Bjauriausias visų laikų prezidentinis lėktuvas, kuriuo tikrai nenorėtumėte skristi – ir kruvinas „Mirties pirklio“ pėdsakas (Foto, Video)  (2)

Buvęs nedidelės Afrikos šalies prezidentas Yahya Jammeh garsėjo tuo, kad šalyje buvo uždarytos nacionalinės oro linijos, tačiau jis turėjo net 4 lėktuvus.


Visi šio ciklo įrašai

  • 2022-12-30 Bjauriausias visų laikų prezidentinis lėktuvas, kuriuo tikrai nenorėtumėte skristi – ir kruvinas „Mirties pirklio“ pėdsakas (Foto, Video)  (2)

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

„Plėtosiu regionus, kurie balsuoja už mane, bet jei nebalsuosite už mane, nieko nesitikėkite“ – Yahya Jammeh.

Pateikiame naują Steino Mitzerio ir Justo Olimanso straipsnį apie tai, kaip atrodo Gambijos prezidentinis lėktuvas, vadinamas „bjauriausiu prezidentiniu lėktuvu pasaulyje“.

Ne paslaptis, kad pasaulio lyderiai daug keliauja. Tiesiog pažvelkite į JAV „Air Force One“ arba prabangų VIP lėktuvų parką, priklausantį Kataro karališkajai šeimai. Nors visi šie lėktuvai pasižymi skirtingu prabangos lygiu, vienas dalykas yra tikras: galingi pasaulio lyderiai nori skraidyti stilingai. Tai galioja visiems pasaulio lyderiams, išskyrus dabar nuo valdžios nušalintą Gambijos Respublikos prezidentą Jammehą, kuris galėjo pasigirti VIP lėktuvų parku, kuriame yra bene prasčiausio pasaulyje interjero Il-62M.

Sovietinis reaktyvinis lėktuvas su 1970-ųjų interjeru, priklausantis Afrikos diktatoriui, kuris jį įsigijo už vyriausybės pensijų fondo pinigus ir kurį aptarnauja bei pilotuoja įgula iš Kubos: kas gali būti geriau?

Iki 2017 metų Gambiją valdė Yahya Jammeh, geriau žinomas kaip vyriausiasis ginkluotųjų pajėgų vadas ir vyriausiasis Gambijos konstitucijos sergėtojas, Jo Ekscelencija šeichas profesorius Alhaji Dr. Yahya Abdul-Aziz Awal Jemus Junkung Jammeh Naasiru Din Babili Mansa.

Iš pradžių, 1994-1996 m. jis valdė kaip karinės vyriausybės vadovas, o vėliau – nuo 1996 m. iki pašalinimo 2017 m. buvo  Gambijos prezidentu. Šiuo metu jis pabėgęs į Pusiaujo Gvinėją.

 

Savo valdymo metais Jammehas išgarsėjo tarptautiniu mastu teigdamas, kad gali išgydyti ŽIV/AIDS, astmą ir nevaisingumą, taip pat sukūręs vieną didžiausių pasaulyje prabangių automobilių kolekcijų vienoje skurdžiausių pasaulio šalių. Ne mažiau neįtikėtinas buvo Jammeh VIP lėktuvų parkas, kuriame vienu metu buvo:

  • vienas IL-62M;
  • du „Boeing 727“;
  • vienas „Bombardier Challenger 601“.

Nors keturių VIP lėktuvų parkas yra daug bet kurios šalies vyriausybei, jis tampa dar ekstravagantiškesnis, kai pagalvoji, kad vienintelis jo naudotojas buvo pats Yahya Jammeh. Dar blogiau, kad šalies nacionalinė oro linijų bendrovė „Gambia International Airlines“ turėjo užsidaryti, nes neturėjo orlaivių.

Net Gambijos oro pajėgos (nors jos niekada nebuvo oficialiai įsteigtos) dirbo tik Jammeh labui – vienas artimo nuotolio atakos lėktuvas Su-25 ir du žemės ūkio lėktuvai AT-602 skraidė per paradus ir tręšė Jammeh valdas. Tai buvo iki tol, kol Jammeh asmeniškai atleido Su-25 pilotą, po kurio šio lėktuvo eksploatavimas nutrūko.

Gambija yra mažiausia žemyninės Afrikos šalis (10 689 km2), kurioje gyvena kiek daugiau nei du milijonai gyventojų. Keturi VIP lėktuvai galėjo skristi tik oficialių valstybinių vizitų užsienyje metu (po vieną, todėl keturių lėktuvų nereikia). Tiesą sakant, Gambija yra tokia maža, kad Jammeh net nenaudojo sraigtasparnio, kad galėtų keliauti po šalį, o mieliau naudojosi savo didele automobilių kolekcija, kad galėtų patekti iš rūmų į rūmus (ir privatų zoologijos sodą, kurį jis pastatė savo gimtajame mieste).

Tačiau būdamas musulmonų lyderiu (2015-2017 Gambija jo nurodymu net buvo vadinama Islamo Respublika) ir vienos iš nedaugelio pasaulio šalių, pripažinusių Taivaną, prezidentu (bent jau iki 2013 m.) Jammeh dažnai lankydavosi Viduriniuose Rytuose ir Taivane naudodamas savo tolimųjų reisų IL-62M. „Challenger 601“ buvo įsigytas anoniminėms kelionėms į Europą, tačiau galiausiai iš jo naudos buvo mažai.

 

Nors prezidentas Jammehas išleido milžiniškas sumas iš valstybės biudžeto, kad atnaujintų savo privačią „Rolls-Royce“, „Mercedes“, „Hummer“ ir „Land Rover“ automobilių kolekciją, jo lėktuvai buvo stebėtinai seni. Jo du „Boeing 727“ buvo pagaminti atitinkamai 1966 m. (C5-GAF) ir 1971 m. (C5-GOG), tačiau vis dėlto buvo išlaikyti nepriekaištingos būklės ir dažnai kapitališkai remontuojami Perpinjane, Prancūzijoje, o C5-GOG netgi gavo naujų variklių rinkinį. 2016 m. C5-GAF anksčiau tarnavo kaip privatus lėktuvas Saudo Arabijos karališkosios šeimos nariams. „Challenger 601“ buvo pagamintas 1985 m., o 2010 m. įsigytas iš Vokietijos „Luftwaffe“.

Skirtingai nuo visų šių orlaivių, pirmasis Jammeh Il-62M (C5-GNM) buvo įsigytas padedant ne kam kitam, o Rusijos ginklų kontrabandininkui Viktorui Boutui (neseniai iškeistas į JAV krepšininkę). Tai, kaip jis tapo pirmuoju privačiu Jammeh lėktuvu, yra įdomi istorija, labai būdinga lėktuvams, naudojamiems nelegaliai į Afriką gabenti deimantus ir ginklus.

Lėktuvas, pastatytas „Aeroflot“ 1980 m., 1999 m. buvo užregistruotas „Centrafrican Airlines“, o tai buvo kruopščiai apgalvota Viktoro Bouto kontrabandos schemų priedanga. Korumpuotas Centrinės Afrikos Respublikos civilinės aviacijos tarnybos pareigūnas užregistravo (taigi legalizavo) visus Bouto naudojamus lėktuvus.

 

Netrukus po to IL-62M buvo perduotas Gambijos oro bendrovei „New Millennium Air“, kurios generalinis direktorius buvo Gambijos politikas Baba Jobe, dar vienas Bouto schemų bendrininkas. Tuo metu Viktoras Boutas aktyviai gabeno deimantus ir ginklus iš Liberijos, kur Charlesas Tayloras ką tik laimėjo rinkimus su šūkiu „Jis nužudė mano mamą, nužudė mano tėvą, bet aš balsuosiu už jį!“. Tačiau netrukus JT Saugumo Taryba sugriežtino šią schemą ir 2001 metais įvedė sankcijas „New Millennium Air“ ir jos direktoriui Babai Jobe, kuris buvo nuteistas kalėti devynerius metus Gambijos kalėjime. Dėl tokio įvykių posūkio Il-62M liko Gambijoje be savininko.

O ką daryti, kai jūsų oro uoste įstrigo paklydęs keturių variklių lėktuvas? Jūs jį pasiimate, ką padarė Jammeh. Jam šis lėktuvas taip pat nebuvo naujiena, nes 1999 m. gruodį Jammeh išnuomojo Il-62M, kai jis dar oficialiai priklausė „Centrafrican Airlines“, oficialiam vizitui į Librevilį (Gabonas). Čia jam komplimentą dėl lėktuvo dydžio pasakė ne kas kitas, o Centrinės Afrikos Respublikos prezidentas Ange-Felixas Patasse, kuris, atrodo, nežinojo, kad lėktuvas iš tikrųjų buvo užregistruotas jo šalyje korumpuoto pareigūno dėka. Jammeh turėjo patikti komplimentas, nes jis pradėjo reguliariai naudoti lėktuvą, o ne savo „Boeing 727“, pavyzdžiui, per valstybinį vizitą Taivane 2003 m. ir Niujorke, kur dalyvavo JT Generalinėje Asamblėjoje 2004 m.

Tęsinys kitame puslapyje:




Panašu, kad Jammeh dėmesio neaplenkė ironija, kad mažiausia Afrikos šalis valdo didžiausią VIP reaktyvinį lėktuvą žemyne. Be jokios abejonės, prisimindamas komplimentą savo dideliam orlaiviui, 2000-ųjų viduryje jis pradėjo ieškoti lėktuvo, kuris jį pakeistų. Užuot pasirinkęs, tarkim „Airbus“, Jammeh nusipirko atsarginį IL-62M Uzbekistane! Šis orlaivis, kuriam buvo suteikta C5-RTG registracija po atvykimo į Gambiją 2005 m., buvo vienas paskutinių pagamintų Il-62M, kuris nuo surinkimo linijos nuriedėjo 1993 m. Tada orlaivis buvo perduotas Uzbekistano vyriausybei, kuri jį naudojo kaip VIP orlaivį iki 2000-ųjų.

 

Pristačius C5-RTG, pirmasis IL-62M (C5-GNM) buvo išsiųstas į sostinės Bandžulo sąvartyną, kur jis vis dar yra apleistos būklės. Naujojo C5-RTG lėktuvo eksploatavimas buvo patikėtas Kubos įgulai, kuri anksčiau skraidė IL-62M lėktuvu nacionalinėje aviakompanijoje „Cubana de Aviación“. Techninės priežiūros atveju IL-62M turėjo būti išsiųstas į Kubą kapitaliniam remontui Kubos įmonės techninės priežiūros bazėje José Martí tarptautiniame oro uoste Havanoje. Tačiau prieš pradedant oficialiai eksploatuoti orlaivį, jis turėjo būti modifikuotas, kad atitiktų Jo Ekscelencijos šeicho profesoriaus dr. Yahya Jammeh asmeninius poreikius. Ir jis turėjo vieną neįprastą prašymą!

Juokinga, kad tai buvo ne sūkurinė vonia ar nacionalinio saugumo konferencijų salė, o masažinė kėdė, kuri atrodė tarsi paimta tiesiai iš oro uosto terminalo. Kiti papildymai buvo naujos sėdimos vietos (XX amžiaus aštuntojo dešimtmečio stiliaus) ir kelių televizorių ekranų su DVD grotuvais įrengimas. Galutinį interjerą galima apibūdinti kaip sėkmingą aštuntojo dešimtmečio stilių, kuris yra puikus pasiekimas 1993 m. orlaiviui. C5-RTG salonas išliko beveik nepakitęs, palyginti su originaliu dizainu. Kad ir koks būtų jūsų skonis, negalima paneigti, kad Jammeh lėktuvas buvo ypatingas!

 

Po to, kai 2017 m. Jammeh buvo nušalintas, naujoji prezidento Adama Barrow vyriausybė nedelsdama pardavė jo keturis VIP lėktuvus, du žemės ūkio lėktuvus AT-602 ir didelę automobilių kolekciją, tikėdamasi surinkti mažiausiai 10 mln. dolerių šaliai, kuriai trūko grynųjų pinigų.

Jau ir taip neturtingiems Gambijos gyventojams greitai tapo aišku, kad Jammeh išnaudojo paskutines savo valdymo dienas, kad ištuštintų viešąjį iždą. Per savo tremtį Pusiaujo Gvinėjoje priverstas palikti daugumą prabangių automobilių, paskutinę savo valdymo savaitę Jammeh išsinuomojo krovininį lėktuvą, kad pervežtų savo mėgstamus automobilius. Tuo pat metu jis stengėsi kuo ilgiau atidėti atsistatydinimą, tikėdamasis išvežti daugiau automobilių.

Taip pat greitai paaiškėjo, kaip Jammehas galėjo sau leisti savo prabangų gyvenimą, prezidentui atsisakius didžiosios dalies valstybės verslo – tam pasitarnavo jo vardo taikos fondo surinkti pinigai, kuriais jis finansavo savo ekstravagantiškas užgaidas.

10 milijonų dolerių už keturis VIP lėktuvus, du žemės ūkio lėktuvus ir apie 30 prabangių automobilių gali atrodyti mažai, tačiau tai yra gana realu dviem 50 metų senumo „Boeing“ ir sovietiniam lėktuvui, nebenaudojamam komerciniam (keleiviniam) naudojimui. Paskutinis 2012 m. parduotas Il-62 atiteko Šiaurės Korėjai, kuri įsigijo vieną buvusį kubietišką Il-62M, kurį naudojo kaip atsarginių dalių šaltinį savo dviem VIP klasės IL-62M.

 

Po sėkmingo dviejų AT-602 orlaivių pardavimo 2019 m., „Boeing“ ir IL-62 tais pačiais metais buvo parduoti vos už 500 000 USD Gambijos verslininkui, kuris nugalėjo kelis vietinius ir užsienio pirkėjus. Tačiau šis pardavimas tolimesniam Il-62M likimui įtakos neturėjo, nes verslininkas juos įsigijo ketindamas greitai parduoti kitai suinteresuotai šaliai. Tai atsitiko 2021 m., kai Baltarusijos aviakompanijai „Rada“ buvo parduotas lėktuvas Il-62M, skirtas naudoti kaip krovininis lėktuvas, kuris į Minską atskrido 2021 metų rugpjūtį. Bendrovė „Rada“ jau eksploatuoja du Il-62M ir tikriausiai ją patraukė palyginti jaunas orlaivio amžius (1993 m.) Du „Boeing 727“ orlaiviai liko neparduoti ir vis dar stovi be darbo Bandžulo oro uoste.

Į istorijos metraščius Jammehas įeis ne tik kaip niekšas diktatorius, bet ir kaip akivaizdžiai neskoningas žmogus. Gambijos žmonės ir žmonės visame pasaulyje gali lengviau atsikvėpti, kad šis gyvas posakio „grožis yra žiūrinčiojo akyse“ įsikūnijimas prarado savo galią.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(7)
(1)
(6)

Komentarai (2)