planuose buvo numatyta pagaminti beveik 300 orlaivių, tačiau galiausiai 1986–1999 m. Italijai buvo pagaminti 136 AMX orlaiviai (kur jie buvo pavadinti A-11 „Ghibli“), o Brazilijai – 57.
Italijai ir Brazilijai skirti lėktuvai skyrėsi aviacijos elektronika ir ginkluote. Itališkoje versijoje lėktuvas buvo ginkluotas 20 mm 6 vamzdžių M61A1 „Vulcan“ pabūklu, o braziliškas variantas yra ginkluotas dviem 30 mm „Bernardini Mk-164“ pabūklais.
Nuo 1989 metų itališkomis spalvomis skraidantys AMX lėktuvai dalyvavo daugybėje ginkluotų konfliktų, kur pasirodė labai sėkmingai. AMX orlaiviai dalyvavo karinėse operacijose Afganistane, Libijoje, Sirijoje ir kitur.
Italija ir Brazilija atnaujino savo lėktuvus atskirai, todėl jie buvo nesuderinami įrangos atžvilgiu.
AMX lėktuvas yra 13,3 metro ilgio, sparnų plotis siekia 8,9 metro, o svoris 6,7 tonos. Jis varomas vienu „Rolls-Royce Spey 807“ varikliu ir pasiekia iki 0,85 macho greitį.
AMX pasirodė sėkmingas lėktvas, tačiau užsienio užsakymų jis nelaimėjo – lėktuvas į rinką pateko po Šaltojo karo pabaigos, kai specializuoti atakos ar lengvieji koviniai lėktuvai nebuvo populiarūs.
Italijai pasitraukus iš AMX orlaivių, Brazilija liks vienintelė jų naudotoja ir planuoja eksploatuoti šiuos lėktuvus bent iki 2027 m.