Paskutinė erdvėlaivio „Endeavour“ kelionė (Video)  (0)

JAV daugkartinio naudojimo erdvėlaivis „Endeavour“, įveikęs visas Los Andželo miesto gatvių kliūtis sėkmingai nukeliavo į savo nuolatinę vietą muziejuje.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Erdvėlaivis savo paskutinę kelionę pradėjo penktadienį paryčiais, kai išriedėjo iš Los Andželo tarptautinio oro uosto ant 160 ratus turinčios platformos maršrutu, pažymėtu rombo pavidalo ženklais su užrašu „Erdvėlaivio pervežimas“.

Penktadienį vakare jis buvo sustabdytas; pervežimo brigados užtruko kelias valandas, kol užkėlė „Endeavour“ ant lengvesnės transportavimo platformos. Apie vidurnaktį jis pradėjo kelionę per viaduką virš 405-osios automagistralės - vieną iš sudėtingiausių šio pervežimo etapų dėl kosminio aparato dydžio ir tilto pločio.

Erdvėlaivio platformą per Mančesterio bulvaro viaduką tempė pikapas „Toyota Tundra“, o jo gamintojai šį procesą filmavo televizijos reklamai, gavę specialų leidimą. Reklamos kūrėjai veiksmo vietą pavertė kino studijos aikštele, įrengę specialų apšvietimą, garso ir filmavimo įrangą.

Policija buvo sustabdžiusi eismą po viaduku, kol per jį apie tris minutes buvo vežamas erdvėlaivis. Ruošiantis pervežimui, brigados turėjo išmontuoti elektros linijas, todėl apie 400 gyventojų Inglvudo rajone kelioms valandoms liko be elektros. Kitapus viaduko darbininkai pradėjo ilgai trunkančius perkėlimo ant pradinės transportavimo platformos darbus, tad „Endeavour“ vėl pajudėjo šeštadienį paryčiais.

Dar vienas kliuvinys laukė vėliau šeštadienį, kai „Endeavour“ buvo vežamas per siaurą gyvenamojo rajono gatvę tarp daugiaaukščių pastatų abiejose pusėse. Erdvėlaivio sparnai slinko visai šalia laiptinių, todėl gyventojams buvo nurodyta likti namuose, kol erdvėlaivis pravažiuos.

„Endeavour“ pervežimui buvo reikalinga speciali priekaba, paprastai naudojama naftos gavybos platformų arba tiltų konstrukcijoms ir kitokiai sunkiai įrangai pervežti. Priekabos ratai gali sukiotis bet kuria kryptimi, todėl erdvėlaivis gali aplenkti kliūtis. Pervežimo operatorius eina šalia platformos, valdydamas jos judėjimą specialiu pulteliu. Keli darbuotojai eina sparnų priekyje, dairydamiesi kliūčių.

Prieš „Endeavour“ kelionę miesto gatvėmis teko nupjauti apie 400 medžių, perkelti elektros laidus ir telefono linijas, taip pat pakloti plienines plokštes, saugančias gatvių dangą ir požemines komunikacijas.

„Endeavour“ vežamas daugiausiai plačiais prospektais, kai kada daugelio eismo juostų keliais. Atlikus paruošiamuosius darbus, kai kurias procedūras teko atlikti jau pervežimo metu - pavyzdžiui, išjungti elektrą pakeliui esančiose linijose.

Pervežimo maršrutas buvo parinktas atmetus visus kitas galimybes. Jeigu būtų nuspręsta erdvėlaivį išmontuoti dalimis, tai būtų sugadinę jo trapias karščio skydo plokšteles. Taip pat nebuvo įmanoma jo perskraidinti sraigtasparniu arba vežti vien automagistralėmis, nes „Endeavour“ netilptų po viadukais. Manoma, kad jo pervežimas per miestą kainuos daugiau nei 10 mln. dolerių.

Penktadienį šimtai fotografuojančių žiūrovų, tarp kurių buvo atsivedusių vaikus, stebėjo, kaip 77 tonas sveriantis „Endeavour“ lėtai slinko gatvėmis. Erdvėlaivio uodega buvo iškilusi aukščiau gatvės žibintų, o sparnai dengė gatvės važiuojamąją dalį.

Paskutinės kelionės metu erdvėlaivis įveikė 19 kilometrų atstumą ne didesniu nei 3 kilometrų per valandą greičiu iki savo paskutinės stotelės: Kalifornijos mokslo centro, kur jis jau netrukus taps pagrindiniu naujos ekspozicijos eksponatu.

Nors kelionės pradžioje iškilo kai kurių nesklandumų ir atidėliojimų, jo vežėjai pademonstravo puikius automobilio statymo įgūdžius, įstumdami erdvėlaivį atbulą į vieno prekybos centro aikštelę, kur jis buvo perkeltas ant kitos platformos, stebint džiūgaujančiai miniai. „Mums dar neteko pervežti nieko panašaus“, - sakė šiam žygiui nusamdytos pervežimų bendrovės atstovas Jimas Hennessy (Džimas Henesis).

Žiūrovai užplūdo automobilių aikštelę Vestčesterio rajone, kad galėtų pamatyti „Endeavour“, kurį saugojo policija, privatūs apsaugininkai ir statybininkų brigados.

Šeimos gydytoja Janet Dion (Džanet Dion), gyvenanti netoliese esančiame Manhatan Biče, gėrėjosi erdvėlaiviu, kurio išorė buvo paveikta kosmose nuskrietų milijonų kilometrų ir daugiau nei dviejų dešimčių tūpimų Žemėje. „Galima pajusti didybę tų vietų, kur jis pabuvojo“, - sakė J.Dion, nenuleidžianti akių nuo karščio skydo plokštelių, saugančių erdvėlaivį nuo perkaitimo grįžtant į Žemę.

Pervežimų bendrovės mechanikas Jamesas Nieuwdorpas (Džeimsas Njovdorpas) matė paskutinį „Endeavour“ skrydį per Kaliforniją ir atvyko dar kartą jo stebėti, prieš erdvėlaiviui tampant muziejaus eksponatu. Vyras džiaugėsi, kad erdvėlaivis paskatino nepažįstamus žmones susirinkti kartu. Tarp žiūrovų buvo jaučiama „didelė brolybė - tei retai matoma mūsų dienomis“, sakė jis.

Penkiaaukščiam pastatui prilygstančio erdvėlaivio pervežimas tapo dideliu iššūkiu, kuris buvo planuojamas beveik metus. Kai kuriose vietos 24 metrų pločio sparnai turėjo praslinkti virš šaligatvių, todėl policija pakeliui laikinai stabdydavo pėsčiųjų eismą.

„Space Shuttle“ tipo erdvėlaivių pagrandukas „Endeavour“ pakeitė „Challenger“, kuris sprogo kildamas 1986 metais su septynių astronautų įgula. Jis 25 kartus riaumodamas kilo nuo starto aikštelės, apskriejo Žemę beveik 4 700 kartų ir sukorė apie 198 mln. kilometrų.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: alfa.lt
(0)
(0)
(0)

Komentarai (0)

Susijusios žymos: