Pirmasis SSRS reaktyvinis naikintuvas – Jak-15: keista kilmė, vokiška „širdis“ ir pralaimėtas monetos metimas (Foto, Video)  ()

Jak-15 buvo ankstyvas sovietų reaktyvinis naikintuvas, pradėjęs reaktyvinį amžių Sovietų Sąjungoje, nepaisant jo niūrios išvaizdos.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Pasibaigus Antrajam pasauliniam karui, prasidėjo reaktyvinių lėktuvų amžius. Konfliktui pasibaigus, į dangų jau pakilo keli kariniai reaktyviniai lėktuvai, tokie kaip britų „Gloster Meteor“ ir vokiečių „Messerschmitt Me 262“. Viena šalis, kuri buvo šiek tiek atsilikusi, buvo Sovietų Sąjunga. Nepaisant visos sėkmės kare, Sovietų Sąjunga gerokai pavėlavo į reaktyvinį amžių.

Didžioji Britanija turėjo „Meteor“ ir netrukus sukūrė „de Havilland Vampire“, o JAV – F-80.

Galų gale, 1946 m. Sovietų Sąjunga į dangų pakėlė savo pirmąjį reaktyvinį naikintuvą – Jak-15. Jis buvo neįprastai keistas, nes buvo tiesiog ankstesnis naikintuvas Jak-3 su stūmokliniu varikliu, kurio į fiuzeliažą buvo įkištas reaktyvinis variklis. Kaip ir daugelis sovietinių orlaivių, Jak-15 buvo įdomios konstrukcijos, kurios įgyvendinimas buvo gana grubus. Tačiau tai buvo tramplinas rusams prisijungti prie reaktyvinio lėktuvo amžiaus ir sužinoti, kas tai yra.

 

Kaip atsirado Jak-15

Jak-15 buvo pradėtas kurti 1945 m. balandį. Liaudies komisarų taryba įsakė „Jakovlevo“ konstravimo biurui, vienam geriausių Rusijos orlaivių gamintojų, sukurti vienvietį reaktyvinį naikintuvą. Tačiau lėktuve nebuvo rusiško variklio, todėl „Jakovlev“ buvo liepta naudoti vokišką „Jumo 004“ variklį. Daugelis iš tikrųjų buvo užgrobti karo pabaigoje kartu su vokiečių lėktuvais ir jų projektavimo planais. „Jakovlev“ labai norėjo priimti iššūkį, bet norėjo sutaupyti kuo daugiau laiko. Taigi jie sugalvojo idėją.

 

Konstruktoriai paėmė naikintuvą Jak-3 su stūmokliniais varikliais – stūmoklinis variklis buvo pašalintas, o reaktyvinis variklis buvo sumontuotas po priekiniu fiuzeliažo, kad jo išmetamosios dujos išeitų po fiuzeliažo viduriu. Fiuzeliažo apačioje taip pat buvo pridėtas šilumos skydas, padedantis jį apsaugoti. Iš tikrųjų nebuvo padaryta jokių sparnų pakeitimų, išskyrus oro įleidimo angų pašalinimą, o orlaivio fiuzeliažas taip pat buvo pakeistas nedaug. Bandymai parodė, kad aušinimo radiatorius buvo kiek per trumpas, nes variklio išmetamosios dujos ištirpdė galinio fiuzeliažo duraliuminio dangą ir galinio rato guminį dirželį!

Jak-15 pirmą kartą pakyla į dangų

Įdomu tai, kad Jak-15 tuo metu turėjo varžovą – MiG-9. Istorija byloja, kad 1946 m. balandžio 24 d. buvo metama moneta, siekiant nustatyti, kuris orlaivis turėtų skristi pirmasis, ir MiG komanda laimėjo šį metimą. Abu lėktuvai skrido tą pačią dieną, tačiau Jak-15 pakilo praėjus kelioms minutėms po MiG-9. Nors MiG-9 buvo „grynakraujis“ reaktyvinis lėktuvas, jis turėjo rimtų konstrukcijos trūkumų, pavyzdžiui, šaudant iš pabūklų, varikliai galėjo užsidegti, ir, nepaisant dviejų variklių, jis buvo sunkesnis už Jak, todėl našumas nebuvo geresnis.

 

Jak-15 bandymai buvo baigti tų pačių metų birželio 22 d., tačiau programa buvo pakankamai sėkminga, todėl netrukus buvo paskelbtas naujas reikalavimas dar dviem jakams su rusiškais RD-10 varikliais. Iki 1946 m. gruodžio mėn. Jak-15 pagaliau buvo užsakytas gaminti, o iki 1947 m. pabaigos „Jakovlev“ iš viso pagamino 280 pavyzdžių, neįskaitant orlaivio prototipo. Jak-15 pasirodė esąs manevringas naikintuvas, kuris 1940-ųjų pabaigoje buvo naudojamas su neformaliomis akrobatinio demonstravimo komandomis, o taip pat buvo sukurta mokomoji orlaivio versija Jak-21.

 

Jak-15 virsta Jak-23

Jak-15 turėjo trumpą įveikiamą atstumą ir nepatogų galinį ratą, todėl „Jakovlev“ pradėjo kurti patobulintą versiją.  Ja tapo Jak-17 su didesne uodega ir trirate važiuokle, o tada į Jak-23 – lėktuvą, varomą „Rolls-Royce Derwent“ varikliu. Šis naikintuvas turėjo naują sparną, uodegą, ginkluotę žemiau nosies ir visiškai ištraukiamą priekinį ratą. Tai buvo žymus Jak-15 patobulinimas. Tačiau „Mikojan-Gurevich“ kompanija šoktelėjo į priekį su MiG-15 ir tik 310 Jak-23 vienetų bus pagaminta prieš sustabdant gamybą.

Sovietų Sąjunga nauja era

 

Nors MiG-9 jį įveikė, Jak-15 Sovietų Sąjungai padėjo įžengti į naują erą. Tai buvo pirmasis tikrai sėkmingas sovietų reaktyvinis naikintuvas ir įrodė šalies orlaivių konstruktoriams, kad reaktyviniai lėktuvai gali dirbti. Jis tikrai turėjo problemų, tokių kaip stūmoklinio variklio kilmė ir nepatogus valdymas ant žemės. Tačiau tai buvo svarbus žingsnis šaliai, kuri netrukus atsiliks nuo Vakarų.

Šiandien išlikęs tik vienas Jak-15 pavyzdys, primenantis pirmąsias sovietinių reaktyvinių lėktuvų dienas

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(11)
(2)
(9)

Komentarai ()