V. Slavinas: Vilnius gali tapti „startup’ų“ centru (1)
Vienas iš „Startup Monthly“ įkūrėjų, „Lockeed Martin Space Systems Company“ tyrėjas Vadimas Slavinas mano, kad Lietuva gali tapti šios Europos dalies „startup’ų“ bendruomenių centru.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kaip žmogus, kaip jūs, dirbantis su kosminėmis technologijomis, atsidūrė „startup’ų“ pasaulyje?
Technologijos visada buvo mano aistra, o vaikystėje visada norėjau kurti palydovus. Aš esu Sovietų Sąjungos kosmoso amžiaus vaikas, todėl tai visada buvo mano svajonė. Taip pat norėjau dalyvauti tyrimuose, spręsti sudėtingas, technines problemas. Aš nedirbu tiesiogiai su raketomis – programuoju, kuriu algoritmus, atlieku tyrimus reikalingus kosminėms sistemoms, tačiau myliu technologijas. Manau, kad antreprenerizmas eina koja kojon su technologijomis, nes jei nori pakeisti pasaulį ar bent mažą jo dalį, reikia sukurti technologiją, kuri būtų naudinga žmonėms ir spręstų specifinę problemą.
Jūsų patarimai, kaip kurti sėkmingą „startup’ą“.
Jei norite sėkmės recepto – aš jo neturiu, tačiau galiu pateikti keletą patarimų. Turite tikėti visa širdimi tuo ką darote ir turite žinoti, kaip įveikti nesėkmes – tai vienas svarbiausių dalykų. Niekam nepasiseka per vieną naktį. Žiniasklaida kartais tai skelbia, tačiau tai netiesa. Tai užtrunka metų metus, per kuriuos įvyksta daug nesėkmių, kol pasiekiamas sėkmės taškas. Nėra tokio dalykio, kaip sėkmė per vieną naktį.
Kokias didžiausias klaidas dažniausiai daro „startup’ai“?
Dažnai nesuprantamas klientas, kurio problemą siekiama išspręsti. Be to, dažnai pernelyg subjektyviai galvojama kas yra klientas ir kokio produkto jis norės. „Lean“ metodologija, kurią mes naudojame „Startup Monthly“, yra paremta labai svarbia mintimi – kažką reikia pradėti daryti tik esant poreikiui. Ne dėl to, kad galvojate, jog tai būtų smagu, bet dėl klientų, kuriems reikia išspręsti kažkokią problemą.
Užaugote Sovietų Sąjungoje. Ar nemanote, kad šiais laikais vis dar guvus tų laikų palikimas, kad valstybė viskuo pasirūpins, apsunkina šio regiono verslumą?
Sunku spręsti, nes dabar gyvenu JAV, tačiau manau, kad šiuo metu yra pakankamas skaičius antreprenerių, kurie nėra verslininkai. Tai labai svarbus skirtumas. Jūs galite būti arba vienu arba kitu. Verslininkas nori uždirbti pinigus ir seka standartiniu pinigų uždirbimo modeliu, o antrepreneris – bando kažką keisti, inovuoti. Daugelis žmonių, kuriuos matome ir kurie mano, kad yra antrepreneriai – iš tiesų yra verslininkai. Mentaliteto pakeitimas užtrunka, todėl mes ir esame čia.
Kodėl „Startup Monthly“ pasirinko Vilnių, o ne Taliną ar Rygą?
Kalbėdamiesi su žmonėmis mes sužinojome, kad lietuviai yra labiau atviri galimybėms, inovacijoms. Be to, mūsų kolegos Lietuvoje teigė, kad čia yra reikalinga infrastruktūra būti pačiame centre Europos, sujungti Rytus ir Vakarus. Žmonių galimybė priimti naujas technologijas ir technologijų infrastruktūra – labai svarbūs faktoriai energingai „startup’ų“ ekosistemai ir antreprenystei.
Per „Startup Monthly Vilnius“ atidarymą mūsų premjeras teigė, kad Lietuvoje gali įsikurti Gintaro slėnis. Ar manote, kad Lietuvoje galėtų iškilti analogas Silicio slėniui?
Be abejo. Manau, kad Vilnius yra daugelio bendruomenių ir antreprenerių kryžkelė. Su derama pagalba šias bendruomens galima suvienyti ir tapti šios Europos dalies antreprenystės ir „startup’ų“ centru.
Kas turėtų suteikti šią pagalbą?
Visi. Pirmiausiai žmonės, kurie pakankamai užsispyrę tai sukurti. Toliau – verslo angelai. Jie šiuo metu mokosi, kaip geriau investuoti, įvertinti idėjas. Vyriausybė taip pat galėtų šiek tiek paskatinti žmones. Tačiau nemanau, kad reikėtų aklai sekti Silicio slėnio pavyzdžiu – egzistuoja daug veiksnių dėl kurių Silicio slėnis yra toks koks yra šiandien.
Pavyzdžiui, „Lockheed Martin“ itin daug prisidėjo prie Silicio slėnio gimimo, nes jos dėka į šį regioną atvyko būrys itin gabių inžinierių, kurie Šaltojo karo laikotarpiu dirbu su labai sudėtingomis technologijomis. Labai svarbu, kad lietuviai lengvai adaptuoja technologijas ir tiki inovacijomis.
Kokia jūsų nuomonė apie kalbas dėl naujojo „dot–com“ burbulo?
Vis daugiau žmonių pradeda apie tai kalbėti – tai lyg bičių lizdas. Vienas užsimena ir staiga visi pradeda apie tai šnekėti. Tai itin sunku nuspėti. Taip, matome daug infliacijos bendrovių vertėje. Po „Facebook“ IPO Silicio slėnis pasipildys naujais milijonieriais, pasirengusiais investuoti pinigus atgal į Siclio slėnį.