Vienintelio nacistinės Vokietijos lėktuvnešio epopėja – nuo japoniškos kilmės, iki įsiutusio Hitlerio ir sovietų ir britų taikinio (Foto, Video)  ()

Vokietijos karinis jūrų laivynas Antrojo pasaulinio karo metu buvo geriausiai žinomas dėl savo povandeninių laivų (U-boat) ir mūšio laivų, tokių kaip liūdnai pagarsėjęs „Bismarkas“.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Nepaisant to, kad lėktuvnešis demonstravo savo naudingumą JAV, Jungtinės Karalystės ir Japonijos laivynuose, Vokietija karo metu pastatė tik vieną lėktuvnešį. Bet „Grafas Zeppelinas“, pavadintas grafo Ferdinando von Zeppelino, jo vardu pavadintų standžiųjų dirižablių kūrėjo, vardu, neturėjo jokios įtakos karui.

„Graf Zeppelin“ buvo pagrindinis laivas savo klasėje tuo pačiu pavadinimu. 1935 metais Hitleris paskelbė apie „Graf Zeppelin“ klasės lėktuvnešių sukūrimą. Tais pačiais metais Vokietijos karininkai lankėsi Japonijoje, kad gautų lėktuvnešių įrangos brėžinius ir apžiūrėtų lėktuvnešį „Akagi“. 1936 m. gruodžio 28 d. „Graf Zeppelin“ buvo pradėtas statyti „Deutsche Werke“ laivų statykloje Kylyje, Vokietijoje.

 

Nors jo dizainą įkvėpė japonų „Akagi“, „Graf Zeppelin“ buvo didesnis už japonų kolegą – jo ilgis buvo 262,5 m, plotis – 36,2 m, o vandentalpa – 33 550 tonų.

Lėktuvnešis buvo nuleistas į vandenį 1938 m. gruodžio 8 d. ir buvo baigtas 85 %, kai 1939 m. rugsėjį prasidėjo Antrasis pasaulinis karas.

Tuo pačiu metu buvo suformuotas trys lėktuvnešio eskadrilės, ginkluotos naikintuvais Bf 109 ir Ju 87. „Graf Zeppelin“ turėjo būti baigtas iki 1940 m. kovo mėn. Tačiau 1940 m. balandį Vokietijai užėmus Norvegiją, lėktuvnešis negalėjo būti baigtas.

Skirtingai nuo kitų to meto lėktuvnešių, „Graf Zeppelin“ buvo suprojektuotas su 15 cm vidutiniais jūrų pabūklais, kad apsigintų nuo antvandeninių laivų, taip pat su priešlėktuvine ginkluote. Tačiau vokiečių pozicijoms Norvegijoje reikėjo pakrantės gynybos, ir ten buvo išsiųsti lėktuvnešiui skirti ginklai. „Graf Zeppelin“ statyba buvo sustabdyta ir 1940 m. liepos mėn. jis buvo nutemptas į Gotenhafeną, dabartinę Gdynę, Lenkiją. Ten jis išbuvo metus ir buvo naudojamas medienai laikyti.

 

Iki 1942 m. lėktuvnešių svarbą įrodė japonų puolimas Pearl Harbore (Havajai, JAV) ir 1940 m. britų puolimas Tarante (Italijoje).

 

Hitleris patvirtino „Graf Zeppelin“ užbaigimą ir 1942 m. gegužės 13 d. Gotenhafene darbas buvo atnaujintas. Taip pat buvo atnaujintas lėktuvnešio pilotų mokymas. Nors Vokietijos karinis jūrų laivynas norėjo specialių lėktuvnešiui skirtų orlaivių, esami sausumos orlaiviai buvo pritaikyti naudoti jūroje. Dėl to jie tapo sunkesni, todėl reikėjo sustiprinti ir atnaujinti „Graf Zeppelin“ įrangą, pvz., katapultas, gerves ir angarų grindis.

1942 metų rugpjūčio 27-osios naktį prie Gotenhafeno buvo užpultas „Grafas Zeppelinas“. Trys britų sunkieji bombonešiai „Avro Lancaster“ iš RAF 106 eskadrilės susiruošė specialiai pulti vokiečių lėktuvnešį. Kiekviename orlaivyje buvo po 2500 kg bombą, kurios pramušė laivo šarvus. Nors vienas bombonešis pranešė apie tiesioginį smūgį į „Graf Zeppelin“, nėra jokių duomenų apie tą naktį padarytą žalą lėktuvnešiui. Tai buvo vienintelė sąjungininkų oro ataka, nukreipta būtent į „Grafą Zeppeliną“ karo metu.

 

1942 m. gruodžio 5 d. „Graf Zeppelin“ buvo nutemptas atgal į Kylį. Šiuo karo metu Hitleris buvo nepatenkintas antvandeninio laivyno veikla. Tačiau Vokietijos povandeniniai laivai ir toliau darė sumaištį sąjungininkų laivybai. Dėl to resursai buvo nukreipti į povandeninių laivų pajėgas, o pagrindiniai darbai su lėktuvnešiu buvo sustabdyti 1943 m. sausio 30 d.

1943 m. balandžio mėn. jis buvo nutemptas į įvairius Baltijos jūros uostus, kol buvo prišvartuotas Parnitz upėje netoli Štetino (dabartinis Ščecinas, Lenkija). Laivas ten išbuvo kitus dvejus metus, jį prižiūrėjo 40 žmonių įgula.

1945 m. balandžio mėn., sovietų pajėgoms įsiveržus į Štetiną, „Graf Zeppelin“ apatiniai triumai buvo užtvindyti. Laivo nuskandinimo būrys taip pat surinko sprogmenis, kad išmuštų korpusą ir sunaikintų pagrindines laivo variklius ir kitą įrangą. 1945 m. balandžio 25 d., Raudonajai armijai įžengus į Štetiną, sprogmenys buvo susprogdinti ir „Grafas Zeppelinas“  paniro į purviną, seklų vandenį.

 

1946 m. kovą sovietai iškėlė „Graf Zeppelin“. Vakarų istorikai spėja, kad laivas buvo nutemptas į Leningradą (dabartinis Sankt Peterburgas) ir supjaustytas į laužą arba nuskendo pataikęs į miną pakeliui į Leningradą.

Sovietiniai įrašai teigia, kad „Graf Zeppelin“ buvo numatyta sunaikinti ir 1947 m. rugpjūčio 14 d. nutemptas į Swinemundę, Lenkiją prie Baltijos jūros. Penki valdomi sprogimai laive imitavo bombonešių atakas, tačiau „Graf Zeppelin“ nepavyko paskandinti. Tik po dviejų torpedų smūgių didžiulis laivas nuskendo.

2006 m. liepos 12 d. 79 m gylyje, 55 km į šiaurę nuo Vladislavovo (Lenkija) buvo aptikos nuolaužos, atitinkančios „Graf Zeppelin“ matmenis. Lenkijos karinis jūrų laivynas dvi dienas apžiūrinėjo nuolaužas povandeniniais bepiločiais orlaiviais ir teigė, kad yra „99 % tikri“, kad nuolaužos yra dingusio lėktuvnešio „Graf Zeppelin“.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(8)
(0)
(8)

Komentarai ()