5 didžiausios klaidos, kurias daro vairuojantys „automatą“ (2)
Šiuolaikinės automatinės transmisijos gali suteikti pavydėtiną važiavimo komfortą, dinamiką ir netgi mažesnes degalų sąnaudas.
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Kitaip nei mechaninės pavarų dėžės, jos suteikia mažiau galimybių netinkamam naudojimui, tačiau padaryti žalos vis tiek įmanoma.
Įsigiję pirmą automobilį su automatine transmisija vairuotojai dažniausiai nebenori grįžti prie mechaninės. Jei viską esate įpratęs daryti senamadiškai, turite būti gerokai atidesni.
1. Neutralios padėties įjungimas riedant nuokalne.
Tokį elgesį dažnai skatina noras sutaupyti degalų: leisdamiesi nuo stačios nuokalnės galbūt netgi įgysite pakankamai daug greičio tam, kad užvažiuotumėte į po jos sekantį kalną.
Tačiau reikėtų prisiminti, kad šiuolaikiniams modeliams su automatinėmis pavarų dėžėmis atleidus koją nuo akceleratoriaus nutraukiamas degalų tiekimas. Tuomet jau ne variklis suks ratus, o atvirkščiai.
Apie tai liudija ir naujuose automobiliuose vis dažniau naudojami ekonomiško vairavimo indikatoriai.
Neutrali padėtis taip pat reiškia, kad iš dalies prarandate automobilio kontrolę. Stabdyti, savaime suprantama, galite, tačiau pagreitėti – ne.
Neutralios pavaros važiuojant negalima jungti ne tik automobiliuose su automatine pavarų dėže, bet ji taip pat nerekomenduojama ir vairuojant „mechaniką“.
2. Judėjimo krypties keitimas nesustojant.
Prieš keisdami pavarų perjungimo svirties padėtį turėtumėte visiškai sustoti. To daryti nėra poreikio, jei po automatinio režimo renkatės galimybę keisti laipsnius rankiniu būdu.
Tačiau jei pavažiavęs į priekį sugalvojote įjungti atbulinę pavarą, įsitikinkite, kad automobilis nejuda. Tai taip pat galioja ir atvirkštiniu atveju, t. y. jei pavažiavęs atgal, ketinate šauti į priekį.
Kitaip nei stabdžių sistema, transmisija nėra sukonstruota tam, kad stabdytų automobilį.
Planetinę pavarą gaubianti automatinės transmisijos stabdymo juosta, apgaubdama būgną su krumpliaračiais, leidžia pakeisti sukimosi kryptį, tačiau tuo atveju jos frikciniam paviršiui tenka didesnis krūvis.
Pati stabdymo juosta nėra itin brangi, tačiau bet koks pavarų dėžės remontas yra gerokai sudėtingesnis už stabdžių kaladėlių keitimą, todėl kainuos pastebimai daugiau.
3. Dinamiško būdo pajudėti iš vietos paieškos.
Automatinės pavarų dėžės pamažu prigyja ir sportiniuose modeliuose. Brangesni iš jų aprūpinti sistemomis, kurios leidžia pasiekti, o neretai ir su kaupu viršyti tą efektą, kuris pasiekiamas startuojant iš vietos su mechanine transmisija.
Visgi, jei specialios įrangos jūsų automobilyje nėra, tokių triukų vertėtų vengti. Kitu atveju galite kaip reikiant pakenkti pavarų dėžei.
Vienas iš populiariausių metodų – sukelti variklio sūkius įjungus neutralią padėtį, o tuomet pakeisti pavarą ir atleidus stabdį paleisti automobilį į priekį.
Toks būdas yra labai žalingas. Visų pirma, su didesnės galios apkrova sunkiai susidoroja standartinė daugiadiskė sankaba ir stabdymo juosta. Papildomą galią šios detalės, aišku, atlaikys, tačiau gali kilti praslydimas, o tai reiškia papildomą dėvėjimąsi.
Jei visgi nenustygstate vietoje, protingiau yra įjungti pavarą ir neatleidus stabdžių pedalo spausti akceleratorių. Šiuo atveju stabdymo juosta ar daugiadiskė sankaba negaus papildomo krūvio, o hidrotransformatoriui tai papildomų keblumų nesudarys.
Pavarų dėžei vis tiek teks didesnis krūvis nei rekomenduoja gamintojai, tačiau gerokai mažiau rizikuosite sumažinti frikcinius paviršius turinčių detalių resursą.
4. Neutralios pavaros įjungimas stovint prie sankryžos.
Stovėdami prie šviesoforo nebijokite palinkti įjungtos pavaros. Galbūt kils mintys, kad tokiu būdu transmisija gauna didesnį krūvį ir iš dalies tai yra tiesa, mat siurbliaračiui sukantis turbinratis nejuda.
Tačiau gerokai didesnė apkrova pavarų dėžei tenka, kuomet jau atleidus stabdį turbinračiui tenka visas variklio sukimo momentas.
Vairuotojai taip pat linkę galvoti, kad tokiu būdu galima sutaupyti degalų. Taip, įjungus neutralią padėtį turbinratis sukasi laisvai, todėl mechaniniai nuostoliai yra mažesni, tačiau variklio sūkiai yra šiek tiek didesni nei pasirinkus pavarą, todėl skirtumas beveik nejuntamas.
Jei jau pakliuvote į eismo spūstį, išmintingesnis sprendimas nei neutralios padėties pasirinkimas būtų tiesiog užgesinti variklį.
Stabdymo juostai keičiant transmisijos darbo režimą tuo metu, kai automobilis stovi papildomo krūvio taip pat praktiškai neteks, kadangi sukimo momentas nedidelis, tačiau ir jokios naudos išpešti nepavyks.
Geriausia prie šviesoforo stovėti tiesiog nuspaudus stabdį.
5. Stovėjimo padėties jungimas judant.
Su dauguma automatinių pavarų dėžių to netgi nepavyks padaryti, bet verčiau net nebandyti to daryti.
Jungdami stovėjimo padėtį, specialiu liežuvėliu blokuojate varomojo veleno krumpliaratį. Jei nebūtų mechanizmų apsaugančių tuo jo aktyvavimo ratams dar sukantis, šis fiksatorius būtų nuolatos sulaužomas.
Jei jau iškilo nenumatyta situacija, kuomet reikia ekstremaliai stabdyti, tarkime užstrigus akceleratoriui, užuot mėgindami pasirinkti stovėjimo padėtį turėtumėte stipriai spausti stabdžius.
Galite prarasti stabdžių stiprintuvo pagalbą, tačiau stipriai spausdami pedalą vis tiek sustosite.
Taip pat, jei turite galimybę, lėtėti galite ir žemindami pavaras rankiniu būdu.