Peržengus mirties slenkstį: septyni dažniausi potyriai (9)
Pamatyti šviesą tunelio gale yra bene populiariausias mirties suvokimas. Tačiau pasirodo vis keistesnių pasakojimų, ką žmonės patiria priartėję prie mirties slenksčio.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Mokslininkai įvardijo septynias pagrindines temas:
1. Baimė.
2. Gyvūnų ir augalų vaizdiniai.
3. Ryški šviesa.
4. Smurtas ir persekiojimas.
5. Deža vu.
6. Šeimos narių vizijos.
7. Po širdies smūgio įvykusių įvykių atsiminimas.
Šie potyriai galėjo svyruoti nuo itin bauginančių iki palaimingų. Kai kurie žmonės pasakojo, kad jautė baimę ar lyg kas juos persekiotų. Vienas žmogus pasakojo: „Dalyvavau ceremonijoje... ir ta ceremonija buvo susijusi su sudeginimu. Ten buvo keturi vyrai ir aš, ir kuris iš mūsų būtų sumelavęs, tas būtų sudegintas... Mačiau, kaip buvo sudeginti vyrai stačiuose karstuose.“
Kitas žmogus prisiminė, kaip buvo „tempiamas per gilų vandenį“, o kitas pasakojo, jog „man buvo pasakyta, kad mirsiu ir kad greičiausias būdas yra pasakyti paskutinį trumpą žodį, kokį galėjau prisiminti.“
Kiti žmonės jautėsi visiškai priešingai. 22 proc. sakė, kad jautė „ramybę ir palaimą“. Kai kurie matė gyvūnų ar augalų: „visokių augalų, bet nebuvo gėlių“ arba „liūtų ir tigrų“. Dar kiti mėgavosi „ryškia šviesa“ arba susitiko su šeimos nariais.
Buvo ir žmonių, kurie teigė pajutę stiprų deža vu: „Jaučiau, kad žinojau, ką žmonės padarys, prieš jiems tai padarant.“ Nemažai žmonių teigė, jog tarsi paaštrėjo visi pojūčiai, išsikraipė laiko suvokimas, o taip pat jie pajuto paliekantys savo kūną.
Nors „visiškai aišku, kad žmonės kažką patiria savo mirties akimirką“, S. Parnia sako, kad tai, kaip žmonės interpretuoja savo potyrius visiškai priklauso nuo jų kilmės ir auginimo bei iki tol buvusių įsitikinimų. Pavyzdžiu, atgaivintas indas gali pasakyti, kad matė Krišną. O koks amerikietis gali patirti tą patį, bet pasakyti, kad matė Dievą.
„Jeigu JAV vidurio vakaruose gyvenantis vyras savo vaikui pasakys „Kai tu mirsi, pamatysi Jėzų, ir jis bus kupinas meilės ir užuojautos“, tuomet jis tikrai tą ir pamatys, – sako S. Parnia. – Jis sugrįš ir pasakys „Tėti, tu buvai teisus. Aš tikrai mačiau Jėzų!“. Bet ar kuris nors iš mūsų iš tikrųjų galime atpažinti Jėzų ar Dievą? Jūs nežinote, kas yra Dievas. Aš nežinau, kas yra dievas.“
„Visi šie dalykai – siela, rojus ir pragaras, neįsivaizduoju, ką jie reiškia, ir veikiausiai gali būti tūkstančiai interpretacijų, priklausančių nuo to, kur žmogus gimė ir kaip jis užaugo. Labai svarbu iš šios srities pašalinti religiją ir užtikrinti objektyvumą“, – konstatavo S. Parnia.
Šiai mokslininkų komandai nepavyko nustatyti vieno dalyko, kuris leistų nuspėti, kuris žmogus, tikėtina, prisimins ką nors po „beveik mirties“. Be to, sunkiai galima paaiškinti, kodėl vieni žmonės patiria kažką bauginančio, o kiti – euforiją. S. Parnia taip pat pabrėžia, kad „beveik mirtį“ patyrusių žmonių tikrai yra daugiau negu rodo šio tyrimo skaičiai.
Tačiau daugelis žmonių atsigavę nieko nebepamena dėl didžiulio smegenų tynimo, kuris įvyksta po širdies sustojimo. Arba dėl stiprių vaistų, kurie leidžiami ligoninėje. Ir net jeigu žmonės nieko nepamena, tokie potyriai gali juos veikti pasąmonėje. S. Parnia turi hipotezę, kad būtent dėl to kai kurie atsigavę žmonės nebebijo mirties ir tampa dideliais altruistais. O kitiems, priešingai, gali išsivystyti potrauminio streso sindromas.
S. Parnia ir jo kolegos žada naujų mirties tyrimų. Jie tikisi, kad jų darbas padės pakeisti tradicinį mirties suvokimą ir leis atskirti jį nuo religijos ir skepticizmo. Jie mano, kad mirtis turi būti vertinama kaip bet koks kitas mokslo objektas. „Bet kuris pakankamai objektyviai mąstantis žmogus sutiks, kad tai yra sritis, kurią reikia toliau tirti. Turime priemonių ir technologijų. Atėjo laikas tai padaryti“, – pabrėžė S. Parnia.