Eismo dalyviai, nors ir be automobilių (0)
Rugsėjo pirmoji pažymi ne tik vasaros pabaigą, bet ir naujo sezono pradžią, kai į miestus po atostogų grįžta studentai, moksleiviai bei jų tėveliai. Gatvėse akivaizdžiai padaugėja automobilių, šaligatviai prisipildo pėsčiųjų ir vėl kyla tylus konfliktas tarp abiejų pusių.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Dėmesys mažiesiems
Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdybos Kelių patrulių rinktinės vadas Marius Putrimas pripažino, kad kelių patruliams rugsėjis kasmet yra sudėtingiausias laikas.
Pašnekovo teigimu, Kelių policija įvertino, kad rugsėjo pradžioje transporto srautai neišvengiamai išauga, o kartu padidėja ir nelaimių rizika.
Ypač vairuotojai raginami atkreipti dėmesį prie mokyklų. "Prie mokymo įstaigų vairuoti reikėtų itin atsargiai. Vaikai, paaugliai po vasaros atostogų gali būti dar išsiblaškę ir bėgti per gatvę neleistinose vietose", - įspėjo M.Putrimas.
Pasak jo, policija visą rugsėjį skirs daugiau dėmesio eismo saugumui gerinti, o ypač daug dėmesio bus skirta apsaugoti vaikams. Mažieji eismo dalyviai kartais neįvertina, kokį pavojų gali kelti artėjantis automobilis, todėl prie dalies mokyklų ir darželių patruliuos policijos pareigūnai.
"Eismo įvykių priežastys nuolat analizuojamos, todėl mes žinome, kuriose gatvių vietose kyla daugiau problemų. Bet prie kiekvienos sankryžos ar perėjos pareigūno nepastatysime, todėl tikimės pačių vairuotojų sąmoningumo", - teigė M.Putrimas.
Abipusė atsakomybė
Tačiau visos atsakomybės ant vairuotojų pečių užkrauti negalima. Tarp pėsčiųjų ir vairuotojų turi būti abipusė pagarba, nes abi pusės atsakingos, kad neįvyktų susidūrimų. Nelaimei įvykus kaltųjų ieškoti bus per vėlu.
“Įžengti į važiuojamąją dalį pėstiesiems galima tik po to, kai jie įvertina artėjančios transporto priemonės greitį ir įsitikina, kad automobilis spės sustoti”, - aiškino mokomosios svetainės KETbilietai.lt kūrėjas, profesionalus vairavimo mokytojas Paulius Jankūnas. Jis akcentavo, kad perėja nesuteikia visiškos pirmenybės – pėstysis pats turi įvertinti ar vairuotojas jį pastebi, ar spės sustoti, ypač jei yra slidu. Eidamas per kelią, sudarytą iš daugiau nei vienos eismo juostos viena kryptimi, pėstysis turi įsitikinti, kad jį praleidžia ne tik pirma eismo juosta važiuojantis vairuotojas, bet ir kitose juostose ta pačia kryptimi lekiantys automobiliai. Pašnekovo teigimu, šviesiu paros metu daugiausiai pėsčiųjų sužalojama būtent tokiomis aplinkybėmis.
Tamsiu paros metu daugybė pėsčiųjų nukenčia, jei yra neprisisegę atšvaitų ar dėvi tamsius, šviesos neatspindinčius drabužius. Tamsiai apsirengę žmonės vairuotojams yra praktiškai nepastebimi. Susisiekimo ministerijos duomenimis, pėstysis su atšvaitu pastebimas iš penkis kartus didesnio atstumo nei neturintis atšvaito.
Tėvų vaidmuo
Labai svarbu, kad atšvaitus nešiotų vaikai, nes mažiausiems pėstiesiems paprastai sunkiau patiems pasirūpinti savo saugumu gatvėje.
KETbilietai.lt specialistas P. Jankūnas patarė tėvams prieš naujų mokslo metų pradžią dar kartą priminti savo atžaloms kaip reikia elgtis gatvėje. “Pirmomis mokslo metų dienomis rekomenduojama vaiką nuvesti į mokyklą ir taip parodyti saugiausią kelią. Kartu reikia paaiškinti, kaip reikia elgtis einant per gatvę. Labai svarbu priminti, kad jokiu būdu per ją nebėgtų, o žvalgytųsi ir greitu žingsniu eitų per perėją”, - komentavo pašnekovas.
Automobilis mieste per sekundę nuvažiuoja 14 metrų. Per 5-10 sekundžių eismo situacija gatvėje gali kardinaliai pasikeisti. O šios kelios sekundės trunka tiek pat, kiek pasakyti kelis žodžius draugui ar parašyti SMS žinutę. Tokiu pavyzdžiu tėvai galėtų padėti vaikams iš tiesų suprasti, kad net trumpam nukreipus dėmesį nuo gatvės žengti į ją yra išties pavojinga.
Ne tik vaikams, bet ir suaugusiems reikėtų atkreipti dėmesį į savo elgesį išlipus iš visuomeninio transporto. P. Jankūnas priminė, kad išlipus iš maršrutinio transporto jokiu būdu negalima eiti per gatvę pro autobuso ar troleibuso priekį, nes tada pėsčiojo nemato kitų automobilių vairuotojai, o iš stotelės pajudėjusi transporto priemonė gali užkliudyti į gatvę išbėgusį žmogų. Laukiantiems autobuso ar troleibuso patariama nestoviniuoti prie perėjos, nes tai gali suklaidinti kitus vairuotojus.
KET nurodymai
Pėstieji dažnai pamiršta, kad jie taip pat yra eismo dalyviai. Kelių eismo taisyklės (KET) yra taikomos ne tik transporto priemonių vairuotojams – visas skyrius oficialiame dokumente yra skirtas ir pėstiesiems. Jiems taikomų taisyklių pagrindas yra pačių žmonių atsakomybė už savo saugumą. KET įpareigoja pėsčiuosius įvertinti eismo padėtį, praleisti specialųjį transportą su įjungtais švyturėliais, tamsiu paros metu dėvėti atšvaitus ar neštis žibintą, per gatvę eiti tik perėja, o jei jos nėra – pagal šaligatvių ar kelkraščių liniją. Jei matomu atstumu nėra nei perėjos, nei sankryžos, leidžiama eiti skersai gatvę, bet tik stačiu kampu ir įsitikinus, kad tai saugu. Einant kelkraščiu reikia judėti prieš transporto priemonių važiavimo kryptį, kad spėtumėte pamatyti atvažiuojančius automobilius. Draudžiama eiti dviračių takais, automagistralėmis, greitkeliais, skiriamaja juosta ar greta jos. Visais atvejais, kai pėstysis patenka į eismo įvykį ir jame nukenčia, privaloma kviesti policiją.