Kas yra ta „Google Panda“ ir kodėl jos reikia bijoti? (8)
Vienas iš internetinių projektų sėkmės veiksnių yra tai, kaip aukštai jo puslapiai yra rodomi paieškos sistemų rezultatų lentelėse. „Google“ nuolatos tobulina savo paieškos algoritmus ir stengiasi pasiūlyti internautams kiek įmanoma kokybiškesnius rezultatus. Būtent vienas tokios evoliucijos etapas buvo pavadintas „Panda“.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Atsiradimo priežastys: SEO prieš ir po „Panda“
„Panda“ nebūtų pasirodęs, jeigu nebūtų konkrečios problemos. O ji atsirado, ir gana didelė – 2010 metais SEO specialistai ir tinklalapių kūrėjai pradėjo vis garsiau kaltinti „Google“ tuo, kad pirmuose paieškos rezultatų puslapiuose vis dažniau pasirodo reklaminio pobūdžio ir panašios nesąmoningos svetainės, kurios iškyla tik dėl protingo raktažodžių naudojimo. Kitaip tariant, vartotojams įvedus į „Google“ paiešką norimą raktažodį ir norint pasiekti norimus paieškos rezultatus, kartais jau galima buvo iš karto žiūrėti į pirmo puslapio apačią arba net eiti į antrą puslapį. Su tuo internautai taikstytis nenorėjo, o ir paieškos algoritmas buvo pradėtas tobulinti.
Kaip SEO principai veikė anksčiau ilgus metus? Labai paprastai – turėk į savo svetainę daug nuorodų, teisingai sudėliok raktažodžius, nukreipiančius pas save, ir gali tikėtis vietos pirmame „Google“ paieškos rezultatų puslapyje. Su laiku algoritmas darėsi sudėtingesnis ir poziciją lemiančių veiksnių skaičius didėjo, tačiau nesikeitė esminis dalykas – buvo analizuojamas svetainių turinys programine prasme, bet ne jo kokybė. O su naujuoju „Panda“ buvo įvesti papildomi nauji kriterijai, kurių tikslas buvo nustumti žemiau paieškos rezultatuose „prastos kokybės“ svetaines – tas, kurios kopijuoja ar dubliuoja turinį, kurios atlieka tik nuorodų kolekcijų funkcijas ir t. t. Ir tuo pačiu geresnės pozicijos būtų užleistos kokybiškiems tinklalapiams – būtų patenkinti tiek jų savininkai, tiek interneto vartotojai.
Kaip tai veikia?
Iš karto pasakysime, kad „Panda“ nėra naujas algoritmas. Tai tiesiog papildomų svarbių kriterijų rinkinys, nusakantis internetinio turinio kokybę. Dar labai svarbu tai, kad „Panda“ reitingas priskiriamas ne atskiriems puslapiams, o visam tinklalapiui bendrai. Analizuojamas kiekvienas atskiras jo puslapis, ir jeigu pastebima, kad būna daug „nekokybiško“ turinio, tada visa svetainė gauna žemesnį reitingą. Panašiu principu veikia ir senas geras „PageRank“, bet į jį „Google“ algoritmas šiuo metu atsižvelgia daug mažiau.
Taigi, „Google“ analizuoja tai, ar turinys yra kokybiškas. Kyla klausimas, kaip tai padaryti, jeigu tą spręsti turėtų žmonės, o ne kompiuterinės programos? Atsakymas paprastas – leidžiama spręsti patiems žmonėms. Juk kai ekrane pasirodo paieškos rezultatų puslapis ir vartotojas paspaudžia iš jo kurią nors nuorodą, tada galima analizuoti, kiek laiko jis išbuvo toje svetainėje, kol sugrįžo atgal į paiešką, o gal ir visai nesugrįžo. Arba galima kitaip tirti vartotojo paspaudimus – sekti, kiek nuorodų jis paspaudžia paieškos rezultatų puslapyje, kokia tvarka ir kuriame pagal numerį puslapį jos yra. Vienu žodžiu, visiška laisvė elgesio analizei – būtent tai „Google“ ir daro. O po to skirsto mažus „Panda“ reitingus svetainėms, iš kurių vartotojai išeina, ilgai neužsibuvę.
Tarp kitko, galima labai nesunkiai patikrinti, kaip sekasi jūsų tinklalapiams šiuo atžvilgiu. Yra toks įdomus rodiklis „Bounce Rate“, kuris nusako, kiek procentų lankytojų išeina iš jūsų svetainės, nepaspaudę daugiau nei vienos nuorodos. Jei tas procentas yra didelis – verta susirūpinti. Dar, be abejo, analizuojamas pasikartojantis arba nukopijuotas iš kitos svetainės turinys. Šis aspektas lėmė rezultatus ir anksčiau, bet nuo „Panda“ atsiradimo jis tapo vienu iš pagrindinių rodiklių, už kuriuos gali būti nubausta jūsų svetainė.
Tikslas: tinklalapiai žmonėms, o ne mašinoms
Šis naujasis algoritmo patobulinimas turi aiškius tikslus – ne tik pateikti tinkamus ir kokybiškus paieškos rezultatus, bet ir pakeisti tinklalapių kūrėjų mąstyseną. Jeigu anksčiau gana dažnai būdavo, kad kuriamos svetainės siekdavo užkariauti pirmuosius puslapius „Google“ vien raktažodžiais, o po to parodyti kuo daugiau reklamos ir šlamšto, tai dabar turėtų būti kitaip: reikia kurti web-projektus žmonėms, ir kuo įdomesni jūs būsite žmonėms, tuo geriau jūsų kūrybą indeksuos ir „Google“ paieškos variklis. Kiek toks procesas veikia praktikoje – nuomonių yra įvairių.
Nuo pirmojo „Panda“ paleidimo 2011 metų balandį, įvairiuose šaltiniuose galima pamatyti skirtingų nuomonių. Nemažai yra ir skundų, kad dėl algoritmo atnaujinimo nukentėjo visai nekalti internetiniai projektai, o kai kurie „nuorodų kalnai“ ir toliau karaliauja viršūnėje. Tačiau bendrai paėmus, eiliniam paieškos lankytojui rezultatai per pusmetį tikrai pagerėjo.
Kaip apsisaugoti nuo baudos?
Kaip jau supratote iš aukščiau išdėstytos informacijos, „Panda“ gali nusmukdyti jūsų svetainę. Bet nėra ko labai bijoti – jei jūsų tinklalapis tikrai kokybiškas ir mėgstamas lankytojų. Šioks toks paradoksas – tiems, kurie jau turėjo lankytojų dėl savo kokybiškų paslaugų, dovanojama dar daugiau lankytojų, o tie, kurie bandė jų prisivilioti švariais ir ne visai švariais būdais, gaus „baudą“ iš „Google“.
Kaip teigia patys „Google“ algoritmo patobulinimų autoriai, viskas susiveda į aukštos kokybės svetaines (angl. high-quality sites). Bet sakykime, kad esate parašę straipsnį ir patalpinote internete. Kaip galima apibrėžti tą aukštą kokybę? Atsakykite sau į šiuos klausimus:
- Ar pasitikėtumėte informacija iš šio straipsnio?
- Ar straipsnis parašytas eksperto, išmanančio tą sritį, ar tiesiog pilstymas iš tuščio į kiaurą?
- Ar tas pats tinklalapis turi dar panašių straipsnių ta pačia tema, tik su kiek kitokiu raktažodžių parinkimu?
- Ar pasitikėtumėte šiuo tinklalapiu tiek, kad duotumėte jo autoriams savo banko kortelės duomenis?
- Ar straipsnis turi gramatinių, stilistinių ar faktinių klaidų?
- Kaip jums atrodo – ar straipsnis neša naudą tinklalapio lankytojams, ar daugiau taikosi į tai, kas populiaru paieškos sistemoms?
- Ar straipsnis pateikia originalią informaciją, originalią ataskaitą, tyrimą ar analizę?
Ir taip toliau. Daugiau tokių klausimų ir rekomendacijų galite paskaityti „Google Webmaster Central“ portale publikuotame straipsnyje. Žinoma, reikia nepamiršti, jog viskas susiveda į tai, kad reikia kurti kokybišką, unikalų ir profesionalų turinį. Tada jums nebaisi jokia „Panda“ ar kiti „gyvūnai“, kurie gali pasirodyti ateities algoritmo patobulinimuose.