Ugdymas ir lytis: ar atgims atskiras berniukų ir mergaičių lavinimas? (10)
Šiandien, kai tiek daug dėmesio teikiama lyčių lygybei, JAV auga susidomėjimas atskiru berniukų ir mergaičių ugdymu. Vašingtone planuojant uždaryti apie dvi dešimtis mokyklų, pasigirsta balsų, kad dalis jų turėtų būti reorganizuotos į vienos lyties ugdymo įstaigas.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
1972 m. JAV įstatymas, reglamentuojantis valstybinį ugdymą, paskatino daugelio mokyklų vien berniukams ar mergaitėms uždarymą. 1995 m. Vašingtone veikė vos trejetas tokių valstybinių mokymo įstaigų. Tačiau vėlesni pokyčiai švietimo įstatyme sugrąžino mokykloms norą berniukus ir mergaites vėl ugdyti atskirai.
Kaip teigiama JAV nacionalinės atskiro lyčių ugdymo asociacijos tinklalapyje, pernai rudenį šalyje veikė mažiausiai 366 valstybinės mokyklos, kuriose berniukai ir mergaitės buvo lavinami atskirai.
Dauguma šių mokyklų yra mišrios, tačiau jose esama keleto klasių atskirų lyčių vaikams. 88 mokyklose iš 336 ugdomi vien berniukai arba vien mergaitės.
Praėjusiais metais Vašingtono Hope Community Charter mokykloje buvo pabandyta didžiąją dienos dalį šeštų klasių mokinius mokyti atskirai. Ekperimentas pavyko, tad nuspręsta tokį ugdymą įdiegti 5-7 klasėse.
Kitose valstijose taip pat pastebimas susidomėjimas atskiru lyčių ugdymu. Šių metų pradžioje Minesotos valstijos Mineapolio dienraštyje „Star Tribune newspaper“ buvo rašoma apie planuojamą galimybę mergaites ir berniukus matematikos ir technikos dalykų mokyti atskirai.
Valstijos miestų Rouzmonto ir Leikvilio vidurinėse mokyklose nuo kitų metų rudens taip pat rengiamasi steigti atskiras klases berniukams ir mergaitėms, kuriose bus galima lankyti savanoriškai. Šią idėją remia Moterų inžinierių draugija.
Motyvai
Pasak vienos Leikvilio vidurinės mokyklos techninių dalykų mokytojo S.Ullricho, tyrimai rodo, kad moteris ir vyrus motyvuoja skirtingi iššūkiai.
Spring Hillo pradinėje mokykloje Floridoje, kur nuo praėjusių metų rugpjūčio pradėtas atskiras berniukų ir mergaičių mokymas laikomas sėkmingu, ugdant atskirų lyčių vaikus taikomi skirtingi metodai. Pavyzdžiui, programose, skirtose berniukams, šiems suteikiama didesnė fizinio aktyvumo galimybė.
Mokyklos direktorius Ch.Johnsonas pritaria galimybei pasirinkti atskirą lyčių ugdymą, ypač kalbant apie berniukus. „Tyrimai rodo, kad berniukai atsilieka. Mes turime sukurti aplinką, kurioje jie nenusigręžtų nuo mokyklos“.
Susidomėjimas atskiru berniukų ir mergaičių ugdymu ryškus ir Mičigano valstijoje. Čia 2006 m. buvo priimtas įstatymas, leidžiantis valstybinėms mokykloms berniukus ir mergaites ugdyti atskirai.
„Programose, skirtose tik berniukams šie labiau linkę vieni kitiems būti draugiškesni ir dirbti kartu“,- pažymi Frederico Douglasso akademijos direktorius S.Vannas, kurioje ugdomi vien berniukai.
Geresni mokymosi rezultatai
Stetsono universitete Floridoje buvo atliktas tyrimas, trukęs trejus metus, kai buvo lyginamas mokymasis bendrose ir atskirose berniukams ir mergaitėms klasėse. Paaiškėjo, kad daugeliu atvejų vienos lyties klasių mokiniai, laikydami egzaminus, pranoko savo bendraamžius iš mišrių klasių.
Panašūs teigiami rezultatai buvo pastebėti ir Vakarų Virdžinijoje, kai Kanawhos apygardoje trijose mokyklose kai kurių dalykų buvo pradėta atskirai mokyti berniukus ir mergaites. Pasak vienos šių mokyklų direktoriaus Johnny Ferrara, dėl to pagerėjo mokymosi rezultatai ir sumažėjo elgesio problemų.
Karen Richmond, Anne Bailey pradinės mokyklos mokytoja, joje dirbanti jau 30 metų ir antrus metus ugdanti vien berniukus, teigia, kad pastarieji dveji mokytojavimo metai jai buvo geriausi.
Pietų Karolinoje, kur taip pat eksperimentuojama ugdant berniukus ir mergaites atskirai, valstijos atskiro lyčių ugdymo koordinatorius D.Chadwellas įsitikinęs, kad, prasidėjus berniukų ir mergaičių brendimo laikotarpiui, jiems geriausia mokytis atskirose klasėse pagal programas, atsižvelgiant į kiekvienos lyties poreikius.
Pietų Karolinoje yra apie 70 mokyklų, siūlančių šią galimybę, ir tikimasi, kad per penkerius metus ji taps prieinama visiems moksleiviams.
Pasak D.Chadwello, tyrimai rodo, kad berniukai nesiklauso taip įdėmiai kaip mergaitės. Dėl to berniukų klasių mokytojai neretai naudoja mikrofonus. Taip pat dažnai į ugdymo procesą įtraukiami fiziniai veiksmai, pavyzdžiui, klausdamas moksleivį, mokytojas jam meta kamuolį, kadangi berniukams sunkiau ilgiau išlaikyti dėmesį.
Kritika
Vis dėlto JAV atskiras lyčių ugdymas sulaukia ir kritikos. Nacionalinės moterų organizacijos prezidentė Kim Gandy įsitikinusi, kad mergaičių ir berniukų atskyrimas gali būti žalingas, kadangi šiems gali imti atrodyti, jog jie yra pranašesni nei mergaitės.
Tačiau idėja, kad mergaitės ir berniukai turi skirtingus mokymosi poreikius, turi pagrindą. San Fransisko Lafayeto mokykla surengė mokymus savo personalui bei mokinių tėvams, kuriuos organizavo Guriano institutas Kolorade.
Šį institutą, parengusį 30 000 atskirų lyčių ugdymo mokytojų, 2002 m. įkūrė šeimos terapeutas ir knygos „Berniukų stebuklas“ („The Wonder of boys“) autorius Michaelas Gurianas.
Remiantis M.Guriano bei kitų mokslininkų tyrimų rezultatais, pastebėta, kad vyrai daugiau smegenų žievės zonų naudoja erdvinei ir mechaninei veiklai, o moterys – kalbai ir emocijoms. Vadinasi, berniukų mokymo procese veiksmingesnė yra fizinė veikla, o mergaitėms geriau sekasi klausytis ir vartoti žodžius. Be to, dėl hormoninių skirtumų berniukai yra judresni, impulsyvesni ir labiau linkę varžytis tarpusavyje.
„Kuo toliau, tuo tvirčiau mes galime teigti, kad būdai, kuriais vyrai ir moterys apdoroja informaciją, nėra vienodi“, - teigia Kalifornijos Irvino universiteto išmokimo ir atminties neurobiologijos centro bendradarbis L. Cahillas.
Tai iš dalies pagrindžia, kodėl berniukų mokymosi rezultatai ir skaitymo įgūdžiai atsilieka nuo mergaičių, ir jiems būdingesnės drausmės problemos. Berniukai taip pat dažniau nei mergaitės susiduria su mokymosi negale bei meta mokyklą.
Tačiau nepaisant akivaizdžių atskiro lyčių ugdymo teigiamų rezultatų jis nėra visuotinai priimtinas. Pavyzdžiui, Škotijoje, Edinburge, 1966 m. buvo apie tuziną mergaičių mokyklų, o šiandien jų vos trys.
Maža to – Vokietijoje Brandenburgo švietimo departamentas atmetė planus įsteigti katalikišką berniukų mokyklą Potsdame. Projektas, remiamas Opus Dei, buvo traktuotas kaip lyčių lygybės įstatymo pažeidimas.
Pagal Zenit.org parengė Jurga Žiugždienė